۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
حمایت تسهیلاتی بنیاد برکت از هزار و ۲۵۰ شرکت دانش بنیان؛ رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان در هرمزگان
بازار گزارش می دهد

حمایت تسهیلاتی بنیاد برکت از هزار و ۲۵۰ شرکت دانش بنیان؛ رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان در هرمزگان

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حمایت هزار میلیارد تومانی خود از هزار و ۲۵۰ شرکت دانش بنیان، سبب اشتغال بیش ۱۱ هزار نفر در این واحدها شده است.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حضور در مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته و شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های منطقه ای نسبت به اهدای تسهیلات به مجموعه های توانمند اقدام می کند. تسهیلاتی که ضمن توسعه و آبادانی مناطق یاد شده، نقش مهمی در اشتغال زایی و سایر دستاوردهای اقتصادی برای کشور دارد.

همچنین این بنیاد در راستای اجرای زنجیره های سبز و آبی در مناطق جنوبی کشور از جمله هرمزگان نسبت به توانمندسازی شرکت های دانش بنیاد اقدام کرده است. شرکت هایی که با شناسایی ظرفیت های منطقه ای و رشد آن ها می توانند کمک شایانی به اقتصاد منطقه ای کنند.

اشتغال ۱۱ هزار نفر در شرکت های دانش بنیان

در این رابطه محسن مردعلی مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت به بازار گفت: در راستای توانمندسازی اقتصادی مناطق کم تر توسعه یافته و حمایت از طرح های دانش بنیان، یکی از کار ویژه هایی که بنیاد برکت تعریف کرده حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت افزود: طی سنوات گذشته تاکنون، توانسته ایم بیش از هزار و ۲۵۰ شرکت دانش بنیان را از طریق طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت مورد حمایت قرار دهیم و بیش از ۱۱ هزار نفر نیز از همین طریق مشغول به کار شده اند. همچنین بیش از هزار میلیارد تومان حجم سرمایه در حوزه شرکت های دانش بنیان از طریق بنیاد برکت اختصاص داده شده است.

مردعلی ادامه داد: مجموعه اقدامات شرکت های دانش بنیان که مورد حمایت است شامل تمام حوزه های صنعتی، خدماتی، کشاورزی و غیره می شود. اقداماتی که توانسته بخشی از چالش ها در حوزه های مرتبط با بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی را برطرف کند و متمرکز بر رفع چالش ها است.

مردعلی: بیش از ۳۰ کشور شناسایی شده که محصولات شرکت های دانش بنیان مورد حمایت بنیاد برکت به آن ها صادر می شود

به گفته وی، شرکت های دانش بنیان توانسته اند در حوزه ارتقای بهره وری در حوزه کسب و کارها نیز اثرات خوبی از خود برجای بگذارند؛ اقداماتی که معضلات کشور را نه تنها در این بخش برطرف می کند بلکه به ارتقای بهره وری حوزه کسب و کار نیز کمک کرده است.

مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت با اشاره به اینکه تولیدات دانش بنیان مورد حمایت این بنیاد به بازارهای هدف صادراتی هم راه یافته اند تاکید کرد: بر اساس ارزیابی که از شرکت های دانش بنیان خود داشته ایم، بیش از ۳۰ کشور شناسایی شده که محصولات شرکت های دانش بنیان به آن ها صادر شده و از این منظر هم دستاورد ارزی برای کشور داشته اند.

وی افزود: بنیاد برکت در حوزه دانش بنیان بر مباحثی همچون امنیت غذایی متمرکز شده و توجه ویژه ای به زنجیره های سبز و آبی دارد. در این راستا نیز استان هرمزگان به عنوان یکی از استان های اصلی کشور و اولویت دار بنیاد برکت در حوزه زنجیره آبی انتخاب شده است.

مردعلی ادامه داد: تعدادی از شرکت ها را در جزیره قشم به عنوان مرکز پارک زیست فناوری هرمزگان مورد حمایت قرار داده ایم که متمرکز در زنجیره آبی هستند و اقدامات آن ها را در حوزه پرورش ماهی، میگو، جلبک و سامانه های شیلاتی شاهد هستیم.

رونق کشاورزی و باغداری با حمایت از یک شرکت دانش بنیان

یکی از شرکت های مورد حمایت بنیاد برکت در استان هرمزگان، شرکت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا است که از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز و از سال ۹۴ به عنوان دانش بنیان توانسته در حوزه کشت، پرورش و تولید انواع جلبک های دریایی و فرآوری آن ها اقدام کند. رضا ربیعی رئیس این شرکت با اشاره به اینکه جلبک های تولید شده در راستای تولید کود و سایر فرآورده های این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: محصول کود جلبک با حمایت بنیاد برکت توسعه یافته است و اکنون حدود ۶۰ تن کود جلبک تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز کود جلبک مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود افزود: با مجوزهایی که دریافت کرده ایم می توان از کود تولید شده در راستای توسعه محصولات کشاورزی، باغات مرکبات و غیره بهره برد. البته به تولید ۶۰ تن کود در سال اکتفا نخواهیم کرد و با برنامه توسعه ای که در دست داریم به زودی تولید کود جلبک به ۴۰۰ تن در سال می رسد.

ربیعی: الان ۴۳ کشور در زمینه کشت و پرورش و فرآوری جلبک های دریایی کار می کنند و بالای ۲۵ میلیارد دلار درآمد ناشی از کشت و پرورش جلبک ها در جهان به ثبت رسیده است

رئیس شرکت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا ادامه داد: الان ۴۳ کشور در زمینه کشت و پرورش و فرآوری جلبک های دریایی کار می کنند و بالای ۲۵ میلیارد دلار درآمد ناشی از کشت و پرورش جلبک ها در جهان به ثبت رسیده است. با این حال این موضوع در کشور به تازگی شروع شده و مورد توجه قرار گرفته است. البته حدود ۳۰ سالی می شود که در حوزه شناسایی گونه های جلبک فعالیت داریم و بالای ۴۰۰ گونه جلبک در منطقه شناسایی شده است.

ربیعی افزود: پرورش جلبک در واقع زراعت دریایی است که بدون نیاز به کود و آب شیرین انجام می شود. جلبک قرمز در صنایع مختلف کاربرد دارویی و غذایی و غیره دارد. یک گونه دیگر از جلبک قرمز نیز در صنایع لبی مورد استفاده است که تمام مواد اولیه از طریق واردات به کشور تامین می شود و هنوز به تولید انبوه نرسیده ایم و باید کشت ماده اولیه این جلبک را هم در منطقه توسعه دهیم.

به گفته این محقق پرورش جلبک ها اثرات زیست محیطی و زیست پالایی بسیار خوبی دارند. در این راستا این شرکت قصد دارد جلبک را در سایت های پایین دست میگو به عنوان یک گیاه ماکرو کشت کند، محصولی که در شرایط آب شور دریا و حتی در پساب پرورش ماهی و میگو پرورش داده می شود؛ چرا که می توانند نیترات، نیتریت، فسفات و غیره که در آب وجود دارد و به عنوان پساب خارج می شود را جذب و آب را پالایش کند. بنابراین این جلبک ها پالاینده های زیستی هستند.

ربیعی تاکید کرد: هدفمان این است که هم کشت و پرورش جلبک های را در منطقه انجام دهیم و هم اینکه فرآوری آن ها را در تولید کود داشته باشیم. امیدواریم صندوق هایی که از شرکت های دانش بنیان قصد حمایت دارند در این زمینه به ما بیشتر کمک کنند. به خصوص که اگر صنعتی قرار است شکل بگیرد نیاز به حمایت صندوق ها دارد.

پلتفرم های آموزش و ارائه مشاوره مورد توجه بنیاد برکت

مردعلی مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه های این بنیاد کمک به مهارت آموزی و ارائه مشاوره های شغلی است بیان داشت: در این راستا از تمامی شرکت ها و استارتاپ ها و پلتفرم هایی که در حوزه آموزش و مهارت آموزی فعالیت هستند حمایت خواهیم کرد.

کمالی زاده: با حمایت های تسهیلاتی بنیاد برکت و همکاری پارک علم و فناوری قشم رباتی را طراحی کردیم که در حوزه مشاوره شیلات و غیره فعالیت دارد

در این رابطه کمالی زاده بنیان گذار پلتفرم شیلاتی شو گفت: حدود یکسال پیش که قصد ورود به حوزه پرورش میگو را داشتیم متوجه شدیم که کسب و کارها برای ورود به این حوزه نیازمند دریافت آموزش و مشاوره ای هستند که خیلی از اوقات در دسترس نیست. از این رو این فکر به ذهنمان خطور کرد که برای رفع چالش موجود سامانه ای راه اندازی کنیم تا برآورد هزینه و درآمد را برای کارآفرینان مشخص کند

وی افزود: با حمایت های تسهیلاتی بنیاد برکت و همکاری پارک علم و فناوری قشم رباتی را طراحی کردیم که بخشی از آن در حوزه مشاوره شیلات و غیره فعالیت دارد. بنابراین پل ارتباط کسانی که نیاز به مشاوره دارند با متخصصان و پرورش دهندگان شدیم. در حال حاضر نیز ۷۸ مشاور برای ارائه مشاوره در ۳۰ بخش فعالیت دارند و نسبت به ارائه مشاوره اقدام می کنند.

کمالی زاده با اشاره به هدف آتی این پلتفرم ادامه داد: در راستای توسعه فعالیت های خود خارج قشم و حتی توسعه آن به خارج از مرزهای کشور گام برداشته ایم و قصد داریم خدمات مشاوره ای هوشمند را به همه جا ارائه دهیم. بنابراین هدف توسعه بین المللی شیلاتی شو را در حال حاضر دنبال می کنیم.

بنیاد برکت به کمک پارک زیست فناوری قشم آمد

محمد شریف رنجبر رئیس پارک زیست فناوری قشم نیز با اشاره به تفاهم نامه پارک با بنیاد برکت در راستای حمایت از طرح های دانش بنیان استان هرمزگان و منطقه قشم گفت: منابع پارک های علم و فناوری برای ارائه تسهیلات و حمایت های مالی حداقلی است و خیلی نمی توان به این منابع برای حمایت از شرکت ها متکی شد. بنابراین به دنبال تامین منابع از سایر نهادها برای از شرکت ها بودیم.

شریف رنجبر: بنیاد برکت طی یکسال اخیر ۳ میلیارد تومان به ۶ شرکت فناور تسهیلات ارائه داد که در برابر تسهیلاتی که خودمان ارائه داده ایم مبلغ مهمی است

وی افزود: در این راستا بنیاد برکت با حمایت خود کمک شایانی به شرکت های دانش بنیان منطقه قشم کرد و طی یکسال اخیر ۳ میلیارد تومان به ۶ شرکت فناور تسهیلات ارائه داد که در برابر تسهیلاتی که خودمان ارائه داده ایم مبلغ مهمی است. پارک نیز از منابع خود ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است که بنیاد برکت کمک حال ما شده و توانسته به شرکت ها کمک کند. در حال حاضر ۱۴ واحد فناور جدید به بنیاد برکت معرفی کرده ایم که فرایند تشکیل پرونده آن ها انجام و معرفی به بانک شده اند و منتظر پرداخت هستند.

شریف ادامه داد: در مجموعه ۵۲ واحد فناور داریم که اغلب در حوزه زیست دریا فعالیت دارند و ما نیز در این پارک بر اساس منویات مقام معظم رهبری بر اقتصاد دریا تاکید داریم و بر روی چنین موضوعاتی تمرکز کرده ایم که بتوانیم معضلات دریایی را در حوزه های شیلات، صنایع غذایی و غیره تامین کنیم. شرکت های خوبی در این حوزه هستند و امید است به کمک بنیاد برکت بتوانیم تسهیلات خوبی به آن ها دهیم و به جایگاه اصلی در منطقه برسیم.

رئیس پارک زیست فناوری قشم تاکید کرد: شرکت تبسم ساحل قشم یکی از شرکت های پارک زیست و فناوری جزیره قشم است که به تکثیر ماهیان زینتی اقدام می کند و تمرکز اصلی آن نیز بر روی دلقک ماهیان است. قبل از اینکه این شرکت وارد میدان شود عمده ماهی زینتی یا وارداتی بودند و یا مستقیم از دریا صید می شدند؛ ماهیانی که از دریا صید می شدند باعث تخریب زیادی در محیط زیست می شدند.

وی افزود: این شرکت با تکثیر ماهیان زینتی وارد پارک شد و هدف آن نیز تکثیر و عرضه به بازار بود. الان تقریبا برای صید دلقک ماهی کسی به جزایر مرجانی نمی رود و قیمت ماهیان زینتی هم کاهش یافته است. این شرکت به عنوان یکی از شرکت های پارک شناخته می شود که مورد حمایت بنیاد قرار گرفت و با توجه به بهره پایین وام اهدایی از سوی این نهاد، توانسته خیلی خوب در به اهداف خود دست یابد.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha