۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
افغانستان معیار تشخیص استاندارد فرآورده های نفتی ایران نیست| بانک مرکزی به تولید خیانت نکند
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

افغانستان معیار تشخیص استاندارد فرآورده های نفتی ایران نیست| بانک مرکزی به تولید خیانت نکند

معروف خانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی سیاست های ارزی را موجب کاهش صادرات فرآورده های نفتی دانست و گفت: با وجود هشدارهایی که دادیم بانک مرکزی کار خود را می کند و این بزرگترین خیانت است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: احمد معروف خانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران درخصوص خبر بازگشت محموله های بنزین ایران از افغانستان، گفت: هرچند وقت یکبار، اخباری از افغانستان پخش می‌ شود که تانکرهای حاوی بنزین صادراتی ایران بازگشت داده شده است که این اخبار، ناشی از شیطنت‌ ها و فضاسازی‌ های نادرست علیه ایران است.

مکانیزم‌ هایی را در مرز افغانستان تعبیه کرده‌ اند که با هیچ معیار و استاندارد مشخصی، همخوانی ندارد. این‌ درحالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه اضافه در مرز شود و با آنها تعامل کند، اجازه عبور داده خواهد شد

او در ادامه با بیان اینکه به‌ هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌ های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداری در مرزهای افغانستان حاکم نیست، گفت: مکانیزم‌ هایی را در مرز افغانستان تعبیه کرده‌ اند که با هیچ معیار و استاندارد مشخصی، همخوانی ندارد و براساس تعابیر و تعاریف خودشان، برخی محموله‌ ها را برگشت می‌ زنند. این‌ درحالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه اضافه در مرز شود و با آنها تعامل کند، اجازه عبور داده خواهد شد.

معروف خانی گفت: یکی از شواهد بهانه‌ تراشی و بر اساس معیارهای استاندارد نبودن ادعاهای صورت گرفته برای بازگشت برخی محموله‌ ها، این است که بعضا شاهد این بوده‌ایم که مقادیر خیلی زیاد از فرآورده‌ های نفتی که در داخل کشور به عنوان ماده شیمیایی سمی در فرآیندهای پتروشیمی اصلاح می شود، همین ماده را به عنوان بنزین استاندارد می پذیرند و بدون هیچ مشکلی از مرز خود عبور می دهند.

تصمیم بانک مرکزی بزرگترین خیانت در حق تولید و صادرات کشور است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درباره موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌ های نفتی با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی اتحادیه را مشمول تعهد ارزی و ارائه در سامانه نیما کرده است، اظهار داشت: این تصمیم به هیچ وجه با اقتضای گروه کالایی صادرکنندگان عضو اتحادیه همخوانی ندارد. این تصمیم به هیچ وجه کارشناسی و صحیح نیست و آسیب فراوانی را به بخش صنعت وارد می کند و موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدها می شود. وزارت نفت، وزارت صمت و تشکل های ذیربط و تخصصی نیز این نظر را تایید کرده اند اما بانک مرکزی با بی توجهی به نظر تخصصی این نهادها کار خود را می کند.

معروف خانی با بیان اینکه تصمیم بانک مرکزی موجب کاهش شدید آمار صادرات فرآورده های نفتی خواهد شد، گفت: سال گذشته ۴.۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که قطعا تا پایان امسال شاهد کاهش این آمار خواهیم بود و به طور مستمر به بخش های مختلف دولت، مجلس و قوه قضاییه این مساله را گفته ایم اما بانک مرکزی کار خود را می کند و این بزرگترین خیانت در حق تولید و صادرات کشور است و بخش صنعت را با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد کرد و منشا مقاومت این نهاد در مقابل تصمیم های کارشناسی یا جهل است و یا عمد است و شاید سال های آینده مشخص شود که این افراد تحت نفوذ و استخدام جاسوسان اطلاعاتی بوده اند. زیرا این تصمیم هیچ همخوانی با شرایط اقتصادی کشور ندارد.

افزایش کسری در سامانه نیما به ۱۰ میلیارد دلار

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کسری سامانه نیما از ۶ میلیارد دلار در دو ماه گذشته و به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، گفت: این وضعیت سامانه نیما است که دلارها در آن جمع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که استدلال بانک مرکزی برای این تصمیم چیست؟ گفت: بانک مرکزی می گوید در سامانه نیما کسری دارم و باید مشمول سامانه نیما شوید تا این کسری برطرف شود اما براساس دلایل کارشناسی وزارت نفت و صمت، ما مشمول این تصمیم نمی شویم. ما کالای خود را از بورس کالا و بورس انرژی خریداری می کنیم و براساس عرضه و تقاضا و رقابت به دست ما می رسد. سپس به واحدهای کوچک توزیع می کنیم و هزینه حمل و فروش داریم.

مافیای خام فروشی با وزارت نفت همکاری می کند

معروف خانی در ادامه با اشاره به موضوع مافیای خام فروشی میعانات گازی، تصریح کرد: چند ماه گذشته مافیای خام فروشی میعانات گازی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک مقیاس کشور با ابزارهای مختلف ایجاد کردند و تمام حرفشان این بود که تولیدکنندگان کوچک مقیاس رانت خواری و ویژه خواری می‌ کنند و این در حالی است که همان گروه ماهانه یک تا ۲ میلیون بشکه میعانات گازی را به صورت خام از شرکت ملی نفت گرفته و صادر می‌ کنند و شرکت‌ های خصوصی و پتروشیمی ها را با مشکل تامین خوراک مواجه کرده و ۷۰ درصد عرضه کمتر شده است و پتروشیمی هایی که خوراک میعانات گازی دارند با چالش و دغدغه تامین خوراک و میعانات روبه رو هستند.

معروف خانی با بیان اینکه در خام فروشی هیچ عاقبت به خیری وجود ندارد، گفت: صنعت داخل را به بهانه اینکه درآمد بیشتری بابت صادرات این کالا کسب می‌ کنند، با چالش مواجه می‌ کنند و نتیجه اینکه واحدها تولید را متوقف کرده و مجبور می‌ شویم فرآورده را با قیمت گزاف وارد کشور کنیم.

معروف خانی در پاسخ به سوال که این گروهی که نام نمی برید، چگونه با بزرگترین وزارتخانه یک کشور در ارتباط است، گفت: اسامی این گروه از دیروز در برخی رسانه ها منتشر شده است و گزارشات مفصلی منتشر شده است که چگونه به وزارت نفت وصل هستند. مساله این است که وزارت نفت باید از واحدهای صنعتی داخلی حمایت کند و نباید فراموش کند در گذشته مدت ها کشتی های مملو از میعانات گازی بر روی آب های خلیج فارس می ماند و امروز اگر فضا به تصمیم آمریکا برای کنترل قیمت نفت باز شده است، فراموش نکنند که ممکن است دوباره به گذشته بازگردیم. وزارت نفت باید تکلیف خود را درخصوص خام فروشی که جنایت بزرگی در حق کشور است، مشخص کند.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha