۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
ملت و تجارت مشغول رِنج کشیدن
تحلیل ۳ شرکت برتر صنعت بانکداری

ملت و تجارت مشغول رِنج کشیدن

صنعت بانکداری یکی از صنایع بااهمیت در هر کشوری است و تامین مالی پروژه‌های خرد و کلان را به عهده دارد. شیوه مدیریت بانک ها در این صنعت تغییر کرده است و از روش‌های جدیدی در این صنعت استفاده می‌گردد.

هادی بهرامی؛ بازار: بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزها، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفهٔ قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید و فروش ها را بر عهده دارند. صنعت بانکداری یکی از صنایع بسیار بااهمیت در هر کشوری است و تامین مالی پروژه‌های خرد و کلان را به عهده دارد. شیوه مدیریت بانک ها در این صنعت تغییر کرده است و از روش‌های جدیدی در این صنعت استفاده می‌گردد. نگاه بانک‌ها به مشتریان نیز تغییر کرده است. پیشتر بانک ها در مورد مشتریان خود نگرانی زیادی نشان نمی دادند، چون تقریباً اکثر بازارها در حال رشد بودند. اما امروز به این حقیقت پی برده اند که کسب سود فقط از طریق جلب توجه مشتریان و سهم بازار بالاتر امکان پذیر است.

صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی‌رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. در ادامه به تحلیل ۴ سهم بزرگ صنعت بانکداری میپردازیم.

تحلیل ۳ شرکت برتر صنعت بانکداری

تحلیل ۳ شرکت برتر صنعت بانکداری

قیمت وبملت در فاز تریدینگ رنج قرار دارد و با عبور از محدوده ۴۹۰ تومان میتواند به اهداف ۵۴۵، ۶۰۰ و ۶۷۰ تومان برسد. حمایت معتبر سهم ۳۸۰ تومان میباشد

وبملت | تحلیل بانک ملت
تحلیل بنیادی: بانک ملت به عنوان بزرگترین بانک بورسی شناخته شده و سهم حدودا ۱۵ درصدی را از میزان نقدینگی جامعه در اختیار دارد. این بانک حجم بالایی از میزان سپرده‌ها و تسهیلات شبکه بانکی را در اختیار داشته و تحرکات آن تاثیر زیادی به شبکه بانکی و وضعیت پولی جامعه می‌گذارد که این موضوع به اهمیت بررسی سازوکار آن می‌افزاید. این بانک در تاریخ ۳۱ آذر ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰۴ شعبه در اقصی نقاط داخل و خارج کشور دارا بوده که از این مقدار چهار شعبه (۳ شعبه در ترکیه، ۱ شعبه در کره جنوبی) و چهار بانک مستقل در کشورهای ارمنستان، انگلستان، آلمان و مالزی به فعالیت‌های بین‌المللی اختصاص داده شده است که در صورت رفع محدودیت‌های بین المللی، این سهم افزایش خواهد یافت. سود خالص بانک ملت با نسبت قیمت ۲.۹ مبلغ ۴۴ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان میباشد که به نسبت سال گذشته ۱۸۵ درصد افزایش یافته است!
تحلیل تکنیکال: قیمت در فاز تریدینگ رنج قرار دارد و با عبور از محدوده ۴۹۰ تومان میتواند به اهداف ۵۴۵، ۶۰۰ و ۶۷۰ تومان برسد. حمایت معتبر سهم ۳۸۰ تومان میباشد.

وبصادر | تحلیل بانک صادرات
تحلیل بنیادی: هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت بانک مستقل دایر در خارج از کشور با عنوان بانک صادرات تاشکند و لندن، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ۲۰ واحد است. بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با داشتن بیش از ۲۷۰۰ شعبه فعال در اختیار دارد. سود خالص بانک صادرات با نسبت قیمت به درآمد ۴۲ مبلغ ۴۴۷ میلیارد تومان میباشد که به نسبت سال گذشته ۲۳ درصد افزایش و به نسبت دو سال گذشته ۹۶ درصد کاهش یافته است.
تحلیل تکنیکال: قیمت با عبور از محدوده ۲۳۰ تومان میتواند خود را به اهداف ۳۲۰ و ۵۰۰ تومان برساند. حمایت معتبر بلند مدت ۱۶۰ تومان میباشد که ۴ سال است حفظ شده.

قیمت سهام بانک تجارت روند نزولی بلند مدت خود را شکسته و پس از رشد ۸۵ درصدی، با یک ریزش مواجه شده و سپس از حمایت ۱۹۰ تومان مجددا صعود کرده است. در حال حاضر روند نزولی میان مدت شکسته شده و اهداف ۳۱۰ و ۴۴۰ تومان در دسترس است. حمایت معتبر سهم، محدوده ۲۰۰ تومان میباشد



وتجارت | تحلیل بانک تجارت
تحلیل بنیادی: بانک تجارت به عنوان یکی از بزرگترین بانک های فعال در شبکه بانکی کشور که نقش انکارناپذیری در رشد و اعتلای اقتصاد ملی دارد. بانک تجارت با مجموعه ای از تجربیات و خدمات روزآمد بانکداری آن زمان، فعالیت خود را آغاز کرد و برپایه این مزیت نسبی و با اتکا به زیرساخت های غنی انسانی و فنی در زمینه بانکداری که حاصل تجربیات بانک های تشکیل دهنده بود توانست در ارائه بسیاری از خدمات بانکی چه در حوزه بانکداری الکترونیک و چه در حوزه بانکداری بین الملل پیشگام باشد. سود خالص این بانک با نسبت قیمت به درآمد ۳.۳ مبلغ ۱۲ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۸۶ درصد افزایش و نسبت به دو سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.
تحلیل تکنیکال: قیمت روند نزولی بلند مدت خود را شکسته و پس از رشد ۸۵ درصدی، با یک ریزش مواجه شده و سپس از حمایت ۱۹۰ تومان مجددا صعود کرده است. در حال حاضر روند نزولی میان مدت شکسته شده و اهداف ۳۱۰ و ۴۴۰ تومان در دسترس است. حمایت معتبر سهم، محدوده ۲۰۰ تومان میباشد.

سخن پایانی
این بانک‌ها حجم بالایی دارایی و سرمایه‌گذاری و ارز دارند که حداقل ارزش ریالی این دارایی‌ها طی این ۳-۴ سال به طور چشمگیری رشد داشته است؛ علاوه بر اینکه از نظر حجم دارایی هم رشد قابل توجهی داشتند. وضعیت فعالیت عملیات بانکی بانک‌ها هم تغییرات قابل توجهی داشته و نرخ تسعیر ارز آنها هم قطعا با توجه به افزایش نرخ ارز نیمایی افزایش خواهد داشت.
اما، ارزش بازار امروز سهام این بانک‌ها به پایین‌ترین سطوح تاریخ رسیده است؛ که می‌توان گفت تقریبا به اندازه ارزش یک بخش از دارایی‌هایشان هم نیست، چه برسد به در نظر گرفتن همه ابعاد آنها. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد.

کد خبر: ۲۶۱٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha