۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
مازندران یورو دود می سوزاند| آسمان مازندران روبه سیاهی
بازار گزارش می دهد؛

مازندران یورو دود می سوزاند| آسمان مازندران روبه سیاهی

ساری- نبود پالایشگاه و جایگاه های عرضه بنزین یورو در مازندران سبب شده تا این استان متهم آلودگی هوای پایتخت نیز معرفی شود.

بازار؛ گروه استان ها: محرومیت مازندران از زیرساخت های مورد نیاز و پالاشگاه و جایگاه های عرضه سوخت یورو ۴ و ۵ سبب شده تا پایتخت نشینان نیز دیواری کوتاه تر از این استان پیدا نکنند و ضعف های مدیریتی برای رفع آلودگی هوا در کلانشهر تهران را به مازندران نسبت دهند.

پایتخت نشینان آلودگی هوای تهران را به مازندران و سوخت عرضه شده در این استان نسبت می‌دهند در حالی که مازندران سهم چندانی از پالایشگاه سوخت نبرده است و روزانه صدها هزار خودرو مسافران غیر بومی که در خارج از مازندران سوخت گیری می کنند و دود و دوم و زباله را برای مازندرانی ها هدیه می آوردند و این استان نیز به تازگی به جرگه استان های آلوده هوا پیوسته است.

مازندران که خود از سوخت ناپاک خودروهای غیربومی در رنج است به عنوان یکی از متهمان آلودگی هوای تهران نیز انگشت اشاره به سمتش رفته است و کارشناسان پایتخت نشین عقیده دارند، سوخت عرضه شده در مازندران استاندارد نیست.

بیش از ۲۶۰ جایگاه عرضه سوخت در استان مازندران فعالیت دارد و سوخت مورد نظر این جایگاه‌ ها نیز از سایر مناطق مختلف کشور تامین می شود.

سبحان رجب‌ پور مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری با بیان اینکه در شمال و مازندران پالایشگاه بنزین نداریم، گفت: تمامی بنزین و سوخت مورد نیاز استان از پالایشگاه‌ های دیگر در کشور تامین می‌ شود.

مازندران یورو دود می سوزاند| آسمان مازندران روبه سیاهی

رجب پور: تمامی بنزین مصرفی کل کشور در پالایشگاه دیگر نظیر بندرعباس و غیره تامین می شود و سوخت عرضه شده در مازندران از استانداردهای لازم برخوردار است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار درباره ادعادی عرضه بنزین غیر استاندارد در شمال از جمله مازندران گفت: تمامی بنزین مصرفی کل کشور در پالایشگاه دیگر نظیر بندرعباس و غیره تامین می شود و سوخت عرضه شده در مازندران از استانداردهای لازم برخوردار است.

وی با بیان این که همواره محیط زیست از پالایشگاه کشور بازدید و رصد می‌کند، گفت: علاوه بر این محیط زیست از پمپ بنزین‌ های استان نیز نمونه برداری می‌ کنند و همکاران نیز از جایگاه‌های سوخت در استان نیز نمونه‌ گیری می‌ کنند.

رجیب پور با اظهار اینکه سوخت مازندران استاندارد است، ادعای غیراستانداردبودن آن را نادرست برشمرد و گفت: در برخی از استان ها نظیر تهران به دلیل آلودگی هوا، بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود ولی میزان سهم بری مازندران از آن به نسبت دیگر استان‌ ها کم است.

وی با تاکید بر اینکه بنزین ارائه شده در استان مازندران استاندارد و قابل سنجش است، گفت: بنزین یورو ۴ در برخی مواقع به استان مازندران نیز داده می شود و تلاش وزارت نفت این است که بنزین یورو ۴ و ۵ در همه پالایشگاه کشور تامین شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری با بیان این که میزان مصرف سوخت بالا رفته است از مردم خواست تا در صورت امکان از خودروهای شخصی استفاده کنند.

بی بهره بودن مازندران از بنزین یورو ۴ و پالایشگاه سوخت در حالی است که پروژه فرایند تبدیل زباله به گازوییل که از دو سال قبل در استان مطرح شده است، به نتیجه نرسید و این استان همچنان باید محروم از بسیاری از زیرساخت ها باشد.

مازندران یورو دود می سوزاند| آسمان مازندران روبه سیاهی

مازندران پالایشگاه نفت ندارد

علی اکبر یداللهی معاون محیط زیست مازندران در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که در مازندران پالایشگاه نفت و گاز نداریم، گفت: این مساله سبب می شود تا سوخت مورد نیاز از دیگر پالایشگاه های کشور نظیر آذربایجان و غیره تامین می شود.

وی با بیان این که تعداد جایگاه‌های یورو ۴ و ۵ جایگاه در استان حدود پنج مورد است، افزود: بنا است یک جایگاه در محور هراز و دیگری در قائمشهر نیز به این سوخت مجهز شود تا مسافران از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: تاکنون ایستگاه پایش آلودگی هوا در آمل، ساری و نکا برای رصد و سنجش آلودگی هوا نشده است و تحقیقات نشان می دهد میزان آلودگی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه همزمان با روزهای پایانی هفته و ورود مسافران دو برابر سایر روزها می شود و این نشان می‌ دهد که تعداد وسایل نقلیه غیربومی در آلودگی هوای استان تاثیر داشته است.

یداللهی با عنوان این که حضور گسترده مسافران سبب شده تا هوای استان نیز به سمت آلودگی رود، افزود: آمل یکی از شهرهای در معرض آلودگی است و میزان آلودگی آن در برخی از روزها به ۱۷۰ می رسد.

معاون محیط زیست مازندران شمار جایگاه های عرضه سوخت را در استان ۲۶۸ واحد ذکر کرد و گفت:میزان مصرف بنزین در تعطیلات به دو برابر می‌ رسد و باید در شهرهای استان سوخت یورو عرضه شود و اکنون فقط در کلانشهرها این نوع سوخت عرضه می شود.

ریزگردها و معادن نیز از متهمان افزایش آلودگی هوا در مازندران به شمار می روند و عرضه نشدن سوخت یورو، بی بهره بودن از انرژی پاک و تکیه بر سوخت های فسیلی نیز در این روند موثر بوده است.

کد خبر: ۲۶۱٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      8 2
      مازندران نیازی به پالایشگاه ندارد چون خود پالایشگاه منشا آلودگی هوا می‌باشد. لازم است بنزین سوپر از طریق خط لوله نکا-ری ، وارد استان گردد.