۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
شرایط تعلیق مجازات کیفری در قانون

شرایط تعلیق مجازات کیفری در قانون

مجازات کیفری یکی از انواع مجازات هایی است که قانون برای برخی از جرایم صدور آن را در نظر گرفته است؛ اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که حکم مجازات کیفری تعلیق می شود.

به گزارش بازار، مجازات کیفری یکی از انواع مجازات هایی است که قانون برای برخی از جرایم صدور آن را در نظر گرفته است؛ اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که حکم مجازات کیفری تعلیق می شود. حال ما در این مقاله به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت می کنیم تا با شرایط تعلیق مجازات کیفری در قانون آشنا شوید.

در پی تشکیل پرونده های کیفری، با بررسی مدارک از طرف مراجع قضایی، مجرم توسط حبس تعزیری، پرداخت جریمه، اعدام و… مجازات می شود؛ این مجازات ها برای برقراری عدالت و اصلاح مجرمان اعمال می شود. در دنیای مدرن اتفاق نظر بیشتر افراد ذی صلاح بر مسئله اصلاح مجرمان ضمن حبس زدایی بوده و به همین دلیل راهکار هایی مانند آزادی مشروط، تعلیق مجازات کیفری و… از سمت سازمان های قانونی ارائه شده است؛ تعلیق مجازات کیفری، به معنای معلق کردن اجرای تمام یا بخشی از مجازات تعزیری (حبس) به مدت زمان یک تا پنج سال می باشد. در مقاله ی «شرایط تعلیق مجازات کیفری در قانون» تحت نظر بهترین وکیل کیفری و با استناد به مواد قانونی به چیستی، اهداف تصویب و شرایط اخذ حکم تعلیق مجازات پرداخته شده است.

اصطلاح قانونی تعلیق مجازات کیفری یعنی چه؟

تعلیق مجازات کیفری به معنای لغو موقت (معلق کردن) حکم حبس مجرم توسط مراجع قضایی در بازه زمانی یک تا پنج سال است؛ این حکم و اجرائیه آن در صورت تحقق شرایط خاصی صادر می شود. لازم به ذکر است که حکم تعلیق به معنای برائت همه جانبه از مجازات نیست؛ این حکم تنها برای مجرم از نظر عدم همنشینی با بزهکاران و حفظ وجه عمومی (آبروی فردی و خانوادگی مجرم) مفید واقع می شود. جریمه معادل حبس تعلیق شده باید همچنان به قربانی پرداخته شود؛ بدیهی است که برائت از جنبه خصوصی مجازات (پرداخت جریمه) که توسط مراجع قانونی محاسبه می شود، تنها در صورت اعلام و ثبت رضایت شاکی ممکن است.

هدف از طرح قانون تعلیق مجازات کیفری چیست؟

هدف از صدور حکم مجازات، برقراری عدالت و اصلاح مجرمان است؛ امروزه اصلاح مجرمان بیشتر از روش های حبس زدایی صورت می گیرد، چراکه حین تعلیق مجازات، مجرم دائما مجبور به انجام اعمال و رفتار مطابق قانون بوده و در غیر این صورت حکم آزادی وی باطل می شود. همچنین به لطف تصویب این حکم، فردی که برای بار اول و حتی صحوی مرتکب جرمی شده است، مجبور نیست در محیط زندان قرار بگیرد. فردی که برای بار اول مرتکب به جرم شده است، در اینگونه محیط های آلوده، در کنار بزهکاران سابقه دار، تشویق به یادگیری تجارب این افراد و عمل به آنها می شود؛ به همین دلیل است که حکم تعلیق مجازات کیفری برای بزهکاران سابقه دار صادر نمی شود، چراکه کاربرد خودش را از دست داده است.

انواع حکم تعلیق مجازات کیفری کدام اند؟

حکم تعلیق مجازات کیفری در دو نوع ساده و مراقبتی صادر می شود:

  1. حکم تعلیق مجازات ساده:

صدور این حکم به معنای اعطای فرصت برائت کامل از مجازات تعزیری (حبس) می باشد؛ بدان معنا که مجرم برای مدت مشخصی، بدون وجود هیچ قید و شرطی(دستورات دادگاه) آزاد شده و در صورت عدم ارتکاب وی به جرم جدید، از تحمل مجازات حبس معاف می شود.

  1. حکم تعلیق مجازات مراقبتی:

آزادی با رعایت شرایط مشخص شده توسط‌ دادگاه را تعلیق مجازات مراقبتی می گویند؛ بدان معنا که قاضی اجازه آزادی مجرم را در ازای اطاعت وی از یکسری دستورات در طول اجرای حکم صادر می کند. سرپیچی از هر یک از این دستورات، مصادف ابطال حکم تعلیق و آزادی است؛ بدین دستورات در بخش بعدی مقاله پرداخته می شود.

دستورات دادگاه در ازای صدور حکم تعلیق مراقبتی مجازات کیفری چیست؟

دستورات دادگاه در ازای صدور حکم تعلیق مراقبتی مجازات کیفری چیست؟

به اعمالی که باید به دستور دادگاه، توسط مجرم حین تعلیق مراقبتی انجام شود تا حکم پیش از تاریخ انقضایش همچنان معتبر بماند، دستورات دادگاه گفته می شود؛ این دستورات بخش زیادی از مسئولیت اصلاح مجرمین را به دوش می کشد، زیرا در عین امکان تکرار جرم در خارج از زندان، مجرم را مجبور و تشویق به رفتار مطابق قوانین و مقررات، در ازای آزادی و جلب اعتبار عمومی می کنند.

این اعمال توسط قانونگذار در ماده ۴۲ قانون مجازات اسلامی بدین شکل شرح شده است:

  • حضور به موقع در زمان و مکان تعیین شده توسط مقام قضائی یا مددکار اجتماعی ناظر

  • ارائه اطلاعات و اسناد و مدارک تسهیل کننده نظارت بر اجرای تعهدات محکوم برای مددکار اجتماعی

  • اعلام هرگونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جابه جایی در مدت کمتر از پانزده روز و ارائه گزارشی از آن به مددکار اجتماعی

  • کسب اجازه از مقام قضائی به منظور مسافرت به خارج از کشور

شرایط قانونی اخذ حکم تعلیق مجازات کیفری چیست؟

حکم تعلیق مجازات کیفری، برای هر مجرمی صادر نمی شود؛ پیش‌ تر اشاره شد که مجازات پرونده های کیفری ممکن است جریمه نقدی، مجازات تعزیری (حبس)، حد (شلاق) و حتی اعدام باشد. مهمترین شرط برای صدور حکم تعلیق مجازات کیفری، تعزیری بودن آن است؛ بدان معنا که برای جریمه نقدی و هرگونه مجازات غیر تعزیری ای که دادگاه در نظر گرفته، حکم تعلیق صادر نمی شود.

مجازات این جرائم کیفری، باید جزو مجازات تعزیری (حبس) درجه هشت (حبس تا سه ماه) تا درجه سه (حبس بیش از پانزده سال) دسته بندی شود. همچنین برای صدور این حکم، مجرم باید حداقل نیمی از مجازات خودش را در زندان بگذراند؛ البته در بعضی از موارد نیز بسته به تشخیص‌ دادگاه، پس از گذر یک سوم از مجازات مجرم، حکم تعلیق صادر می شود.

مراحل اخذ حکم تعلیق مجازات کیفری چیست؟

علاوه بر این که مجرم باید شرایط بخش قبلی را داشته باشد، باید هنگام حبس اش از خود حسن رفتار و اعمال نشان دهد تا بدین وسیله توسط رئیس زندان در لیست افراد دارای صلاحیت برای دریافت تعلیق قرار بگیرد. اگر حالات و رفتار مجرم نشان دهد که دوباره مرتکب جرم نمی شود، پرونده وی دوباره توسط دادستان یا قاضی بررسی و حکم صادر می شود؛ حین فرآیند صدور حکم، مبلغ هم ارزش با مجازات تعزیری تعلیق شده محاسبه شده و باید به شاکی پرداخت شود. در صورت احراز تمام شرایط و مراحل مذکور، حکم تعلیق مجازات و آزادی مشروط اجرا می شود.

کدام جرائم شامل صدور حکم تعلیق مجازات نمی شوند؟

از مشاوره های وکیل کمک بگیرید!

گاهی اوقات می توان با کمک و مشاوره های یک وکیل شرایط را به شکل بهتری کنترل کرد یا با کمک وکیل مدارکی را ارائه داد که حکم تعلیق مجازات کیفری برای مجرم صادر شود. یک وکیل کیفری خوب در اهواز می تواند در این زمینه به شما کمک کند، چراکه چنین وکیلی با قوانین آشنا است و می تواند بهترین راهکارها را به شما ارائه دهد تا هرچه زودتر حکم تعلیق صادر شود.

در سایت وکیل از ما بهترین وکلا در هر تخصص و منطقه به شما معرفی خواهند شد تا شما بتوانید با بهترین ها آشنا شوید و بررسی های لازم را انجام دهید و در نهایت از بهترین وکیل مشاوره بگیرید. برای مشاهده لیستی از وکلای خوب اهواز روی لینک زیر کلیک کنید.

https://vakilazma.com/list-of-۱۰-best-lawyers-in-ahvaz/

کدام جرائم شامل صدور حکم تعلیق مجازات نمی شوند؟

حتی اگر مجازات بعضی از جرائم حبس تعریزی درجه هشت تا سه باشد (از کمتر سه ماه تا بیشتر از بیست و پنج سال)، تعلیق مجازات صورت نمی گیرد؛ تعدادی از این جرائم بدین شرح می باشند:

  • فساد فی الارض

  • جرائم مالی با ارزش بیش از یکصد میلیون ریال

  • انواع قاچاق(مواد مخدر، اسلحه، مهمات جنگی و…)

  • جرائم سازمان یافته ای که جان افراد را تهدید می کند؛ مانند آدم ربایی، سرقت مسلحانه، اسیدپاشی، خفت گیری همراه با سلاح و…

  • آسیب به تاسیسات خدمات رفاهی عمومی مانند تاسیسات آب، گاز، برق و…

  • جرائم امنیتی در حد ملی و بین المللی

کلام آخر

اصطلاح حقوقی تعلیق مجازات کیفری یعنی معلق شدن مجازات تعزیری درجه هشت تا درجه سه (حبس کمتر از سه ماه تا بیش از بیست و پنج سال)، بنابراین مجرم ضمن صدور این حکم، بین یک تا پنج سال از مجازات حبس اش را به منظور اصلاح رفتار و بازگشت به جامعه خارج از زندان (آزاد) سپری می کند؛ البته این حکم به معنای برائت کامل از مجازات نیست، در ازای این آزادی، مبلغی به عنوان جریمه توسط مراجع ذیصلاح تعیین و باید پرداخت شود. حکم تعلیق مجازات کیفری در دو نوع ساده و مراقبتی صادر می شود؛ در نوع اول شرایطی برای آزادی وجود ندارد و در نوع دوم حکم آزادی در ازای اجرای دستورات دادگاه صادر می شود. لازم به ذکر است مجرم باید حداقل نیمی از مدت زمان حکم حبس اش را بگذراند تا شرایط کافی برای ثبت دادخواست تعلیق به وجود آید؛ همچنین در بعضی از پرونده ها به تشخیص‌ قاضی این زمان تا یک سوم مدت زمان حبس نیز تقلیل می یابد.

منبع: وکیل از ما

کد خبر: ۲۶۱٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha