۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
کاهش ۵ درصدی وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

کاهش ۵ درصدی وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رشته توئیتی را درباره منابع لایحه بودجه منتشر کرد.

به گزارش بازار، مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رشته توئیتی را درباره منابع لایحه بودجه منتشر کرد:

۱- مجموع منابع نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، معادل ۵۸۵ هزار میلیارد تومان درنظرگرفته شده که حدود ۱۱ درصد نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

۲. وابستگی مستقیم بودجه به نفت در لایحه معادل ۲۴ درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۲، کاهش ۵ درصدی داشته است.

۳-سهم منابع مالیاتی از منابع عمومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ۹ واحد درصد افزایش داشته و به ۴۵ درصد رسیده است. مقدار در نظر گرفته شده درآمدهای مالیاتی حدود ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان است که انتظار می رود تحقق کامل داشته باشد.

‌۴- واگذاری اوراق مالی در لایحه ۱۴۰۳، معادل ۲۵۴ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که سهم آن از منابع عمومی دولت معادل ۱۰ درصد شده است. با توجه به اینکه اوراق سررسید شده در سال آتی بالغ بر ۲۲۳ همت برآورد می شود نسبت بدهی اوراق به تولید ناخالص داخلی در سال آتی کاهشی خواهد بود.

۵-درآمدهای گمرکی در لایحه بدون تغییر معنادار نسبت به سال جاری معادل ۱۴۲.۵ همت و مجموع منابع از محل مولدسازی دارایی های دولت و واگذاری سهام شرکت های دولتی ۱۲۲ همت درنظر گرفته شده است. ایجاد منابع جدید درآمدی، واقعی کردن منابع درآمدی و مدیریت هزینه ها اجتناب ناپذیر است.

کد خبر: ۲۶۱٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha