۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
پروژه‌های بزرگ نفتی سوریه در اختیار ایران قرار گرفت
رسانه عربی:

پروژه‌های بزرگ نفتی سوریه در اختیار ایران قرار گرفت

العربی الجدید با بیان اینکه ایران پروژه‌ها در بخش انرژی سوریه را در اختیار گرفته، تاکید کرد، تصمیم ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های سوریه به ایرانی‌ها در افزایش صادرات نفت و غلبه بر تحریم‌ کمک می‌کند.

به گزارش بازار، پایگاه خبری «العربی الجدید» نزدیک به قطر با انعکاس خبر فارس درباره تصمیم ایران برای بازسازی پالایشگاه حمص سوریه نوشت: پالایشگاه حمص نفوذ ایران در سوریه را گسترش می‌دهد و از طریق بازسازی آن، تحریم‌های ایران نیز دور زده می‌شود.

العربی الجدید با بیان اینکه ایران صاحب پالایشگاه‌هایی در سوریه و ونزوئلا با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه نفت می‌شود، گفت: علی شاهوردی، مدیر هماهنگی تعمیرات پالایشگاه‌های فراسرزمینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تأکید کرده که ایران در گام اول، بازسازی و نوسازی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو را برعهده گرفته است که پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۷ درصد است و در گام دوم برای بازسازی پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای حمص سوریه برنامه‌ریزی کرده است.

العربی الجدید به نقل از «عبدالقادر عبدالحمید» یک کارشناس حوزه نفت تاکید کرد: «ایران با دولت بشار اسد برای بازسازی پالایشگاه حمص و افزایش قدرت تولیدی آن به توافق رسیده است».

وی به العربی الجدید گفت: «در حال حاضر نفت ایران که بیشتر اوقات خام به سوریه می‌رسد، در پالایشگاه بانیاس در سواحل سوریه پالایش می‌شود و بیشتر آن به لبنان و جاهای دیگر صادر می‌شود، در حالی که بخش کوچکی از آن برای سوریه باقی می‌ماند که در ازای پالایش و بهره برداری از پالایشگاه بانیاس در اختیار می‌گیرد».

عبدالحمید تأکید کرد: «فعالیت ایران در زمینه نوسازی پالایشگاه در خارج از مرزهای خود به این کشور این امکان را می‌دهد که در زمینه تعمیرات پالایشگاه‌ها خدمات خود را ارائه و تجهیزات خود را به کشورهای دیگر عرضه کند و سپس نفت خود را به آن کشور بفروشد. ایران با فراهم شدن شرایطی، در سود پالایشی نفت نیز سهیم خواهد بود».

این کارشناس با اشاره به اینکه سوریه نیز از افزایش قدرت ظرفیت پالایشگاه حمص نفع خواهد برد، گفت، ایران نیز می‌تواند پس از پالایش نفت صادراتی به سوریه فرآورده‌های آن را از طریق بنادر سوریه صادر کند و از این طریق تحریم‌ها را هم دور بزند.

عبدالحمید با اشاره به موفقیت ایران در غلبه بر تحریم‌های نفتی گفت: ایران به چین و سوریه نفت صادر می‌کند و از سوریه هم با ترفندهایی به جاهای دیگر نفت صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران در حال حاضر به ۲.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد، گفت: ایران سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان سعودی و عراق است.

العربی الجدید به نقل از منابعی در دمشق بیان اینکه پروژه‌های ایران در سوریه در مرحله پیش رو بیشتر خواهد شد، گفت: ایرانی‌ها پروژه‌های انرژی، سایت‌های فسفات و نفت، علاوه بر پالایشگاه‌های حمص و بانیاس را به تصرف خود درخواهد آورد.

این منابع با تاکید بر اینکه ایران درصدد انعقاد توافقنامه‌ای با طرف سوری درباره نوسازی پالایشگاه بانیاس است، گفت: سوریه قبل از سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد، اما پس از جنگ تحمیلی علیه این کشور و کاهش تولید در مناطق تحت کنترل دولت سوریه که به کمتر از ۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، قیمت مشتقات نفتی در این کشور بالاست، در حالی که میادین نفتی تحت کنترل شبه نظامیان وابسته به آمریکا در شمال شرق سوریه نیز ظرفیت تولید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

کد خبر: ۲۶۱٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha