۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
استراتژی کانال دریایی بین «دریای خزر» و «خلیج فارس»؛ فرصتهای احداث «ایران رود»
بازار گزارش داد؛

استراتژی کانال دریایی بین «دریای خزر» و «خلیج فارس»؛ فرصتهای احداث «ایران رود»

برخی از کارشناسان معتقدند که اتصال دریای خزر و خلیج فارس مملو از موانع و چالش های فراوان است و برای انجام حفاری های مورد نیاز به هزاران تن انواع مواد منفجره در کنار تلاش و صبر بسیار نیاز است.

بازار؛ گروه بین الملل: دریای خزر دریای بسته ای است که در غرب آسیا به وسعت ۳۷۱هزار کیلومتر مربع واقع شده و بزرگترین دریای بسته جهان به طول ۱۲۰۰ کیلومتر با عرض ۳۰۰ کیلومتر و حداکثر عمق ۱۰۲۳ متر است. این دریا به دلیل تبخیر و کاهش میزان آب رودخانه ای که به آن می ریزد، از کوچک شدن مداوم مساحت خود رنج می برد که بزرگترین آن رودخانه ولگا است.

در کمتر از نیم قرن، مساحت آن از ۴۲۴۳۰۰ به ۳۷۱۰۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است، تا اینکه مساحت آن اکنون در ۳۶۰هزار کیلومتر مربع تثبیت شده، ضمن اینکه عمق متوسط آن به ۱۸۴ متر و عمیق ترین نقطه آن به ۹۸۰ متر می رسد. مقدار تقریبی آن یکصد هزار کیلومتر مکعب تخمین زده می شود؛ در حالی که نفت و گاز در نقاط جداگانه آن متمرکز شده است، از جمله میدان تنگیز، دومین میدان نفتی بزرگ جهان، واقع در باتلاق های ساحل شمال شرقی دریا و میادین گازی در سواحل ترکمنستان در اطراف ترکمن باشی در ساحل شرقی دریا. در دریای خزر پنج کشور روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان وجود دارند.

خلیج فارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷,۴۷۳ کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید. این خلیج از شرق با تنگه هرمز به خلیج عمان متصل است. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروند رود، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود. عمق خلیج فارس در عمیق‌ترین نقطه، حدوداً ۹۰ متر است. هشت کشور در اطراف خلیج فارس قرار دارند. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان، کویت، امارات، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج فارس تماما در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید.

هدف اتصال خلیج فارس به دریای خزر، ساخت کانال ناوبری در ایران، تجهیزات و الزامات برنامه ریزی آن و اثرات بالقوه آن است

در خصوص کانال دریایی بین «دریای خزر» و «خلیج فارس» (ایران رود) از طریق سرزمین‌های متعلق به ایران، هدف، اتصال خلیج فارس به دریای خزر با ساخت کانال ناوبری در ایران، تجهیزات و الزامات برنامه ریزی آن و اثرات بالقوه آن است.

مروری بر منطقه جغرافیایی و ویژگی های آن

«نقشه توپوگرافی» کرانه‌های جنوبی دریای خزر وجود یک دشت ساحلی باریک را تأیید می‌کند که به دنبال آن خطی ممتد از نواحی مرتفع کوهستانی به نظر می رسد که بین آنها موانعی است و دشت های ساده ای که با چند ارتفاع در هم آمیخته اند، سپس ارتفاعات بزرگ در مرکز ایران تا دشت های دریایی کمی گسترده (در مقایسه با دشت های دریای خزر). سپس خلیج فارس، یعنی منطقه ای که خلیج فارس و دریای خزر را جدا می کند، بسیار ناهموار و سطح بالایی دارد که همین موضوع موجب می شود که پروژه در اصل بسیار دشوار شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که اتصال دریای خزر و خلیج فارس مملو از موانع و چالش های فراوان است و برای انجام حفاری های مورد نیاز به هزاران تن انواع مواد منفجره نیاز است

نقشه منطقه فعلی چه می گوید؟

برخی از کارشناسان معتقدند که این پروژه مملو از موانع و چالش های فراوان است و برای انجام حفاری های مورد نیاز به هزاران تن انواع مواد منفجره نیاز دارد. ماشین آلات، صدها وسیله نقلیه حمل و برداشت سنگ، هزاران مهندس و کارگر، و میلیاردها سرمایه، و تلاش و صبر بسیار، و آیا این تنها مشکل است؟ البته نه!

تفاوت در سطوح مرتفع مناطق کوهستانی منجر به تفکر در مورد ساخت یک کریدور ناوبری با دیوارهای بلند و مستحکم است که از بیرون توسط آوارهای سنگین و متراکم حمایت می شود. بالا بردن یا پایین آوردن کشتی ها از کریدور ناوبری مرتفع خواهد شد که همین امر، هزینه پروژه را دوبرابر خواهد کرد و مشکل به این نقطه ختم نخواهد شد. قرار است این کانال ناوبری اجرا و عملیاتی شود، در حالی که بسیاری از «روستاها، جاده‌ها و شهرهای کوچک» در مسیر آن قرار دارند.

به عبارت دیگر، هزینه زیادی از بودجه خطوط کشتیرانی پرداخت می شود که فقط یک کشور ثروتمند و قدرتمند قادر به انجام آن خواهد بود.

شرح کلی استراتژی پروژه

در کوتاه ترین فاصله بین دریای خزر و خلیج فارس به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر، از هرگونه مسیر منحنی باید پرهیز شود؛ ضمن اینکه کانال ناوبری باید حدود ۱۰۰ متر طول داشته باشد. تقریباً (بر اساس توصیه‌های مالکان کشتی در دریای خزر)، بیش از ۱۰۰ متر از دو طرف برای ایجاد «جاده زمینی که با کانال می‌رود» و «خط راه‌آهن» باید در نظر گرفته شود در حالی که باعث می شود منطقه حفاری مورد نظر تا ۲۰۰ متر برسد و باید استراتژی حفاری در کوهستان اتخاذ شود.

قسمت سنگ شکن باید به شکل حرف وی «V» باشد تا از ریزش سنگ بر روی کشتی ها در زمان عبور جلوگیری شود در حالی که در حین حفاری، سنگ های بزرگ را از بین ببرند و چند قفل برای بالا آوردن ساخته شود. علاوه بر آن، ساختن چند ضامن برای بالا و پایین بردن کشتی ها و ایستگاه‌های برق در کنار آن‌ها برای رفع نیازهای انرژی خود، و ساخت بسیاری از مراکز امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی و همچنین مراکز هدایت کشتی‌ها، دریاچه‌های وسیع برای ذخیره‌سازی کشتی‌ها، ساخت چند تونل، پل برای عبور وسایل نقلیه بر روی کانال برای ناوبری و یک یا دو فرودگاه و دو بندر بزرگ دریایی در کانال C ورودی و خروجی باید در نظر گرفته شود.

دوره مورد انتظار تکمیل پروژه

مسیر کریدور ناوبری بین دریای خزر و خلیج فارس به دنبال کوتاهترین مسیر است به طوری که بندر دیلم نزدیک خلیج فارس می گذرد، سپس به کوهستان می رسد و از کویر می گذرد و به ساحل دریای خزر نزدیک شهر «محمودآباد» می رسد.

بر اساس برآورده های صورت گرفته، دوره حفاری و ساخت و ساز بسیار دشوار است؛ با سرعت ۱۰۰ کیلو حفاری در صخره های سخت در هر سال، یعنی تقریباً غیرممکن است که در مدت پنج تا شش سال کامل شود، اما نباید از این مدت هم زیاد تجاوز کند و نهایتا باید یک دوره حداکثر ۱۰ سال را برای آن در نظر گرفت. هر چه زمان طولانی‌تر بگذرد، لغو این پروژه آسان‌تر می‌شود و همچنین نادیده گرفتن آن با دولت‌های متوالی، چالش‌های مختلف و تغییر مواضع سیاسی آسان است.

در این راستا کارشناسان معتقدند که ایران نیاز به ایجاد یک اداره مستقل برای پروژه کانال و قوانین خاصی برای تسهیل کار دارد، از جمله معافیت واردات این شرکت از مالیات و گمرک، امکان حذف وسایل شخصی از زمین ها، منازل و ساختمان ها، تخصیص صدها وسیله برای حمل سنگ های بزرگ و ماشین آلات سنگبری و ایجاد نقاطی برای جمع آوری تراشه سنگ در هر بخش به دلیل امکان بهره مندی از آن و تبدیل آن به ماده اولیه در ساخت شهرهای جدید برای کارگران موقت حفاری و دستگاه های اداری دارد.

در پروژه اتصال دریای خزر و خلیج فارس، امکان درخواست کمک های مالی به عنوان کمک های بلاعوض که از اکثر کشورهای بهره مند از پروژه دریافت نمی شود، وجود دارد؛ به ویژه سایر کشورهای دریای خزر وهمچنین مشارکت کشورهای چین و روسیه در زمینه حفاری و خدمات فنی بعدی آسان است

همچنین، امکان درخواست کمک های مالی به عنوان کمک های بلاعوض که از اکثر کشورهای بهره مند از پروژه دریافت نمی شود، وجود دارد؛ به ویژه سایر کشورهای دریای خزر و همچنین مشارکت کشورهای چین و روسیه در زمینه حفاری و خدمات فنی بعدی آسان است.

چه کشورهایی تحت تأثیر پروژه قرار می گیرند؟ و چرا؟

قدرت های بزرگ و رقابت غرب با «ایران و روسیه» برای گسستن پیوندهای روسیه و پرتاب نیرومند روسیه به خلیج فارس آسیب خواهند دید و کشورهای عربی خلیج فارس ممکن است دچار هراس شوند. اما سیاست به همه آموخته که همه کشورها باید از فرصت های هر تغییر جدید و تغییر در نگرش های سیاسی و شرایط جغرافیایی استفاده کنند.

کشورهای عربی ممکن است آسیب ببینند، اما اندیشه تجاری از «گشایش بازارهای جدید» در نتیجه ایجاد این کریدورها سود خواهد برد. در حالی که این کانال ناوبری از اهمیت استراتژیک برخوردار است موجب می شود که ایران از انزوای خود دچار نگرانی شود. در نتیجه، با توجه به این مثل، چون مرد ثروتمند از از دست دادن پول خود می ترسد، بهتر است همه روابط خود را با یکدیگر بهبود بخشد.

کد خبر: ۲۶۱٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 75
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      36 16
      بنظرم از دریای عمان به دریای خزر کانال بکشند تا آب دریای خزر تمام نشود.
      • محمد.ه DE ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        6 26
        بنظرم عملی نیست چون از دریای خزر بطرف خلیج فارس سر پائینیه آب دریای خزر تمام خالی میشه توی خلیج فارس و به اکو سیستم صدمه میزنه تازه روسیه اجازه نمیده چون دریا چه شون خشک میشه وضرر میکنن رئیس جمهور محترم ما باید این نکته را درنظر بگیرند واجازه ندهند. تازه از نظر تورسیتی هم خوب نیست چون درختهای جنگل‌های شمال خشک میشن ودیگه مردم نمیتونن برن شمال .
    • کیوان IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      28 15
      پروژه خوبی منتها باید خیلی چیزها را باید در نظر گرفت منجمله میراث فرهنگی که باید در اولویت باشد که تو پروژه یا حریم پروژه نباشد که موجب شرجی شدن هوا در آن مسیر که ایجاد سبز شدن گل سنگ نشود که خطر برای میراث فرهنگی تهدید شود فراموش نکنید هرنفقطه میراث فرهنگی بخشی از شناسنامه مملکت که نباید قربانی پروژه ها شود
      • محمد DE ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        5 1
        درسته گل سنگ خیلی بده باید میراث فرهنگی دخالت کند آثار باستانی ماخراب نشود. چون روی اثار باستانی ما گل سنگ میزند وباعث خرابی سنگها میشود ضمن اینکه جلوگیری از آمدن توریست بایران میشود.
      • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
        5 0
        سطح آب دریای خزر پایین تر از دریای عمان هست
    • اصغر آقایی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      12 18
      باسلام ،بهترین راهکار این پروژه،و اتصال این دو دریا استفاده از مسیر رودها ورودخانه هاست
      • مهدی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        2 0
        اب دریاها شور است و اب رودخانه ها شیرین هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که اب شیران را با اب شور مخلوط کرد ضمن اینکه اب رودخانه ها کفاف کشاورزی و اشامیدن روستاها و شهرهای در مسیرش را هم نمی دهد و از همه مهمتر ایران با سهمیه 11 درصد نباید جور روسها را که از ورود اب رودخانه های متصل به خزر گرفته را بکشد
    • محمد حسین بیگلری IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      41 16
      اگه این کانال ساخته شود ایران ثروتمندی خواهیم داشت خیلی خوب میشه این کانال در دنیا یه دونه میشه درنسلهای مان مانگارخیلی خوب میشه
      • محمد DE ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        13 3
        درسته مملکت ما خیلی پولدار میشه میتونیم بکشورهای فقیر کمک هم بکنیم . برای بچه های ما هم خوبه تازه اطراف کانال هم سبز میشه باعث لطیف شدن هوا میشه.
    • داریوش IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      16 9
      البته خیلی سخته مزایا کم و معایب فراوانی داره یکیش بهم خوردن اکوسیستم دریا خزر احداث خطوط پیشرفته ریلی میشه و میتونه همون کار رو انجام بده
      • حمد DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        6 0
        البته درسته خیلی سخته ولی نتیجه خوبی داره میتونیم همانطور که نوشتید کارهای ریلی هم بکنیم راه آهن بکشیم تا جهانگرد هم بیاید ایران ودرآمد داشته باشیم.
    • م. ن IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      31 25
      اگر آب وارد بشه به وسط ایران و دشت کویر و دریاچه ایجاد شود و تصفیه آب انجام شود. دوم اگر این راه آبی درست شود کشتی های روسیه و غیره به خلیج فارس آمده و رویاروی میکنند با ناوگان آمریکا وغیره و خروج آنها الزامی میشود. حمل و نقل خوب میشه و آب رسانی به همه جای ایران انجام میگیره و ایران سرسبز میشه. دیگه موقعیت از این بهتر وجود ندارد.
      • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
        1 1
        خیلی پرتی عمو...
    • حمید IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      43 44
      اجرای این طرح کشور رو فلج میکنه تمام
      • فرشید NL ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        2 1
        چرا استاد ؟ توضیح بدید لطفاً
      • ناشناس IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        7 8
        من شنیدم که سطح دریای خزر پایین تر از آب های آزاد هست بنابر این در صورت اتصال به آب های آزاد سطح آب دریای خزر بالا میاد و باعث زیر آب رفتن بسیاری از زمین های اطراف در کشورهای حاشیه آن و خسارات فراوان میشه که حتمآ مورد قبول نخواهد بود از طرفی احدااث کانال های غیر هم سطح نیز هزینه فوق العاده احداث و نگهداری داره و در مجموع این موضوع هیچ توجیه منطقی و اقتصادی نداره .
      • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        5 5
        اختلاف سطح آب خزر با خلیج فارس ۵۰ متره آب شور خلیج وارد دریای خزر و کویر ایران آن را از بین میبره ،بهترین راه مدیریت مصرف آب کشور واستفاده از آب دریای عمان با شیرین سازی در حد نیازه.
      • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        6 5
        دقیقا. این طرحیه برای بر باد دادن سرمایه. البته که این طرح مربوط به شصت سال پیشه و نا ممکن بودنش بر اهل فن اثبات شده.
      • محمد DE ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
        4 2
        چرا ایران فلج میشود؟ اتفاقا ایرا ن روپاتر میشود . باید به نظر مردم احترام گذاشت .
    • بهرام رعنا GB ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      4 3
      سلام . طرح نوئی نیست . اول بار استادم شادروان هومان فرزاد مطرح کرد و سریع متوجه غیر عملی بودن طرح گردیده و از دستور کار طراحی خارج کرد .‌ غیر از سختی های اجرا بعلت گرمای کویر و تبخیر آب ارتفاع نمک حاصل سالانه به حدود 160 سانتی متر خواهد رسید که عملا لایروبی غیر ممکن است
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      10 1
      بازهم مافیای آب. این بار آبی برای سد سازی نیست تا مثل سد گتوند ۷ میلیارد دلار پول بی زبان را صرف یک سد سراسر آسیب و بدون منفعت ببینند به طرح این پروژه پرداخته اند. خوب فکرش را بکنید آبراهه ای با ابعادی که بتوان کشتی بزرگ از آن بگذرد با اختلاف خراز ۴۰۰۰ متر البرز به صفر متر امکانپذیر است؟ کل بودجه کشور را در ۲۰ سال صرف کنند امکانپذیر نیست. از البرز چطور میخواهید عبور کنید. بعد از طرف جنوب دوباره به زاگرس می رسید. باز مافیای آب، نقشه ای دیگر و غارتگری دیگر.
    • DE ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      6 3
      عزیزان این کار شدنی نیست چرا که سطح دریای کاسپین بالاتر از خلیج فارسه و دریای کاسپین خشک میشه،دوم آب دریا شوره و مشکلات شوری را از لحاظ زیست محیطی برای کشور داره،سوم اینکه کشور را از لحاظ امنیتی دو تکه میکنه که خیلی خیلی خطرناکه
    • Ha t IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      4 0
      به نظر من اصلا این کار شدنی نیست .چون که اگر یه کم اطلاعات داشته باشی غیر ممکنه .فلات ایران ۱۵۰۰ متر از سطح دریا بالاتره
    • M IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      2 2
      سلام این دو دریا با نگاه دقیق کارشناسی شده به کانال سوئز و در تزدیکترین حالت بهم اگه وصل شن بهم عالی میشه و همجوره داری فواید هست ار تغییر اقلیم تا کشتی رانی وموارد دیکه و کاست درختان کم اب بر زیاد همهدجا و دعوت پرندگان رفع الودکی هر طور امکانش هست و استفادهداز انرژی‌های نو در اطراف و استفاده مجدد از انرزیهارتولید شده و تجدید پذیر توسعه راه‌ها و نزدیک شدن مکان‌ها بهم
    • حسین IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      5 2
      چرا کانال ؟کویر لوت و کویر نمک باایجاد یک بریدگی می شود پر کرد و تا پشت کوهای البرز واز آنجا کانال و تونل زد
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      4 2
      این طرح ایران رود باید هزینه آن از طریق فروش نفت حاصل شود وکشور با مالیات اداره شود در مورد اهمیت آن همینقدر کافی است که گفته شود ایران را از لحاظ اقتصادی و امنیتی تا ابد بیمه خواهد کرد یک قرار داد با چین بسته شود و هزینه آن را بصورتاقساط ایران پرداخت خواهد کرد وقتی به بهره برداری برسدهزینه ساخت را تیران خواهد داد.....
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 3
      اگر این پروژه را کارشناسان ایرانی انجام بدن احتمال داره برعکس آب خزر بریزه تو خلیج فارس
    • کاربر IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      5 1
      آب دریای خزر و آب دریای خلیج فارس باهم متفاوت هستند ترکیب این دو، اکوسیستم هر دو را بهم می‌زند. هم اکنون اروپا بسیار ارزان تر کالاهای خود را از طریق مسیرهای مناسب تر ریلی و کشتی رانی وارد و خارج می‌کند پس با وجود اختلاف روسیه و اروپا و بهره ناچیز اروپا از این کانال تعداد کشتی های عبوری از این کانال کاهش شدیدی خواهد یافت در نتیجه درآمد ترانزیتی هم برای ایران نخواهد. بودجه عظیمی صرف احداث پروژه ای می‌شود که کشور با مشکلات بسیار زیاد و اولویت دار دیگری مواجه است. ضمنا اکوسیستم کویرها و بیابان ها و محیط های مسیر کانال بهم میخورد و مشکلات جدید دیگری ایجاد می‌شود. دست بردن در طبیعت خودش رو در جایی با خشم شدید نشان خواهد داد. موافق احداث این کانال نیستم.
    • محمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      4 5
      اجرای این طرح در کنار مزایا معایبی داره مثلا کشور رو به دو کشور غربی و شرقی تقسیم میکنه از نظر نظامی خطرناکه چون کشتی دشمن تا وسط کشور میاد
      • محمد IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
        2 1
        محمد آقا درست میگه اونوقت کشتی دشمن تا وسط خاک ایران میاد وایران بدو قسمت شرقی وقربی تقسیم میشه مثل قدیما که آلمان شرقی وقربی بود رئیس جمهور محترم نباید بزاره اینجوری بشه
    • حسین IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      5 1
      سلام این کار نشدنی است / مگه میشه ۴۰۰۰ متر کوه البرز رو شکاف ایجاد کنید / مگه دیوار ۴۰۰۰ متری میشه دو طرف کانال احداث کنی؟ همش فکر و خیاله
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      6 2
      باز این طرح چرت و بی معنی وسط کشیدین؟
    • محسن US ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 3
      کشورهای دریای خزر همه باید کمک کنند ماشین آلات بیارن در عوض چند سال هزینه نخواهند داد مثلا گفته بشه کشورهای خزر اگه همکاری کنند تا ۱۵سال به صورت رایگان از این مسیر عبور کنند کشورهای عربی هم گفته بشه اونها هم میتونن رایگان عبور کنند ولی هزینه کنند واقعا برای ایران خوبه آرزو میکنیم این به واقعیت بپوندد
    • سید احمد حسینی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 2
      سطح آب دریای خزر از سطح آب های آزاد حدود ۳۰متر پایین تره اتصال این دو دریا باعث بالا آمدن سطح آب دریای خزر و به زیر آب رفتن شهرهای ساحلی میشه .
    • کیا IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 1
      سلام طرحی است که مرحوم ایت الله رفسنجانی در نماز جمعه مطرح وامیدوارم روزی اجرا شود
    • علیرضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 2
      کاملا غیررممکن هست. خاکبرداری، کوه برداری و جنگل برداری و....(بهتره بگیم تخریب محیط )و از بین رفتن صدها روستا و محیط زیست، نبودن مکان لازم برای دپوی باطله برداری فوق تصور. بر هم زدن اکو سیستم. الزام بر جابجایی تاسیسات شهری و انرژی و اماکن مختلف از بین راه، از بین بردن اقلیم آب و هوایی مناقط مختلف کشور و........ همین چند قلم آیا شدنی هست؟ اگر بر فرض محال شدنی باشد هزینه چند صد میلیارد دلاری نیاز است؟ فکر کنم این متن خبری بیشتر شوخی بود تا واقعیت. خواننده های متن لطفا جوگیر نشوید، مملکت به اندازه کافی از افراد جوگیر لطمات زیادی خورده.
    • رضا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 2
      پروژه ی خوبیه.داریوش ۲۵۰۰سال پیش کانال سوئز رو احداث کرد.ما هی اما و اگر میاریم
    • حسن IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 1
      ابتدا باید اقلیم فلات مرکزی با فعال سازی دریاچه شور فلات مرکزی در فصل بارش از طریق دریای عمان انجام شود بعد از چند سال تعدیل شد طرح کانال اجرا شود با شرایط فعلی ورود به این طرح امکان پذیر نیست
    • علی. م IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      2 2
      بسیار عالی است منابع و درامد سرشاری برای کشور دارد مشکل کم ابی و کشاورزی برطرف می‌شود اشتغال فراوانی ایجاد میکند فقط امیدوارم طرح ضربتی باشد... انشالله
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 1
      سطح آب دریای خزر از سطح آبهای آزاد پایین تر هست و قسمت زیادی از استان گیلان و گلستان زیر آب میره
    • مهدی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 1
      این طرح خیلی سال پیش مطرح شد ولی یک ایرانی شاغل در ناسا کل مسیرها رو بررسی کرده مسیر جازمونیان پیشنهاد داد که آب وارد کویر لوت میشه که ارتفاع اب تا ۳۸۰ متر میرسه و باید بین کویر لوت و کویر مرکزی کانال حفر بشه که اگر کویر مرکزی هم آب بیفته ارتفاع آب تا ۷۵۰ متر میرسه بقیه مسیر هم تا شمال کانال باید زد ولی چند نکته داره یکی اختلاف سطح دریای خزر از ابهای آزاده که خیلی پائین تره مشکل بعد عدم شناخت از مسیرهای آهکی زیر زمینه که می تونه باعث شوری کلی از ابها زیر زمینی بشه نکات مثبتش درسترسی به منبع آب نا محدود ،تاثیرات اقلیمی و نکته مهم اینه که با توجه به بالا اومدن سطح آبهای آزاد جهان کشورهای مثل مالدیو ،امارات ،بحرین ،قطر .. در خطر غرق شدگی هستن شاید حدود پنجاه سال و این طرح می تونه به این کشورها کمک کنه و بهتره خودشون کمک کنن اتفاق خوب دیگه ایجاد شهرهای جدید و ابادانی کم شدن هزینه ارسال کالا است دوست داشتید تو یوتویب فیلمش هست سرچ کنید
    • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      2 3
      این کار شدنی نیست چون شیب کره زمین شمال به جنوب است اگر چنین کاری بشود خزر از آب خالی میشود یعنی آب خزر سرازیر میشود سمت خلیج فارس ضمنا موجودات دریایی خزر به خلیج برسند می میرند وطبیعت به هم می خورد کار بدون کارشناسی سم است سم است
    • علی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 1
      این حرکت کاملا اشتباه است چون خزر خالی از آب میشود
    • عادلی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      4 3
      خواهش میکنم ازکلمه نه ونمیشه ونمیتوانیم وپول نداریم کلا منفی بافی حرف نزنید این پروژه بزرگترین پروژه جهان است وباعث ثروتمندشدن کشور وکشورهای اطراف خواهد شد من اگر مسول لین پروژه بودم ۳ ساله شبلنه روز باتقسیم مرحله به مرحله بدون دریافت مزد شروع میکزدم امروز فردا دیراست
    • نریمان IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 1
      آیا از نظر امنیتی مشکلی برای کشور بوجود نمی آید کشور رو نصف کنیم اینها باید مورد برسی قرار بگیرد
    • farzadehsan0919@gmail.com IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      2 0
      این پروژه درکل نیاز به بررسی های بیشتری دارد اما انچه به نطر میرسد با توجه به بالا بودن سطح ارتفاع دریای خزر نسبت به خلیج فارس این پروژه به احتمال پایین امدن آب دریای خزر و سرازیر شدن آب ان به خلیج فارس میانجامد و همین امر اجرای این پروز را از غیر ممکن میسازد و حتی فکر کردن به ان را از ذهن خارج میکند. با نگاهی کوتاه به مسیر رودهای ایران که همگی در مسیر شمال به جنوب در حرکت هستن این امر خود دلیل واضحی بر همین امر میباشد.
    • مجید IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      6 0
      لطفاً قبل از احداث کانال بین خزر و خلیج فارس ، رودخانه کارون تنها رود قبال کشتیرانی سابق ایران را لایروبی کنید متشکرم
    • اکبر مقنی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 1
      با سلام .این پروژه خوبی هست و برای کشور ارز اوری و منافع زیادی دارد چون یک میانبر هست.و هم برای شهر های بین راه اب کشاورزی و صنعتی ارازن قیمت و بدون محدویت فراهم میکند..ارزشش را دارد.بهتر است یک نظر خواهی انجام شود تا متخصصان بتوانند ایده های جالب و مقرون به صرفه ی بدهند.
    • م.ن IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 3
      بزرگراه تهران شمال ۳۰ سال ناتمام آبراه جنوب شمال ۳۰۰، عوارض بعدی یک مشت تجزیه طلب نامرد چکار کنیم
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      6 0
      اولا این کشور ها حاشیه دریای خزر چقدر مبادلات با دنیا دارن و وسالانه بنادر آنها چند کشتی پهلو میگیری که ما بیاییم کشور را دو قسمت کنیم که سالی چند کشتی تردد کنه دوما کلی زمین کشاورزی در طرح قرار میگیرد و از بین میرود سوما بجای این کار دو خط آهن مستقیم از شمال به جنوب با سرعت بالا و رفت و برگشت احداث کنیم که هم مردم استفاده کنن هم ترانزیت سرعت پیدا کند
    • جعفری IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      3 0
      تهدید جدی برای آبهای شیرین زیرزمینی
    • ایران عزیز IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 3
      اگه بشه هم خزر خشک نمیشه هم کشور حسابی ثروتمند میشه .وهم سیستانی ها از فقر نجات پیدا می‌کنند و گردوخاک هم ازبین میره ...اما رویایی بیش نیست
    • چمچمال IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 5
      این طرح ایران به امپراطوریه جدید جهان تبدیل میکنه دیگه از فروش نفت بی نیاز میشیم و میلیون ها شغل در کنار کانال ایجاد میشه هزاران هزار دریاچه پرورش ماهی احداث میشه کارخانه های اتمی و صنعتی در کنار این کانال احداث میشه میلیون ها توریست و جهانگرد برای دیدن این کانال و رفتن به دریای خزر به ایران میایند خلاصه ایران تبدیل به بهشت میشه همه پولدار میشن
    • Shadi IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      5 1
      اگر این طرح اجرا شود ضرر سنگینی میکنیم اولا دریاچه خزر اب شیرین تری نسبت به جنوب دارد ماهی های شمال در همان شرایط پی اچ و نمک و دمای اب میتونن زندگی کنند وقتی بهم وصل شوند اب خزر شور میشود چون جنوب وصل به اقیانوس هست و چهار برابر شور تر هست دوم کشاورزی و سرسبزی استانهای شمالی نابود میشود چون اب خزر که شور بشه روی شوری آبهای زیر زمینی و خاک ان تاثیر میگذارد و کشاورزی را نابود میکند سوم هزاران کیلومتر از طبیعت و جنگل و درختان در مسیر ساخت ان از بین می روند چهارم کویر هیچوقت سیر نمیشود فقط سبب از بین رفتن خزر میشوید بیخود داستان نسازید پنجم شیرین کردن اب هزینه گزاف و دستگاه های پیشرفته میخواد که فعلا توانش رو ندارند ششم آب آن هم نباید شیرین شود چون پس اب شور ان دوباره به دریا برگردانده میشود و باز بین رفتن اکوسیستم خزر میشود لطفاً خزر را مانند ارومیه خشک نکنید
    • خاکی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 3
      اجرای این پروژه ازنون شب واجب تره اگه خزربه اقیانوس متصل بشه درزمان کوتاه تمام مخارج خودشودرمیاره که هیچ ازنفت بیشتربرای مادرآمدداره تمام تحریمهاروباطل میکنه ایران روازانزواخارج میکنه ازخشک شدن خزرجلوگیری میکنه هزاران هزاران شغل ایجادمیکنه،نمیدونم چه کسانی جلوی اجرای پروژه روگرفتن؟
    • ابادانی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      2 5
      این پروژه رویای کودکی من است ضمن تز بین بردن بی آبی در تمام کشور وپرورش آبزیان در تمام ایران موجی عدم پیشرفت کویر وشنزار می‌شود درامدحاصله از این طرح برای کشور درآمدی حتی بعداز پایان نفت خواهد بود می‌توان از کشورهای ذی نفع کمک بلاعوض گرفت یل ازامکانات ترابری یا نیروی انسانی ویا...استفاده کرد بی ک قدر سیاسی در مجامع بین المللی بیشتر خواهد شد و ویا روسه بر رسیدن با آب‌های گرم به نفع خود استفاده کنیم کانای برابر با سوئز برای ابد در کشور ایجاد می‌شود فقط همت وسرمایه وغیرت می‌خواهد
    • فرهاد IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      1 2
      حجم کالایی که با کشتی حمل و جابجا میشه قابل مقایسه با راه آهن و جاده نیست،برای جایگزینی ایران رود با راه آهن به خطوط راه اهن زیادی نیاز هست نه فقط یکی دو خط راه آهن،ایران رود باعث رشد و پیشرفت کشور از نظر استراتژیک و همچنین گردشگری میشه علاوه بر اون موقعیتهای شغلی خیلی بالایی ایجاد میشه و اشتغال زایی صورت میگیره و اگر از استانهای شرقی و مرکزی ایراد که کویری و خشک هستن عبور کنه به محرومیت اون استانها خیلی کمک میشه
    • OM ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      3 1
      خیالپردازی و رویاپردازی. ساقی تون رو عوض کنید
    • رضا از مشهد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      5 1
      این پروژه ظاهر خوبی داره اما در باطن و پشت پروژه اندیشه خوفناکی نهفته هست.شماره یک؛از سرمایه بدست آمده چیزی نصیب مردم نمیشه و طبقه حاکم و نظام همچون سابق بر این پولهای بدست آمده رو برمیدارند و یه اختلاس اسم میزارند و در هزارتوی این سیستم با این مسئولین که همه باهم فامیل هستند سرمایه کشور گم میشه.دو؛ بعد از مدتی با شیطنت و دشمنی استکبار و استعمار( که راهنمای بعضی از مسئولین هست) تخم تفرقه و جدایی دو سمت این کانال شروع میشه و با غربزدگی و خوابزدگی بعضی مسئولین قضیه جداشدن بحرین دوباره اتفاق می افته و تکه تکه شدن ایران که چندین ساله برای از بین بردن هویت و غیرت ایرانی برنامه ریزی شده اتفاق می افته و کامل میشه.سه؛این کانال باعث تضعیف نقش ایران بر منطقه حساس انرژی خلیج فارس میشه چون با افزایش نیروهای فرامنطقه ای همچون روسیه و چین عملا ابتکار عمل از ایران در خلیج فارس گرفته میشه.چهار؛روسیه برای جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن توسط غرب و ناتو و توسعه تسلط بر انرژی با زیبا و پرسود نشان دادن این پروژه برای ایران و ایرانی در عمل برای افزایش قدرت خود هدفی جز قربانی کردن ایران و ایرانی نداره.
    • احمد IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 1
      هر کار بزرگی مشکلات بزرگ هم دارد.اما اگر فقط جلوی اختلافها گرفته شود با بودجه آن می‌توان این پروژه فاخر ملی را انجام داد.با فراخوان صد پیمانکار داخلی در کمتر از ۵سال قابل اجرا میباشد.آنجاست که ایران ابرقدرت اقتصادی جهان شود.ترانزیت.کشتیرانی.ماهیگیری.کشاورزی.گردشگری.کویرزدایی.سرسبزی و آبادانی.پیشگیری از جنگ و حتی بی‌نیازی از انواع حقابه!!فقط کمی علم و تحقیق با اراده و شجاعت و دلسوزی لازم است.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 0
      با ایجاد این کانال اکو سیستم دریای خزر و تمام موجودات زنده در آن به خطر می افتند حتی باعث تغییر نسبی آب و هوای شمال ایران میشود در ضمن این خطر برای خلیج فارس هم هست چقدر ساده اندیشی میکنم دوستان این رویای همیشگی روس‌ها بوده والان در پی بدست آوردن آن هستند به قیمت نابودی اکو سیستم ایران
    • عابد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 1
      سلام این بزرگترین پروژه ایران خواهد بود که نقش تعین کننده ای در توسعه خواهد داشت انشالله دولتمردان شایسته انجام این کار بزرگ هم پیدا شود و هز روزمره گی و عوام فریبی به پروژه استراتژیک و سوقالجیشی پرداخت شود چیزی شبیه کانال سو ئز و پاناما خواهد بدود
    • محسن IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 0
      در ظاهر طرح خیلی جالب و سودمندی به نظر میاد. اما باید دید آیا قابلیت اجرا داره و این که تقسیم ایران به دو قسمت شرقی و غربی ممکنه چه تبعات امنیتی در پی داشته باشه.
    • مهندس بابک تبریزی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      3 1
      بچه بودم ک آزادراه تهران شمال کنگ خورد . الان نوه دارم هنوز هم آزادراه تکمیل نشده .
    • ناشناس IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 0
      اگه اب نداشته باشه یک فرصته .اگه اب از دریای عمان براش تهیه کنیم یعنی با پول ما و امکانات ما اب برای سایر کشورها تهیه ‌کردن .که همین الان با بستن جریان ورودی و برداشت خارج از عرف درحال خشک شدنه .البته در صورت خشک شدن و فروش اب شیرین و همچنین استفاده از مسیر زمینی حاصل از خشک شدن در یای خزر یک فرصت بی انتها حاصل میشه .
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      3 0
      لابد با این دزدی ها میشه این کارا را کرد؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      4 1
      بس کنید بابا ، یه دریاچه ارومیه رو گند زدید کافی نبود ، حالا میخواید خزرو خشک کنید ، راست میگید برید حق آبه هامونو برای مردم محروم سیستان بگیرید
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      3 1
      لطفا اول قیمت تخم مرغ رو به ثبات نسبی برسونید ، کانال پیش کش ، بابا به خدا توهم حدی داره
    • سیداکبر IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 6
      در این خصوص تحقیقات بسیار زیادی انجام گرفته و طرح بسیار عالی هست در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی یک شرکت ژاپنی حاضر شد رایگان این طرح رو انجام بده به شرطی که مصالح حاصل از حفر کانال مال خودش باشه ، روسیه از این طرح استقبال کرد ولیکن آمریکا علیرغم اینکه در آن زمان روابطش با ایران رو به بهبود بود ، قانون تحریم شرکت‌هایی که در این پروژه شرکت کنند رو تصویب کرد و شرکت ژاپنی ترسید و نیامد ، اجرای این طرح یک خدمتگزار دلسوز میخواد که دلش برای ایران و ایرانی بسوزه ، چون این طرحی هست که هزینه هایش از طریق فروش مصالح حاصل از حفر کانال و قطعا معادن بسیار زیادی که در طول مسیر کشف خواهد شد تامین خواهد شد ضمن اینکه سرمایه گذار داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که مشتاق سرمایه گذاری در این طرح هستند حتی اگر شدیدترین تحریم ها رو آمریکا کرده باشه چون طرح نون و آب داری هست ، بغیر از اشتغال عده زیادی از جوانان چه در زمان احداث و چه پس از احداث ، سود بسیار زیاد حاصل از عوارض ترانزیت و ... ضمن اینکه مشکل آب و هوا و کم آبی هم حل میشه ، یه مشت بی سواد هم که میاد حرف از تخریب محیط زیست میزنند حالیشون نیست،
    • DE ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 1
      در نظر ها یه نفر گفته بود به جای این همه هزینه که فقط به سود روس ها و کشورهای هاشیه دریای کاسپین است .تربوترن های سریع السیر راه بندازید .هم شدنی تره همه به سرعت برق وباد انسان وکالا رو از بنادر جنوبی به شمال خواهد برد .به نظرم یک رویای هزینه بر کم بازده هست
    • بختیار سامه IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      2 1
      فوق العاده دشوار اما شدنی
    • حسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      4 0
      ما طر حهای موفق زیادی داشتیم،مانند کرونا یاب که ساخته شد و جهان را تکان داد،این که چیزی نیست فقط بی زحمت این اتوبان تهران شمال کی تکمیل میشه،وقتی شروع شد من دو سالم بود،الان اگه تصادفی ،ایست قلبی،،،نکنم فکر نمی‌کنم بیش از دو سال زنده باشم امکان داره ببینیم؟؟ ممنون
    • هلیرضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      1 1
      ??????????کسانیکه مطالعه و تحصیلات مرتبطی دارند می دانند و درک می کنند با وجود تحریم های ایران و کسری بودجه و از همه مهمتر زمان بسیار زیادی که لازم دارد و تخریب صد ها و شاید هزاران اکوسیستم این مسیر ، غیر ممکن است فعلا منطقی ترین راه این است مثل یزد و خراسان جنوبی از طریق لوله از دریا عمان آب را به سمت نواحی مرکزی و بعد هم شمالی هدایت کنند هم اکوسیستم های کمتری نابود می شود و هم از نظر نظامی و سیاسی تهدیدی نیست مضاف بر اینکه فعلا مشکل عمده ، تامین آب است
    • اکبر IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 0
      الان سی ساله ازادراه تهران شمال رو نتونستن تمام کنند. فقط میخوان یه بودجه ای بگیرند وتمام.
    • اکبر IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 0
      اول ازادراه تهران شمال رو تموم کنید. بعدش خیال پردازی پروژه های دیگه