۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
اخبار خوبی که زیان بانک دی را جبران نمی کند| معاملات مشکوک در وآیند
تحلیل ۳ بانک زیان ده آینده، سرمایه و دی

اخبار خوبی که زیان بانک دی را جبران نمی کند| معاملات مشکوک در وآیند

نهادهای دولتی باید نظارت خود را بر بانک ها بیشتر کرده و مانع فساد های مالی، ناکارآمدی و کمبود بودجه شوند؛ زیرا صنعت بانکداری بدلیل گردش نقدینگی بالایی که دارد در اقتصاد نقش مهمی ایفا میکند.

هادی بهرامی، بازار: بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزها، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفهٔ قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید و فروش ها را بر عهده دارند. صنعت بانکداری یکی از صنایع بسیار بااهمیت در هر کشوری است و تامین مالی پروژه‌های خرد و کلان را به عهده دارد. زمانی یک بانک ورشکسته محسوب میشود که نتواند به تعهدات مالی و غیر مالی خود در قبال سپرده گذاران عمل کند. معمولا بانک در حال ورشکستگی تلاش میکند با گرفتن وام از دیگر بانک ها خود را نجات دهد. اما در زمانی که ندای ورشکستگی یک بانک به گوش رسد، تمام سپرده گذاران تقاضای نقد کردن تمام سپرده ی خود را میکنند تا مانع از دست رفتن اموالشان شوند، و به این ترتیب بانک با انبوه تقاضا مواجه شده و روند ورشکستگی شتاب میابد! معمولا در این مواقع بانک مذکور ناچارا بانک را با قیمت بسیار کمتر، به بانک دیگری میفروشد تا بتواند بدهی ها را پرداخت نماید.

متاسفانه ورشستگی بانک ها معمولا از ورشستگی هر بنگاه اقتصادی دیگر آسیب بیشتری به اقتصاد میزند، چرا که دیگر بنگاه ها اقتصادی معمولا خود وابسته به بانک ها هستند. ورشستگی یک بانک به دلیل ارتباط بانک های مختلف با یکدیگر و به دلیل تاثیر آن بر روی رفتار بازار در ارتباط با اعتماد به بانک های دیگر، میتواند یک سقوط اقتصادی را منجر شود. به همین دلیل است که تمام دولت های دنیا، بیمه های بسیار قوی و ساختار قانونی قدرتمندی را برای مواقع ورشکستگی یک بانک تشکیل میدهند که کمترین آسیب به سپرده گذاران وارد شود.

زیان خالص بانک آینده مبلغ ۳۵ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان میباشد که در سه سال اخیر ۲۸۰ درصد افزایش یافته است! بخش اعظم زیان بانک ها در سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری اتفاق می افتد



علت ورشکستگی بانک ها
اعطای وام بدون سنجش میزان ریسک، به هم خوردن بالانس مالی بدلیل عدم اعتماد مشتری و واریز مبالغ مورد نیاز، لغزش نرخ بهره تحت تاثیر سیاست های دولت، تحریم، انجام سرمایه گذاری های غیر معمول، اشتباهات گروه ریسک سنجی، دادن وام هایی خارج از عرف به افرادی خاص، کارمندان و شعب ناکارآمد میتواند از دلایل ورشکستگی بانک ها باشند. با توجه به موارد گفته شده، روز به روز بر تمرکز دولت های دنیا بر بانک های کشور افزوده شده و قوانین و نظارت هایی که احتمال ورشکستگی بانک ها را کمتر کند، بیشتر می شوند. امروزه بانک ها در بسیاری از کشور ها، اجازه فعالیت اقتصادی در بسیاری از شاخه ها را ندارند، میزان ریسک آن ها توسط دولت رصد میشود، بر عملکرد نیرو های آن ها نظارت انجام میگیرد، و بیمه های قوی و منسجمی برای آن ها فراهم میگردد. نهاد های دولتی باید نظارت خود را بر بانک ها بیشتر کرده و مانع فساد های مالی، نا کارآمدی و کمبود بودجه شوند؛ زیرا صنعت بانکداری بدلیل گردش نقدینگی بالایی که دارد در اقتصاد نقش مهمی ایفا میکند.

اخبار خوبی که زیان بانک دی را جبران نمی کند| معاملات مشکوک در وآیند


وآیند | تحلیل بانک آینده
بانک آینده که این روزها متهم به معاملات مشکوک در بازار سهام است در سال ۱۳۹۱ در پی ادغام بانک تات، مؤسسهٔ مالی و اعتباری صالحین و مؤسسهٔ مالی و اعتباری آتی تأسیس شد. گفته می‌شد که این بانک در ابتدا موفق به جذب بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان سپرده شده که معادل ۱۰ درصد کل سپرده‌های جذب شده توسط کل بانک‌های حاضر در کشور بوده‌است. زیان خالص بانک آینده مبلغ ۳۵ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان میباشد که در سه سال اخیر ۲۸۰ درصد افزایش یافته است! بخش اعظم زیان بانک ها در سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری اتفاق می افتد.
تحلیل تکنیکال: قیمت با حفظ حمایت ۱۳۶۰ تومان میتواند به اهداف ۱۶۴۰ و ۲۵۰۰ تومان برسد؛ در غیر اینصورت کف معتبر ۱۱۰۰ تومان در دسترس خواهد بود.

سمایه | تحلیل بانک سرمایه
بانک سرمایه شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است. بانک سرمایه فعالیت خود را از دی ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران آغاز کرد و هم‌اکنون مالک شبکه ‌ای از ۱۶۵ شعبه بانک، در سراسر ایران میباشد. سهام این بانک در سال ۱۳۸۴ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هم ‌اکنون اکثریت سهام آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان‌ میباشد. زیان خالص شرکت مبلغ ۸ هزار ۸۰ میلیارد تومان میباشد که در سه سال اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته است!
تحلیل تکنیکال: قیمت سهام این بانک در طول هفته گذشته ودر 19 آذر خود را تا 5360 تومان هم بالا کشید اما اخر هفته قیمت خود را با 5130 تومان بست با این حال قیمت با حفظ حمایت ۴۱۵ تومان می تواند تا اهداف ۸۴۰ و ۱۵۰۰ تومان صعود کند هر چند که در غیر اینصورت حمایت معتبر ۲۵۰ تومان در دسترس است.

نماد دی به دلیل زیان انباشته شرایط پذیرش را از دست داد و ماندن در بازار اصلی یا سقوط به بازار پایه بسته به تصمیم بانک مرکزی و سازمان بورس است. اگر چه حقوقی این بانک با ارسال صورت های مالی به بورس و اعلام فروش یک ملک سنگین به نظر تلاش برای بازگشت به تابلو را دارد



دی | تحلیل بانک دی
بانک دی بانکی در قالب شرکت سهامی عام است. این بانک در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و در حال حاضر دارای ۹۱ شعبه و حدود ۱۲۰۰ کارمند در سراسر کشور است. سهام بانک دی در بازار فرابورس ایران داد وستد میشود. زیان خالص شرکت ۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان می باشد که در سه سال اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته است. کسب سود از فروش املاک مازاد، معرفی مدیر جدید و اعطای بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزند آوری اخبار خوب این روز های بانک دی است؛ اما زیان سنگین را جبران نمیکند!
نماد دی به دلیل زیان انباشته شرایط پذیرش را از دست داد و ماندن در بازار اصلی یا سقوط به بازار پایه بسته به تصمیم بانک مرکزی و سازمان بورس است. اگر چه حقوقی این بانک با ارسال صورت های مالی به بورس و اعلام فروش یک ملک سنگین به نظر تلاش برای بازگشت به تابلو را دارد.

سخن پایانی
باید دید بانک مرکزی چه برخوردی با بانک‌هایی که استاندارهای فوق را رعایت نمی‌کنند انجام می‌دهد و آیا امسال این قضیه می‌تواند تا حدودی حل و فصل شود یا اینکه این مشکلات کماکان به سال‌های آینده منتقل خواهد شد و بر پایه پولی و عملیات بازار باز و بازار بین بانکی اثرگذار خواهد بود. از یاد نبریم که سرمایه گذاری در بانک های ورشکسته ریسک بسیار بالایی دارد.

کد خبر: ۲۶۱٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      3 0
      برای خاطر خدا جلوی دزدی و اختلاس را در بانک دی بگیرید چرا ارزش سهام بانک دی انقدر بی ارزش است به خاطر دزدی