۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
تولید سالانه بیش از ۶.۲ میلیون تن تیلاپیا در دنیا

تولید سالانه بیش از ۶.۲ میلیون تن تیلاپیا در دنیا

مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین گفت: ماهی تیلاپیا با بیش از ۶.۲ میلیون تن در سال دومین جایگاه و در برخی سال‌ها سومین ماهی پرتولید در سطح جهان است.

به گزارش بازار، قباد مکرمی گفت: امنیت غذایی و تامین پروتئین مورد نیاز جامعه بویژه در آینده بدلیل تغییرات اقلیمی دغدغه همه کشورهاست.

به گفته او، ماهی تیلاپیا با بیش از ۶.۲ میلیون تن در سال جایگاه دومین و در برخی سال ها سومین ماهی پرتولید در سطح جهان و در آبزی پروری با بیش از ۱۴۰ کشور پرورش دهنده یکی از گزینه های مهم تامین پروتئین جوامع بشری است.

مکرمی با بیان اینکه گونه تیلاپیا اواسط دهه ۸۰ در بخش تحقیقات علوم شیلات کشور وارد شده است، افزود: در سال های گذشته پس از مکاتبات و پیگیری های متعدد و با اتخاذ تصمیم در سال ۹۷ در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و در ادامه با ابلاغ ریاست وقت سازمان محیط زیست در استان های قم، یزد، سمنان و خراسان جنوبی وارد مرحله توسعه پرورش گردید.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به صورت جلسه مورد تایید سازمان محیط زیست در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری مقرر شد در خصوص پرورش این گونه در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، فارس، اصفهان و مرکزی تصمیم گیری شود که متاسفانه پس از شروع سرمایه گذاری بخش خصوصی معاون اسبق این سازمان به استناد تشکیل دادگاه بر علیه اقدام وقت که شاکی آن فرد حقیقی بوده است، صدور مجوز پرورش این گونه را ممنوع اعلام کردند. درحالیکه به استناد نامه دادستان استان یزد توقف تکثیر و پرورش و وارد آوردن ضرر و زیان به سرمایه گذاری انجام شده به استناد محاکمه ای که هنوز رای نهایی صادر نشده غیرقابل قبول است.

او افزود: با توجه به تبصره ۴ ماده یک قانو ن تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هرگونه محدودیت زیست محیطی می بایست با تایید هیئت مقررات زدایی و سپس تصویب هیئت دولت انجام پذیرد و تا قبل از فرآیند در نظر گرفته شده نافذ نیست. ناگفته نماند وظیفه سازمان محیط زیست در راستای ممانعت از ورود رهاسازی در قانون تعریف شده و حیطه وظایف سازمان در راستای تکثیر و پرورش تعریف شده است.

مکرمی در ادامه بیان کرد: در خصوص حضور تیلاپیا در برخی منابع آبی استان خوزستان متاسفانه به این نکته اشاره نشده است که این گونه از کشور همسایه وارد آبهای خوزستان شده و در سبد صید استان قرار گرفته و ارتباطی با تکثیر و پرورش قانومند آن در استان های داخلی ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: بعد از ۶۰ سال ورود گونه های قزل آلا، کپور ماهی، فیتوفاگ و آمور به عنوان آبزیان پرورشی در سفره مردم در سال گذشته سازمان محیط زیست این گونه ها را به همراه تیلاپیا در فهرست گونه های مضر درج کرد. حال جای این سوال مطرح است که اساس و منطقی این گونه ها بعد از ۶ یا ۷ دهه ورود به کشور و قریب ۳۰ هزار مزرعه آبزی پروری به خصوص در زمینه گونه هایی که در دوره پایین هرم غذایی قرار دارند، در گذشته با مجوزهای سازمان محیط زیست به منابع آبی معرفی شده چیست؟ آیا این به معنی توقف تولید و پرورش این گونه هاست، طبیعتا پاسخ خیر است. هرسازمان در حیطه وظایف خود عمل می کند و در نهایت با توجه به مکاتبه امسال ریاست مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار و یادآوری لزوم تایید محدودیت های زیست محیطی در هیئت مقررات زدایی و سپس هیئت دولت سازمان شیلات الزامی برای توجه به محدودیت های یاد شده تا قبل از مصوبه هیئت دولت در خصوص تکثیر و پرورش آبزیان نخواهد بود.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات با بیان اینکه سازمان شیلات بیشترین تلاش را در حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان دارد، گفت: سالانه صدها میلیون نوزاد آبزیان مختلف بومی را منابع آبی کشور رهاسازی می کند.

مکرمی گفت: با توجه به تجارت این ماهی و تایید کیفیت آن در مراجع رسمی کنترل کیفی جهانی و حتی توصیه مصرف هفتگی این ماهی در سایت های مختلف جهانی و نظارت بر کیفیت واردات محصولات پروتئینی خام توسط سازمان دامپزشکی اعلام ایجاد مشکلات مرتبط با سلامتی در اثر مصرف علمی نیست.

کد خبر: ۲۶۱٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha