۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
خبر خوش همچنان روی میز کمیسیون اقتصادی؛ سهام عدالت به جاماندگان می‌رسد؟!
گزارش «بازار» از زوایای طرح دو فوریتی مجلس

خبر خوش همچنان روی میز کمیسیون اقتصادی؛ سهام عدالت به جاماندگان می‌رسد؟!

حبیب زاده بوکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید؛ مجلس در تلاش است تا با اقدام قانونی همه مشمولان سهام عدالت را که به دلایلی نتوانسته اند از مزایای این طرح بهره مند شوند، صاحب سهام کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: با وجودی که حدود ۵۰ میلیون از جمعیت کشور مشمول طرح سهام عدالت در سال ۸۵ شدند اما تعدادی از این جمعیت درحالی که اسم آنها در لیست مشمولان برخوردار از سهام عدالت بوده است اما از روی ناآگاهی به مزایای این طرح و یا سهل انگاری و یا بعضا به دلیل اختلالات و اشتباهات سایت، برگه سهام عدالت یک میلیونی را دریافت نکرده اند. این سری افراد اکنون با توجه به ارزشی که سهام عدالت دارد، پیگیر موضوع بوده و خواهان دریافت حقوق قانونی خود از دولت و مجلس هستند.

حال از آنجایی که شعار مجلس یازدهم توجه به وضعیت اقتصادی و بهبود معیشت مردم است، بنابراین کمیسیون اقتصادی مجلس به تازگی با ارایه طرحی ۲ فوریتی خواهان بررسی و تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت شده تا آن دسته از کسانی که در سال ۸۵ از طریق وزارت رفاه شناسایی و مشخص شده اند اما به دلایلی نتوانسته اند برگه یک میلیونی سهام عدالت را بگیرند، به این سهام برسند.

اقدام قانونی مجلس برای دستیابی جاماندگان به سهام عدالت
حال با توجه به مزایای سهام عدالت برای مشمولان این طرح، مجلس در صدد است با تعامل با دولت و رعایت اصول قانونی دولت را مجاب به حمایت مشمولان سهام عدالت کند تا حقوق افرادی که نام آنها در لیست سهامداران عدالت است اما نتوانسته اند به این سهام برسند به صورتی قانونی رعایت شود.
انورحبیب زاده بوکانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره اقدامات مجلس بخصوص نمایندگان این کمیسیون برای دستیابی جاماندگان سهام عدالت به این مزایا، گفت: دستیابی جاماندگان به سهام عدالت حق آنهاست چرا که خیلی از آنها یا از خانواده هایشان جدا شده اند و اکنون خواهان این نوع سهام هستند و یا تعدادی با وجودی که مستحق دریافت چنین سهام بوده اند اما برگه ای(برگه یک میلیونی سهام عدالت) به آنها تعلق نگرفته و یا نتوانسته اند برای این نوع سهام ثبت نام کنند. در چنین شرایطی مجلس  به حمایت از مردم بخصوص قشر کم درآمد جامعه واردعمل شده است تا با تعامل با دولت نسبت به زنده کردن این نوع سهام اقدامات لازم را به کار گیرد.
 

کمبود منابع مالی دولت برای پوشش سهام عدالت جاماندگان!  
وی خاطرنشان کرد: البته دولت اکنون از منابع مالی قوی برای پوشش سهام عدالت جاماندگان، برخوردار نیست چرا که در بودجه سالجاری چنین موضوعی مطرح نبوده است اما با توجه به رشد و رونق سهام شرکت های دولتی دربورس توجه به جاماندگان سهام عدالت باید مد نظر قرار گیرد تا با طی شدن مسیر قانونی چنین طرحی حقوقی از مشمولان سهام عدالت ضایع نشود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به پیگیری نمایندگان مجلس برای دستیابی جاماندگان به سهام عدالت اشاره کرد و گفت: طرح رسیدگی به موضوع جاماندگان سهام عدالت اکنون روی میز کمیسیون اقتصادی است این کمیسیون قصد دارد با حرکت در مسیر قانونمند کردن احقاق حقوق جاماندگان سهام عدالت به زودی آن را در صحن علنی مطرح و به تصویب نهایی برساند. علاوه بر این مجلس اکنون با تشکیل جلساتی با نمایندگان وزارت خانه ها درصدد راهکارهای اصولی برای بهبود معیشت مردم است.
 

خیلی ها درلیست سهام عدالت قرار دارند اما برگه یک میلیونی نگرفته اند
دکتر اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی در دولت دهم نیز در گفتگو با «بازار» درباره جاماندگان سهام عدالت، گفت: بخش عمده ای از جاماندگان سهام عدالت کسانی هستند که برای ثبت نام فرم پر نکرده اند. البته عده ای نیز با وجودی که نامشان در فهرست سازمان تامین اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد، بازنشستگان کشوری و لشگری، زنان سرپرست خانوار و...است و مشمول این طرح هستند اما عده ای از آنها در محاسبات سهوا برگه ای برایشان صادر نشده است و اکنون خواهان حقوقشان از این طرح هستند.
وی اظهار داشت: درهمان مواقع (سال ۸۵) نیز خیلی ها شاکی بودند که چرا برگه سهام عدالت یک میلیونی بدستشان نرسیده است اما از آنجایی که سهام عدالت در آن زمان مزیت آنچنانی نداشت و یا باید سالها طول می کشید تا از مزایای آن برخوردار شد بنابراین پیگیری سفت و سخت برای آن بود انجام نمی شد اما اکنون با توجه به ارزشمندی سهام عدالت در بازار سرمایه مستحقان و سری فرادی که در لیست سهامداران عدالت هستند اما برگه ای نگرفته اند مطالبه گر بحق این نوع سهام شده اند.

اشتباه و قصور در شناسایی مستحقین سهام عدالت!
معاون سازمان خصوصی در دولت دهم افزود: البته اشتباهات و قصور در شناسایی و تشخیص افراد کم درآمد و ضعیف جامعه نیز در آن زمان بوده است چرا که اکنون برخی افراد معلو و یا بازنشسته و یا کارگر که هیچ منبع درآمدی ندارند فاقد برگه سهام عدالت هستند.
به گزارش بازار، هنوز یک ماه ازآغاز به کار مجلس شورای اسلای دوره یازدهم نگذشته است اما آنگونه که معلوم است نمایندگان طی این ۳ تا ۴ هفته کاردغه دغه معیشت مردم را دارند از تلاش برای کارت اعتباری خرید درکنار یارنه نقدی و معیشتی گرفته تا حرکت در مسیر قانونی کردن دستیابی جاماندگان سهام عدالت و تذکر به همتی درباره گرانی نرخ ارز و...
اخیرا نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا یک ماه آینده در مجلس خبر داد و گفت: طبق قانون فعلی سهام عدالت امکان اضافه شدن افراد جدید به این سهام وجود ندارد، بنابراین پیشنهاداتی را ذیل طرح دوفوریتی سهام عدالت مطرح کرده‌ایم.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های این کمیسیون، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدعه‌های جدی امروزِ کشور، مسائل معیشتی و اقتصادی است که در اولویت کمیسیون اقتصادی مجلس در دوره یازدهم قرار گرفته است.


تدوین طرح دو فوریتی برای استفاده از مزایای سهام عدالت در مجلس
وی همچنین با اشاره به تدوین طرحی دو فوریتی برای استفاده از مزایای سهام عدالت جهت آن دسته از افرادی که جامانده‌اند، اظهارداشت: طرح ساماندهی جاماندگان سهام عدالت طی هفته‌های اخیر در مجلس اعلام وصول شده و به زودی در دستورکار قرار می‌گیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این طرح شامل ساماندهی جاماندگان سهام عدالت و نیز بهبود وضعیت موجود است، زیرا در حال حاضر نیز نارضایتی‌ها و نگرانی‌هایی  در بین سهام‌داران سهام عدالت از حیث آینده شرکت‌های بورسی عرضه شده در این سهام وجود دارد که با این طرح دوفوریتی، در صدد رفع این نگرانی‌ها هستیم.
پورابراهیمی اضافه کرد: طبق نصّ صریح قانون فعلی سهام عدالت امکان اضافه شدن افراد جدید به این سهام وجود ندارد، بنابراین پیشنهاداتی را در ذیل طرح دوفوریتی جاماندگان سهام عدالت مطرح کرده‌ایم تا با اصلاح قانون، افرادی که در سال ۸۵ موفق به خرید این سهام نشده‌اند، امکان خرید برای‌ آنها فراهم شود.

کد خبر: ۲۶٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلیل IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      0 0
      اسمش باید بزارید سهام کشکی نه عدالت ، به افرادی که اون زمان تعلق نمیگرفت و گفتند بعدا بهشون میدیم چه میشه .