۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
تحلیل فاندامنتال در تجارت کریپتو چیست؟ معرفی ۳ معیار کلیدی

تحلیل فاندامنتال در تجارت کریپتو چیست؟ معرفی ۳ معیار کلیدی

قبل از سرمایه گذاری در هر ارز دیجیتالی، باید یک تحلیل فاندامنتال (Fundamental) کامل انجام دهید تا تصویر بزرگتری از آنچه در شبکه بلاکچین اتفاق می افتد به دست آورید.

به گزارش بازار، برای موفقیت به عنوان یک سرمایه گذار ارزهای دیجیتال، باید بدانید که چگونه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال (بنیادی) را انجام دهید. در حالی که ابزارها و روش‌های تحلیل تکنیکی مورد استفاده در تجارت ارزهای دیجیتال مشابه ابزارها و روش‌های مورد استفاده در فارکس، سهام و بسیاری از بازارهای دیگر هستند، اما متغیرهای مورد استفاده در تحلیل بنیادی بسیار متفاوت هستند.

هنگام انجام تحلیل فاندامنتال یک پروژه رمزنگاری، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

تحلیل فاندامنتال روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی دارایی در بازارهای مالی است. این روش عوامل داخلی و خارجی مختلفی را که می توانند بر قیمت دارایی تأثیر بگذارند، در نظر می گیرد تا تعیین کند که آیا دارایی بیش از حد ارزش گذاری شده یا کم‌تر از ارزش خود است.

برخلاف تحلیل تکنیکی که به داده های گذشته برای پیش بینی رویدادهای آینده نگاه می کند، تحلیل بنیادی بیشتر یک رویکرد کلی است که اطلاعاتی مانند جامعه کاربری رمزارز، امور مالی، کاربردهای واقعی و استفاده های آینده را در نظر می گیرد. برای اطلاع و آگاهی از این دسته اطلاعات و اخبار باید همیشه به‌روز باشید و سایت‌های اقتصادی مانند تحلیل بازار، اخبار اقتصادی، اقتصاد نیوز و... را به‌صورت مرتب دنبال کنید.

به عنوان مثال، اتریوم را در نظر بگیرید، اکثر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در بلاک چین اتریوم اجرا می‌شوند. اگر معتقدید که DeFi آینده ای دارد، این ممکن است نشان دهنده ارزش اتریوم با گذشت زمان افزایش باشد.

چارچوب‌های تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

چارچوب اساسی نوسان زیاد در کوتاه‌مدت و رشد چشمگیر در بلندمدت بازار کریپتو، تحلیل فاندامنتال را به امری حیاتی تبدیل کرده است.شکست هزاران پروژه کریپتو در بازار و معرفی مداوم پروژه‌های جدید، این بازار را پویا ساخته؛ در نتیجه دانش قوی در مورد اصول اولیه کریپتو و دنبال کردن اخبار ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند ارزش یک توکن را قبل از سرمایه‌گذاری تعیین کنید.

چارچوب تحلیل فاندامنتال کریپتو از سه معیار کلیدی استفاده می‌کند:

  • درون زنجیره‌ای

  • پروژه

  • مالی

تحلیل فاندامنتال در تجارت کریپتو چیست؟ معرفی ۳ معیار کلیدی

داده‌های درون زنجیره‌ای

پلتفرم‌های رمزنگاری (کریپتو) دارای سیستم‌هایی هستند که دریافت داده‌های بلاک چین و اطلاعات شبکه را آسان می‌کنند. این سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند تا از کار نسبتاً دشوار دریافت چنین اطلاعاتی به صورت دستی راحت شوید. بیایید به سرعت برخی از معیارهای مهم درون زنجیره‌ای رمزنگاری را بررسی کنیم.

ارزش تراکنش و هزینه‌ها

یک ارز در گردش ثابت، ارزش تراکنش بالایی خواهد داشت. مقایسه نرخ گردش در طول زمان، داده‌های کافی برای پیش‌بینی حرکت‌های آینده بازار را ارائه می‌دهد.

بسیاری از بلاک چین‌ها هزینه تراکنش دارند. هزینه‌ها همچنین نشان‌دهنده تقاضای تراکنش‌هایی هستند که برای اضافه شدن به بلاک چین در اسرع وقت هزینه پرداخت می‌کنند، مانند هزینه‌های پرداخت شده در بلاک چین اتریوم. دسترسی به اطلاعات در مورد هزینه‌ها به شما ایده می‌دهد که یک توکن چقدر امن است. اگر هزینه تراکنش افزایش یابد و پاداش بلوکی کاهش یابد، استخراج‌کنندگان کریپتو شروع به کار با ضرر می‌کنند و از بلاک چین خارج می‌شوند.

آدرس‌های فعال (Active Address)

آدرس های فعال آدرس هایی هستند که در حال حاضر در یک بلاک چین استفاده می شوند. برای محاسبه این تعداد، باید تعداد فرستنده و گیرنده تراکنش ها را در دوره های خاص شمارش کنید؛ همچنین می توانید تعداد آدرس های منحصر به فرد را در طول زمان ردیابی کنید و نتایج را برای سنجش فعالیت و علاقه به رمزنگاری مقایسه کنید. رمز ارزهایی که علاقه بیشتری را به خود جلب می کنند، پتانسیل بالاتری دارند.

Hash Rate and Staked Amount

دو الگوریتم اجماع محبوب رمزنگاری اثبات کار و اثبات سهام هستند. هم بیت کوین و هم اتریوم از اثبات کار استفاده می کنند که از نرخ هش برای اندازه گیری سلامت شبکه استفاده می کند. نرخ هش بالا نشان دهنده یک سیستم ایمن تر و دشوارتر برای پل زدن است. با این حال، هنگامی که نرخ هش کاهش می یابد، فعالیت‌های استخراج کریپتو نیز ممکن است شروع به کاهش کند، به خصوص زمانی که استخراج کنندگان آن را سودآور نمی‌دانند. نرخ هش پایین‌تر، علاقه سرمایه‌گذاران را به دارایی کریپتوکارنسی کاهش می‌دهد.

برای رمزارزهایی که از سیستم اثبات سهام استفاده می کند، اعتبارسنجی تراکنش‌ها دارایی‌های خود را در فرآیند تأیید بلوک سهام می کنند. مقدار سهام در یک زمان معین نیز می تواند نشان دهد که یک دارایی رمزنگاری چقدر علاقه را به خود جلب می کند.

تحلیل فاندامنتال در تجارت کریپتو چیست؟ معرفی ۳ معیار کلیدی

معیارهای پروژه

اندازه‌گیری پروژه‌ها روشی کیفی برای تعیین عملکرد یک پروژه رمز ارز است. در این بخش، سایر جنبه‌های رمز ارز مانند هدف و نحوه عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد.

وایت پیپر

قبل از سرمایه گذاری در هر پروژه باید وایت پیپر آن را مطالعه کنید. وایت پیپر یک سند فنی است که به شما یک نمای کلی از پروژه می‌دهد. این سند شامل اهداف پروژه، نحوه دستیابی به این اهداف، موارد استفاده، مقدار عرضه، فناوری مورد استفاده و بسیاری اطلاعات مفید دیگر است. بنابراین، هنگامی که مردم می‌گویند قبل از سرمایه گذاری "تحقیق خود را انجام دهید"، بررسی وایت پیپر تنها یکی از مواردی است که آنها در مورد آن صحبت می‌کنند.

تیم پروژه

تیم افرادی که روی پروژه کار می‌کنند، اعتماد مشتریان و سرمایه گذاران را جلب می‌کند. اطلاعات مربوط به اعضای تیم، تجربه، صلاحیت و پروفایل‌های عمومی آنها می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید آنها چقدر معتبر هستند.

تأثیر عوامل عرضه و تقاضا در بازار بر ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال

ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال در بازار توسط عوامل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا برای یک ارز دیجیتال، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت و برعکس. ساختار انگیزشی مورد استفاده برای تشویق رفتار در شبکه نیز بخشی از توکنومی است.

کاربردهای واقعی یک توکن نیز ارزش آن را تعیین می‌کند. ممکن است یک ارز دیجیتال که کاربردهای بیشتری در دنیای واقعی دارد، کاربران و توجه بیشتری را به خود جذب کند. توکنومی نامناسب و عدم وجود کاربرد مشخص شده برای ارز دیجیتال، نشانه‌های هشداردهنده هستند.

شاخص‌های مالی

تحلیل فاندامنتال در تجارت کریپتو چیست؟ معرفی ۳ معیار کلیدی

این شاخص‌ها جریان پول در بازار ارزهای دیجیتال را در نظر می‌گیرند. ارزش بازار، نقدینگی، حجم و سایر اطلاعات مرتبط ابزارهای مفیدی در تحلیل فاندامنتال هستند.

ارزش بازار

ارزش بازار با ضرب تعداد کل توکن‌های موجود در گردش در قیمت فعلی آنها حاصل می‌شود. ارزش یک شبکه با ارزش بازار خود نشان داده می‌شود؛ از این شاخص می‌توانید برای تعیین سن پروژه و پتانسیل رشد آن استفاده کنید.

سیالیت

سیالیت یک دارایی به معنای آسانی خرید و فروش آن است. اگر یک دارایی رمزنگاری به راحتی می‌تواند بدون تغییر در ارزش بازار خریداری یا فروخته شود، سیالیت بالایی دارد. یک سکه یا توکن رمزنگاری که به راحتی قابل معامله است، در تاریخچه سفارشات خود انبوهی از خریداران و فروشندگان خواهد داشت.

حجم

حجم معاملات یک توکن نشان می‌دهد که چگونه ارزش آن در طول زمان حفظ خواهد شد. این شاخص نشان می‌دهد که در بازه زمانی مورد نظر، چند واحد فردی از یک دارایی معامله شده است. یک روند صعودی با حجم معاملات زیاد احتمالاً طولانی‌تر از روند صعودی با حجم معاملات کم خواهد ماند.

تمرکز صرف بر تحلیل بنیادی در بازارهای ارزهای دیجیتال عاقلانه نیست

در بازارهای ارزهای دیجیتال، مانند بسیاری از بازارهای مالی دیگر، تمرکز صرف بر یک نوع تحلیل، به تنهایی کافی نیست. تحلیل بنیادی نقش مهمی در ارزیابی ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال ایفا می‌کند، اما استفاده تنها از این تحلیل برای تصمیم گیری‌های معاملاتی می‌تواند خطرناک باشد. برای موفقیت در بازارهای ارزهای دیجیتال، ضروری است که یک رویکرد جامع اتخاذ شود که علاوه بر تحلیل فاندامنتال، تحلیل فنی یا تکنیکال را نیز در نظر بگیرد.

تحلیل فاندامنتال در تجارت کریپتو چیست؟ معرفی ۳ معیار کلیدی

تحلیل فنی به شما کمک می کند تا روندهای قیمت فعلی و گذشته یک ارز دیجیتال را درک کنید و بر اساس این اطلاعات، پیش‌بینی‌های احتمالی در مورد قیمت آینده آن را انجام دهید. ترکیب تحلیل فاندامنتال و فنی به شما این امکان را می‌دهد که بینش عمیق‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال پیدا کنید و تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بگیرید.

در حالی که تحلیل بنیادی به شما در ارزیابی ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال کمک می‌کند، تحلیل فنی به شما در شناسایی موقعیت‌های معاملاتی مناسب، کمک شایانی انجام می‌دهد. با ترکیب این دو نوع تحلیل، می‌توانید یک استراتژی معاملاتی موفق ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد از فرصت‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال نهایت استفاده را ببرید.

کد خبر: ۲۶۰٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha