۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا و جنگ غزه مهمترین تحولات سال ۲۰۲۳ هستند
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا و جنگ غزه مهمترین تحولات سال ۲۰۲۳ هستند

«رابرت شاپیرو» معتقد است که مهمترین تحولات و موضوعات سال ۲۰۲۳ جنگ کنونی حماس/اسرائیل و حضور «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و احتمال پیروزی وی در این انتخابات بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۳ میلادی در حالی به پایان نزدیک می‌شود که این سال شاهد رویدادهای بسیاری بوده است. مهمترین رویدادها و تحولات در سال ۲۰۲۳ عبارتند از : توسعه فناوری هوش مصنوعی و هشدار در مورد نحوه استفاده از آن، اعمال تحریم های جدید علیه شرکت های فناوری چین، ادامه جنگ اوکراین، حمله حماس به اسرائیل و شروع جنگ غزه و حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا.

در ماه می ۲۰۲۳ گروهی از رهبران بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی با همکاری و هماهنگی، در یک هشدار مشترک به خطراتی که این فناوری ممکن است برای بشریت ایجاد کند، اشاره کردند. آن‌ها با توجه به پیامدهایی که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده داشته باشد، به شدت به وجود آمدن تهدیدی برای بشریت هشدار دادند. توسعه این فناوری در سال ۲۰۲۳ تغییر عمیقی در نحوه عملکرد انسان‌ها داد و قیمت سهام شرکت‌هایی را که این فناوری را پذیرفتند، افزایش داد.

در سالی که به روزهای پایانی آن نزدیک می شویم درگیری در اوکراین همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. نیروهای روسیه و اوکراین به جنگ در شرق و جنوب اوکراین ادامه می‌دهند.

۲۰۲۳ همچنین سالی بود که اقدامات اقتصادی چین برجسته شد، حتی زمانی که پکن و واشنگتن تلاش کردند روابط بین ۲ کشور خود را بهبود بخشند. در سال ۲۰۲۴، این تلاش‌ها و حتی احتمال حمله چین به تایوان، بر آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اتفاق می‌افتد، متمرکز خواهد شد.

دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ همه چیز را دوباره دستخوش تغییر خواهد کرد، از جمله آینده سیاسی این کشور. کارشناسان می‌گویند که انتخابات آمریکا تعیین‌کننده‌ترین رویداد سیاسی سال آینده، هم در داخل و هم در خارج از این کشور خواهد بود.

در ماه اکتبر، مقاومت فلسطین عملیاتی را در اراضی اشغالی آغاز کرد و حدود هزار و ۲۰۰ شهرک‌نشین به هلاکت رسیدند و حدود ۲۴۰ نفر دیگر نیز بازداشت شدند. این عملیات غافلگیرانه، که مرگبارترین عملیات در تاریخ رژیم صهیونیستی بود، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه را در پی داشته که هنوز ادامه دارد. در پی این حملات تاکنون حدود ۱۶ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

خبرنگار بازار در گفتگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

مهمترین تحولات و موضوعات سال ۲۰۲۳، ادامه جنگ اوکراین، جنگ کنونی حماس/اسرائیل و حضور «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و احتمال پیروزی وی در این انتخابات بوده است

*سال ۲۰۲۳ رو به اتمام است و جهان در این سال شاهد تحولات مختلفی بوده است. به نظر شما مهمترین تحول در این سال چه بوده است؟

مهمترین تحولات و موضوعات سال ۲۰۲۳، ادامه جنگ اوکراین، جنگ کنونی حماس/اسرائیل و حضور «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و احتمال پیروزی وی در این انتخابات بوده است. همچنین تغییر سیاست ها در قبال چین توسط ایالات متحده و اروپا که برای چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و فناوری مشکلاتی ایجاد می کنند، زیرا تهدید آن برای تایوان همچنان قوی است. جهان هنوز با تورم، رشد اقتصادی راکد و سایر مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و تهدید تغییرات آب و هوایی بیشتر شده است.

*در حوزه مرتبط با اقتصاد از چه تحولی به عنوان نقطه عطف در این سال می شود یاد کرد؟

نقطه عطف برای ایالات متحده آمریکا و اروپا قابل کنترل تر شدن تورم است و آنها از سیاست هایی پیروی کرده اند که در تلاش است چین را منزوی کنند و این امکان را به آنها می دهد تا در مورد تولید تراشه های کامپیوتری و فناوری کمتر به چین وابسته شوند.

غرب، اوکراین را به سمت توافق با روسیه سوق خواهد داد، زیرا حتی اگر آنها حمایت نظامی و اقتصادی از اوکراین را حفظ کنند، اوکراین ممکن است برای همگام شدن با تولید تسلیحات روسیه مشکل داشته باشد.

*جنگ اوکراین کماکان ادامه دارد و زمزمه هایی از سوی کشورهای غربی برای هدایت اوکراین به گفتگو با مسکو شنیده می شود. بر اساس برخی گزارشها غرب به این باور رسیده که این جنگ نمی تواند منجر به پیروزی برای اوکراین شود. ارزیابی شما چیست و آیا شاهد گفتگوهای صلح در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود؟

بیشتر به نظر می رسد که غرب اوکراین را به سمت توافق با روسیه سوق خواهد داد، زیرا حتی اگر آنها حمایت نظامی و اقتصادی از اوکراین را حفظ کنند، اوکراین ممکن است برای همگام شدن با تولید تسلیحات روسیه مشکل داشته باشد. اما اوکراینی‌ها تزلزل نکرده‌اند و اگر بتوانند سطح نیروی انسانی خود را حفظ کنند، ممکن است بتوانند در مقابل روس‌ها دوام بیاورند، اما این امر ممکن است زمان زیادی طول بکشد و در حال حاضر محتمل به نظر نمی‌رسد.

*امریکا و چین علیرغم تنشهای جدی در تلاش هستند این تنشها را مدیریت کنند. دیدار مقامات دو کشور در این زمینه نیز بر همین هدف متمرکز بوده است. آیا این روند ادامه خواهد داشت و یا ممکن است موضوعی باعث از کنترل خارج شدن تنشها شود مثل تایوان؟

روابط ایالات متحده آمریکا و چین به حدی بهبود یافته است که اکنون هر دو طرف در حال گفتگو با یکدیگر هستند. اقتصاد ضعیف چین ممکن است انگیزه این مهم باشد و آنها در موقعیتی نیستند که در مورد تایوان اقدام نظامی انجام دهند.

آنها ممکن است بخواهند منتظر بمانند آیا ترامپ در انتخابات پیروز می شود یا خیر و اینکه می توانند روابط بهتری با او به عنوان رئیس جمهور برقرار کنند - یک رئیس جمهور مستبدتر، در عین حال که از نظر اقتصادی با چین مخالفت می کند، در مقایسه با بایدن در حمایت از تایوان چندان مطلوب نیست.

*یکی از موضوعات مهم در سال ۲۰۲۳ جنگ غزه بوده است. به نظر شما این جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

من فکر می کنم اسرائیلی ها بی وقفه تلاش خواهند کرد تا زیرساخت های رهبری و تونل های حماس را از بین ببرند و ادعای پیروزی کامل نظامی را داشته باشند. سوال این است که آیا می توان این کار را در دو هفته آینده انجام داد یا در سال جدید.

من فکر می کنم تا زمانی که اسرائیل به پیروزی دست یابد این جنگ را ادامه دهد. و اگر از طرف لبنان، سوریه یا هر جای دیگری به آنها حمله شود، به طور گسترده تر و بی امان وارد جنگ خواهند شد. آنها در این زمینه وحدت ملی دارند و به نظر می رسد آمریکا آماده حمایت بیشتر از آنها در صورت وقوع این اتفاق است.

کد خبر: ۲۶۲٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha