۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
اصلاحیه بودجه چه سیگنالی به بورس خواهد داد؟
بازار گزارش می دهد؛

اصلاحیه بودجه چه سیگنالی به بورس خواهد داد؟

دولت باید لایحه بودجه ۱۴۰۳ را اصلاح کند و روی افزایش حقوق کارمندان، اصلاح درآمدی مالیات و همچنین بازنشستگی تمرکز کند و تغییر هرکدام از آنها سیگنالی جدیدی به بازار سرمایه خواهد داد.

حامد شایگان؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه در محدوده کف حمایتی قرار دارد و هرگونه سیاست بودجه‌ای می تواند سیگنال های متفاوتی به بازار سرمایه بدهد و از آنجایی که دولت باید روی افزایش حقوق کارمندان، اصلاح منابع درآمدی مالیات و همچنین بازنشستگی تمرکز کند اگر تغییر افزایش حقوق و کاهش درآمد مالیاتی باشد به معنای سیگنالی تورمی است و می تواند بر بازار سرمایه اثر بگذارد.

محمد خدابخش: کمبود منابع تامین بودجه کشور برای افزایش حقوق وجود دارد و برآوردهای بودجه ۱۴۰۳ تنها برای افزایش ۱۸ درصد حقوق کارکنان و ۲۰ درصد حقوق بازنشستگان کفایت می‌کند

نائب‌رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت برای تامین منابع برای افزایش حقوق بالاتر از ۱۸ درصد به منابع درآمدی بیشتری نیاز دارد، به بازار گفت: «استدلال‌های مختلفی برای جبران فاصله حقوق با هزینه ها وجود دارد که یکی از آن‌ها کنترل تورم است. دولت قصد دارد برای حل این مشکل روش‌های دیگری را برای حفظ قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان دنبال کند. در بررسی لایحه بودجه این موضوعات نیز مطرح شده است.»

خدابخشی با اشاره به اینکه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس توسط نمایندگان رد شد و دولت باید مجددا با تجدید نظر در موضوعات مختلف اصلاحاتی را اعمال و ویرایشی را در این زمینه انجام دهد، افزود: «منتظر هستیم تا ببینیم دولت چه اقدامی را در زمینه اصلاح حقوق، بازنشستگی و مالیات انجام می‌دهد. به طور قطع کمبود منابع تامین بودجه کشور برای افزایش حقوق وجود دارد و برآوردهای بودجه ۱۴۰۳ تنها برای افزایش ۱۸ درصد حقوق کارکنان و ۲۰ درصد حقوق بازنشستگان کفایت می‌کند، هرچند که دولت خود موافق افزایش بیشتر این درصدها متناسب با تورم است اما با مشکلات زیادی برای تامین منابع بودجه نیز مواجه است. »

اصلاح سیاست های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳

همچنین یکی دیگر از بخش های که می تواند روی بازار سرمایه تاثیر بسزایی بگذارد سیاست های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ است، هرچند رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده که «تورم سالانه در پایان سال جاری به حدود ۳۹ درصد و در سال آینده به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید. بنابراین حدود ۳۰ درصد از رشد درآمد مالیاتی بر اثر تورم اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، رشد اقتصادی به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت کمک خواهد کرد. همچنین، اقدامات دولت در اصلاح نظام مالیاتی، عامل مهم دیگری در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است. به عنوان مثال، اقدامات دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی، باعث رشد چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری شد.» با این حال نگاه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی چیز دیگری است و معتقدند فشار مالیاتی دولت در سال آینده افزایش خواهد یافت.

به گفته بهروز محبی نجم آبادی اگر قرار باشد اصناف، توده مردم و کارمندان تحت فشار مالیات قرار بگیرند قطعا باید جلو افزایش مالیات‌ها گرفته شود

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید بر اینکه تنها راه افزایش درآمد مالیاتی دولت بدون فشار بر اقتصاد مولد بستن راه‌های فرار مالیاتی در کشور است، گفت: « در شرایط کنونی اگر قرار باشد اصناف، توده مردم و کارمندان تحت فشار مالیات قرار بگیرند قطعا باید جلو افزایش مالیات‌ها گرفته شود. وقتی کشور در تولید اوج می‌گیرد مالیات بیشتری می‌دهد و منابع پایدار آن افزایش می‌یابد.»

او با بیان اینکه با اصلاح نظام مالیاتی مشکلی برای اتکا به درآمدهای مالیاتی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی وجود ندارد، افزود:« تولید مهمترین عامل در اشتغال زایی و صادرات برای کشور است. سال‌ها گذشته به دلیل همین وابستگی به منابع نفتی اقداماتی مثل خام فروشی و ارزان فروشی انجام شده تا درآمد کسب شود ولی وقتی که سایر منابع درآمدی در کشور وجود داشته باشد از این اقدامات دوری می‌کنیم. اما اصلاح ساختار مالیات‌ها نباید فشار به قشر کارمند، اقشار آسیب پذیر، کسبه خرد و تولیدکنندگان جزء را بیشتر کند.»

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت از ابتدای روی کار آمدن با افزایش فروش نفت و تقویت زیرساختی کشور تلاش کرد تا زمینه حمایت از تولید و صادرات فراهم شود، اظهار کرد: «برای نمونه حضور در گروه‌هایی مثل شانگهای و بریکس می تواند مقدمات یک حضور موثر را برای کشور ما در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم کند. ما فرصت‌های از دست رفته زیادی در دولت گذشته داریم ولی دولت فعلی بعد از ورود در تلاش بوده تا این مشکلات را برطرف کند یکی از این مشکلات تلاش برای بودجه ریزی بدون نفت بوده است.»

مسئولان سازمان برنامه مدعی هستند که برآورد درآمد مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳، عملکرد نزدیک به ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری است. اگر برآوردهای دولت از درآمدهای مالیاتی غیرواقعی بود، باید در ۸ ماهه امسال، عدم تحقق بسیار زیادی در درآمدهای مالیاتی رخ می‌داد؛ در حالی که نزدیک به ۱۰۰ پیش بینی دولت از درآمدهای مالیاتی سال جاری محقق شده است.

براساس این گزارش بازار سرمایه در محدوده مناسبی برای آغاز یک روند صعودی قرار دارد و دولت تلاش کرد بودجه غیرتورمی ببندد اما از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی برآورد درآمد مالیاتی ۴۹ درصدی عاملی برای افزایش فشار بر اقتصاد مولد بود و به همین دلیل بعد از ارائه لایحه، بورس هم واکنش مثبتی نشان نداد اما حالا برای اصلاح دوباره به دولت برگشت داده شده و پیش بینی ها حکایت از کاهش درآمد مالیاتی است و لذا این موضوع می تواند روی معاملات بورس تأثیر بگذارد.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha