۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
ارتقای همکاری‌های ایران و سنگال در حوزه فناوری‌های پیشرفته

ارتقای همکاری‌های ایران و سنگال در حوزه فناوری‌های پیشرفته

معاون علمی رییس‌جمهور، توجه ویژه به قاره آفریقا و فرصت‌های همکاری با آن را از راهبردی‌ترین برنامه‌های جمهوری‌اسلامی بیان کرد.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی در دیدار شیخ کانته، مشاور رئیس جمهور سنگال و هیات همراه تاکید کرد: «برای احداث کارخانه‌های تولید و انتقال فناوری در حوزه‌هایی همچون تجهیزات دیجیتال، نفت و انرژی، کشاورزی و گلخانه، دارو و تجهیزات پزشکی در سنگال آمادگی داریم و علاقه مندیم تا در برنامه بسیار امیدآفرین «سنگال نوظهور» مشارکت کنیم.»

وی با بیان اینکه موج‌های جدید فناوری، معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا را به شدت تغییر داده است، گفت: «امروز دسترسی به فناوری نسبت به گذشته اهمیت ویژه‌تری یافته است و خوشبختانه تحریم‌هایی که طی چهل سال گذشته به ما تحمیل شد، اجباراً ما را به این سمت حرکت داد که خودمان به علوم و فناوری‌هایی مورد نیازمان، دسترسی پیدا کنیم.»

معاون رئیس جمهور در ادامه به بخشی از این دستاوردها اشاره کرد و گفت: «ما امروز، در ایران حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور داریم که از رهگذر آن‌ها توانستیم برای حدود ۴۰۰ هزار نفر اشتغال تخصصی ایجاد کنیم. ۷۰ درصد ارزش داروی کل ایران توسط این شرکت‌ها تامین و ساخته می‌شود و ۵۰ درصد تجهیزات پزشکی در پیشرفته‌ترین حالت تولید و طراحی داخل ایران است، سهم اقتصاد دیجیتال در ایران نزدیک به هشت درصد تولید ناخالص ملی است و هدف گذاری این است که به ۱۵ درصد برسد. همچنین، تلاش بر این است که تا پایان امسال تمام تبادلات دولت، الکترونیکی می‌شود و همه این‌ها به همت شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است.»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با بیان این که سنگال آینده روشن و موفقی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «ساختار باثبات سیاسی سنگال در این موفقیت بسیار اهمیت دارد و چشم اندازی که برای خود ترسیم کرده، بسیار امید بخش است. با توجه به نزدیکی‌های سیاسی و دینی که بین ما (ایران و سنگال) وجود دارد، علاقه مندیم تا همکاری‌های علمی را کلید بزنیم چرا که توجه ویژه به قاره آفریقا و فرصت‌های همکاری با آن، یکی از راهبردی‌ترین برنامه‌های جمهوری‌اسلامی است؛ از این رو، در کنار چشم اندازهای بلند باید گام‌های عملیاتی در دستور کار قرار داد و با پیدا کردن راه حل‌های دقیق این همکاری‌ها را گسترش داد.»

دهقانی ادامه داد: مکانی با عنوان خانه فناوری و نوآوری ایران (IHIT) در تهران احداث کرده‌ایم که بی تردید، بازدید از آنجا برای شما جذاب خواهد بود. این مجموعه در یک فضای نسبتا کوچک سامان داده شده و در آن محصولات «های تک» به نمایش گذاشته است؛ و از آن جمله می‌توان به داروها، تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی، تجهیزات آب، انرژی و نفت، حوزه اقتصاد خلاق شامل بازی و... اشاره کرد. بازدید یک ساعته از این مکان، می‌تواند تصویر کاملی از وضعیت فناوری و نوآوری در ایران به شما ارائه کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان این‌که علاقه‌مند هستیم با یک هیات تجاری سنگالی برای بازدید از شرکت‌های دانش بنیان و نشست‌های کسب و کار وارد تعامل شویم، گفت: «راهبرد ما در معاونت علمی، ترسیم چشم‌اندازهای بزرگ و شروع کار با گام‌های کوچک و دقیق است؛ لذا، معتقدم نخست بهتر است در دو، سه حوزه مورد علاقه طرفین در سنگال اقدام کنیم تا مسیر همکاری هموار شود.

شیخ کانته، مشاور رئیس جمهور سنگال، هم ضمن اعلام موافقت همکاری علمی و فناورانه با کشور ایران گفت: «تمام امکانات دانشگاه تحت مدیریت من برای این همکاری و فعالیت مشترک در خدمت جمهوری اسلامی و به طور مشخص معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.»

وی، حوزه‌های کشاورزی، انرژی و سلامت را از جمله اولویت‌های کشور سنگال برای این همکاری مشترک دانست و ایران را در این زمینه کشوری پیشرفته خواند و پیشنهاد کرد که قدم کوچک و اولیه برای این همکاری از رهگذر امضای قرارداد همکاری با دانشگاه تحت مدیریت وی باشد تا طی آن، اساتید و دانشجویان به این دانشگاه آمده و انتقال فناوری را به دانشمندان سنگالی محقق کنند.

به باور او، جنگ اصلی در دنیا تربیت مهندسین «های تک»، دقیق و توانمند در زمینه‌های مختلف است و در نتیجه با اتحاد ایران و سنگال می‌توان ضمن تعمیق بخشی به فعالیت‌های مشترک علمی، نقش مهمی را در دنیا ایفا کرد.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر دهقانی موافقت خود برای همکاری با دانشگاه تحت مدیریت شیخ کانته اعلام‌کرد و به آقای میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی معانت علمی، مأموریت داد تا زمینه‌های ارتباطات دو کشور بیش‌تر فراهم شود و همکاری در سه موضوع اولویت‌دار انرژی، کشاورزی و سلامت، در قالب موافقت‌نامه‌های همکاری پیش برود.

کد خبر: ۲۶۰٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha