۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
تاثیر نامطلوب آلودگی بر توان تولید و بهره وری| جریمه آلایندگی صنایع با میزان تخلف تناسب ندارد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

تاثیر نامطلوب آلودگی بر توان تولید و بهره وری| جریمه آلایندگی صنایع با میزان تخلف تناسب ندارد

اصفهان-طغیانی، نماینده مجلس با اشاره به تاثیر نامطلوب آلودگی بر توان تولید گفت: جریمه آلایندگی صنایع با میزان تخلف آنها تناسب ندارد و بازدارنده نیست، این در حالی است که اصفهان آلوده ترین شهر کشور است.

به گزارش خبرنگار بازار، آلودگی با تاثیرگذاری منفی بر سلامت نیروی انسانی، بنیه و توان اقتصادی کشورها را کاهش می‌دهد به نوعی که کاهش سلامت نیروی انسانی اثر غیرمستقیم بر توان تولیدی و بهره‌وری دارد، در طول هفته های گذشته شاد آلودگی شدید اصفهان، تعطیلی مدارس و ادارات و عدم تعطیلی و یا کاهش فعالیت صنایع بزرگ اصفهان بودیم که یک حساب سرانگشتی ساده با توجه به تعداد نفرات شاغل در ادارات و صنایع نشان می دهد، زیان تعطیلی ادارات بسیار بیشتر از کارخانه جات است و هیچ تاثیری نیز در کاهش آلودگی هوا نداشته است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بیش از ۲۵ شهرک صنعتی با هزاران واحد تولیدی اغلب آلاینده در شعاع کمتر از ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان به همراه ده‌ها واحد تولیدی بزرگ از جمله فولاد، ذوب آهن، نیروگاه و با پالایشگاه و صدها واحد صنعتی و کارگاه ریخته‌گری و کوره آجرپزی و غیره همگی به انتشار انواع آلاینده‌ها در هوای سرد پاییزی مشغول هستند که عدم برخورد با آنها جای تعجب دارد.

عدم نظارت کارآمد بر صنایع

مهدی طغیانی افزود: نظارت خاصی هم به موجب قانون بر این همه واحد صنعتی وجود دارد و یا به شکل کارآمدی اعمال نمی‌شود، نمونه آن یکی از واحدهای بزرگ صنعتی است که در طول یک سال و نیم هشتاد مورد آلودگی برای آن ثبت شده است، ۱۸ مورد تذکر و دو پرونده در دادگاه داشته اما هفت میلیون تومان جریمه آن هم بعد از دو سال را در ارتباط با تخلف آن شاهد هستیم و در کنار این صنعت بیش از دو و نیم میلیون انسان در حال تنفس این هوای اشباع از اغلب عناصر آلاینده هستند.

وی بیان کرد: برای کاهش حجم آلاینده و شناسایی دقیق و مستند و به منظور برخورد با واحدهای آلاینده پیشنهاد رصد ماهواره‌ای و هوایی با استفاده از پهپاد و لیزر داده ایم تا بلافاصله در صورت تخلف به صورت مستند با واحد مذکور برخورد قضائی صورت گیرد.

سخنگوی کمسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برای تامین منابع مالی پیش بینی شده برای تهیه ابزارهای ماهواره ای و هوایی از شرکت های دانش بنیان تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان تا وضعیت بنفش و بسیار ناسالم پیش رفته است گفت: مراکز صنعتی بدون اینکه قبل تاسیس بر روی آنها مطالعات زیست محیطی صورت گرفته باشد و مجوز زیست محیطی داشته در شعاع کمتر از ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان گسترش پیدا کرده است؛ این صنایع برای تولید و فروش محصولات خود نیازمند تردد خودروهای سنگین هستند که این موضوع هم آلودگی هوا را تشدید می کند و باید دقت کنیم که این آلودگی با تاثیر بر سلامتی افراد تاثیر نامطلوب بر توان تولید و بهره وری نیز دار.

فعالیت ۲۵ شهرک صنعتی با تولیدات اغلب آلاینده

وی با اشاره به اینکه ۲۵ شهرک صنعتی با تولیدات اغلب آلاینده در اطراف اصفهان مشغول به فعالیت هستند، گفت: تراکم این مراکز در اصفهان موجب شده هوای اصفهان اغلب روزهای سال ناسالم باشد و اما آثار این پدیده در فصول سرد سال بیشتر نمایان است.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha