۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
سرنوشت سرمایه ها به سیاست ها گره خورد
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت سرمایه ها به سیاست ها گره خورد

بازار طلا در حالی که یکبار مقاومت تاریخی را ناقص شکسته روندی اصلاحی به خود گرفته و حالا سرنوشت سرمایه ها به سیاست ها درباره نرخ بهره و کامودیتی ها گره خورده است.

بازار؛ گروه بورس: سرمایه گذاری در بازارهای مالی بار دیگر به سیاست دولت ها گره خورده است، از یک سو قیمت طلا در آستانه عبور از مقاومت قرار دارد و هر لحظه ممکن است یک روند صعودی را آغاز کند و از سوی دیگر تورم هنوز متوقف نشده و این موضوع روی تصمیم گیری برای نرخ بهره و سیاست های پولی موثر است.
شهیر محمدنیا درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار جهانی انس طلا با اشاره به اینکه ذخیره بانک مرکزی، نرخ بهره، استخراج طلا، تغییرات ژئوپولتیک، قیمت دلار، تقاضای طلای زینتی موثر هستند، گفت: بین طلا و دلار رابطه معکوسی دارند و وقتی دلار تضعیف شود طلا تقویت می شوند زیرا وقتی دلار تضعیف می شود سرمایه گذاران به سمت سرمایه های ایمن بالا می رود به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا می رود و همین مسأله منجر به رشد قیمت اونس می شود.

شهیر محمدنیا معتقد است که در چند ماه گذشته انس جهانی سقف جدیدی ایجاد کرده، هرچند بالاتر از سقف قیمت انس در زمان کرونا بود اما از آنجایی که شکست سقف شکسته شده معتبر نبود و از طرف دیگر افزایش اشتغال و دستمزدها در آمریکا منجر به تقویت دلار شد همین موضوع روند نزولی را در قیمت انس به وجود آورد

او افزود: همچنین ذخایر طلای بانک مرکزی کشورهای مختلف جهان روی قیمت انس طلا تاثیر می گذارد زمانی که ذخایر طلا بیشتر شود یعنی تقاضا بالا می رود. سال گذشته نرخ بهره معیار ایالت آمریکا روی بازار طلا تاثیر می گذارد زمانی که نرخ بهره بالا می رود سرمایه گذاران سراغ اوراق قرضه آمریکا می رود و همین موضوع منجر به کاهش قیمت انس می شود.
محمدنیا با اشاره به اینکه خرید طلای تزئینی نیز روی انس طلا تاثیر دارد، اظهار کرد: در حالا حاضر ۵۰ درصد طلای جهانی برای مصرف تزئینی است و چین و هند بیشترین تقاضا را برای این منظور دارند. زمانی که کشاورزان هند درآمد خوبی دارند تقاضا افزایش می یابد. از طرف دیگر استخراج طلا هم روی بازار بسیار موثر است، استرالیا، چین، آفریقا، آمریکا و... بیشترین استخراج طلا را دارند و در شرایط کنونی عمق استخراج معادن افزایش یافته به همین دلیل هزینه استخراج بالا می رود.
او ادامه داد: در نهایت عامل آخری که روی بازار طلا تاثیر می گذارد جنگ های منطقه ای و عوامل ژیوپولتیک است که منجر به افزایش تقاضا برای طلا می شود. در چند ماه گذشته انس جهانی سقف جدیدی ایجاد کرده، هرچند بالاتر از سقف قیمت انس در زمان کرونا بود اما از آنجایی که شکست سقف شکسته شده معتبر نبود و از طرف دیگر افزایش اشتغال و دستمزدها در آمریکا منجر به تقویت دلار شد همین موضوع روند نزولی را در قیمت انس به وجود آورد.
این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در حال حاضر بحران جنگ اسرائیل و حماس عامل خیلی تأثیرگذاری بر بازار طلا نیست و شاید مهمترین عامل سیاست های فدرال رزرو باشیم و پیش بینی ها حکایت از این است که نرخ بهره کاهش می یابد و همین موضوع منجر به افزایش تقاضا برای طلاست.
او افزود: بنابراین در سال ۲۰۲۴ پیش بینی ها حکایت از افزایش تقاضا و رشد قیمت انس جهانی طلا است. البته فدرال رزرو قیمت محافظه کارانه تصمیم گیری درباره نرخ بهره است و رشد جزیی تورم در آمریکا منجر شده شبهاتی را درباره کاهش نرخ بهره فدرال رزرو شده است. از طرف دیگر شورای جهانی کمیته طلا اعلام کرده جنگ های ژیوپولتیک و همچنین افزایش تقاضا بانک های مرکزی کشورهای جهان ۲۰ درصد افزایش یافته و همین موضوع احتمال دارد سال ۲۰۲۴ هم افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر بازار جهانی تحت تاثیر ریسک های سیاسی، قیمت کامودیتی‌ ها و تصمیم گیری های فدرال رزرو آمریکاست که در چند وقت اخیر جنگ روسیه و اوکراین، جنگ اسرائیل و فلسطین منجر به تورم و ادامه سیاست انقباضی شده است. البته نباید نادیده گرفت که بازار جهانی به زودی تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار می گیرد و بازار طلا، بورس و... هم واکنش نشان خواهند داد.

صندوق های طلا مثبت تر از طلای بازار
در هفته های اخیر بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید کردند در صورتی که انس جهانی طلا همچنان در محدوده حمایتی باقی بماند احتمالا بخشی از نقدینگی بورس و بازار کالایی وارد بازار طلا خواهد شد. با این حال نمی توان تصمیم قاطعی درباره سرمایه گذاری در بازارهای مالی داشت چراکه فعلا پول های درشت هنوز منتظر سیگنال های جدید هستند.

به گفته محمود مرادی صندوق های طلا در بورس با رشد جزیی همراه شدند و این موضوع نشان می دهد که طلا همچنان در بازار مورد توجه سرمایه گذاران است. از طرف دیگر در صورتی که بازار طلا در سطح حمایتی واکنش مثبت نشان دهد می تواند روی جریان پول بازار سهام هم تاثیر بگذارد

محمود مرادی کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر بازار طلا با افزایش عرضه مواجه شده است، گفت: با این حال صندوق های طلا در بورس با رشد جزیی همراه شدند و این موضوع نشان می دهد که طلا همچنان در بازار مورد توجه سرمایه گذاران است.
او با تاکید بر اینکه در بازار سهام هم سرانه فروش بیشتر از سرانه خرید است، افزود: فعلا بازار در یک روند نوسانی قرار دارد، به همین دلیل در صورتی که بازار طلا در سطح حمایتی واکنش مثبت نشان دهد می تواند روی جریان پول بازار سهام هم تاثیر بگذارد.
به گزارش بازار، در یک سال گذشته قیمت طلا در ایران به واسطه افزایش قیمت دلار رشد بالایی ثبت کرده است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تصور می کنند که بازار طلای ایران نسبت به انس طلا رشد بالاتری ثبت کرده است، از این رو پیش بینی ها حکایت از این دارد که در شرایطی که انس طلا روندی صعودی به خود می گیرد بازار طلای ایران کمتر رشد کند و احتمالا تثبیت قیمت طلا در بازار ایران منجر به کاهش حباب آن خواهد شد و در این حالت اگر انس جهانی هم رشد کند احتمالا افت قیمت ناشی از حباب قیمت ها را جبران کند.

کد خبر: ۲۶۲٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha