۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
مشکلات ما ناشی از منابع مالی نیست و ناشی از ضعف مدیریتی است
رئیس مجلس شورای اسلامی:

مشکلات ما ناشی از منابع مالی نیست و ناشی از ضعف مدیریتی است

رئیس مجلس با بیان اینکه مشکلات کشور ناشی از نوع نگاه، برنامه ریزی و مدیریت است، گفت: مشکل ما در عدم اولویت بندی‌هاست و مشکلات بدون داشتن برنامه یا با نگاه های جزیره‌ای و بخشی حل نخواهد شد.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف، در جلسه پیگری و نظارت میدانی از شهرستان اسلامشهر که با حضور استاندار تهران، فرماندار و شهردار اسلامشهر و جمعی از نمایندگان تهران امروز (جمعه ۱۷ آذر ماه) برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که امروز توفیق پیدا کردیم تا در جمع عزیزانمان در شهرستان اسلامشهر باشیم، ‌ همچنین یاد شهدای شهرستان اسلامشهر را گرامی می داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابتدا لازم است به نکته ای در زمینه پروژه کمربندی شمالی اسلامشهر اشاره کنم؛ معلوم است در سفر رییس جمهور در این زمینه تصمیم‌گیری شده است. اگر بناست تصمیم گرفته شود و سپس صورت جلسه شود این بدین معناست که در آن جلسه همه مباحث کارشناسی عنوان شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این موضوع دستور بوده، براساس صورت جلسه شهرداری و وزارت راه مکلفند به تعهدات خود بدون پیش شرط عمل کنند تا این دیوار برداشته شود و این پروژه معطل نماند.

قالیباف با بیان اینکه افتخار می‌کنم نماینده مردم تهران هستم و به طور مستقیم در زمینه امور مردم اسلامشهر مسئولیت دارم، بیان کرد: از ابتدا و پس از ورود به مجلس اولویت ۳۰ نماینده تهران این بود که حتما مناطق محروم در اولویت رسیدگی قرار گیرد، از همین رو آقای شریفیان را با توجه به مشغله های زیاد خودم، مکلف کردم که از جانب من نیابت داشته باشد که مشکلات اسلامشهر را دنبال کند.

وی با بیان اینکه نباید از موضوعات اسلامشهر غافل شویم، گفت: ما در انقلاب مدیون همه مردم ایران و به ویژه مستضعفان هستیم و مسائل آنها و اطراف شهر تهران را باید دنبال کنیم. این موارد بخشی از مسئولیت های ما و شاید از جمله مسئولیت های کوچک ما قلمداد می شود. تهران نیز مشکلات خاص خودش را دارد و کسی نمی‌تواند به این مسئله توجه نداشته باشد که امروز وضعیت آموزش و پرورش تهران از برخی نقاط کشور بدتر است.

رئیس مجلس یازدهم با یادآوری اینکه زیرساخت های بهداشتی در استان تهران از همه کشور فقیرتر است، گفت: از این مسئله باید درس گرفت، ما باید مدیران فهیمی در این رابطه داشته باشیم؛ اینجا نشان می‌دهد که مشکلات ما از نبود امکانات نیست؛ مشکلات ما نشئت گرفته از ضعف در سیاست گذاری و ضعف در مدیریتی است که ما را با چنین مشکلاتی گرفتار کرده است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه اعتبارات و منابع مالی نداریم، گفت: مشکل ما ناشی از نوع نگاه، برنامه ریزی و مدیریت است. در واقع مشکل ما در عدم اولویت بندی‌هاست. خیلی از ما مسئولان به دنبال تخصیص منابع از خزانه دولت هستیم و متوجه هیچ مسیر دیگری جز این نیستیم. در حالی که ما باید به همه مدیران و مسولان اعلام کنیم که منابع دولتی محدود است اما فرصت های بزرگی برای استفاده از منابع مختلف کشور وجود دارد که باید به سمت استفاده از آنها برویم.

دکتر قالیباف در همین زمینه تصریح کرد: وقتی ما یک میلیون مسافر داشته باشیم و این مسافران می‌خواهند از اسلامشهر به تهران بیایند، این خود بزرگترین سرمایه اقتصادی اسلامشهر است و بخش خصوصی می تواند مترو اسلامشهر را از تکمیل و تهیه واگن تا ساخت تونل و ایستگاه ها ظرف دو سال به اتمام برساند. در ادامه شهرداری و دولت نیز می‌توانند از بخش خصوصی خرید خدمت داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما یک شبه تصمیم می‌گیریم که مترو تهران و حومه را از هم جدا کنیم، ادامه داد: اگر ما در مجموعه استان تهران، برای مجموعه شهری تعیین تکلیف نکنیم و طرح جامع آن را نبینیم، باید بدانیم خطوط مرزی که در سازماندهی سیاسی به عنوان این شهر و این بخش کشیده شده، تقسیم بندی مناسبی برای آنکه به مردم در حوزه خدمات زیرساختی و مسائل و نیازهای روزمره شان اعم از خدمات عمومی رسمیت بدهد، نیست چراکه این موارد به هم تنیده است و ما نباید آنها را از هم جدا کنیم.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه بدون داشتن برنامه، توفیق حاصل نمی شود، بیان کرد: مشکل با نگاه های جزیره‌ای و بخشی حل نخواهد شد.

قالیباف با یادآوری اینکه مخاطب این حرف‌ها ابتدا خود بنده در مجلس هستم، بیان کرد: ما باید در بالاترین سطح یعنی دولت، مجلس و مرکز پژوهش ها این موارد را پیگیری کنیم و سپس باید برای این مجموعه شهری تعیین تکلیف کنیم‌ لذا ما یک مطالعه از دهه هفتاد، در این بخش را پیش رو داریم و این موارد را مطرح می کنیم.

رییس مجلس شورای با بیان اینکه مهاجرت بدون توجه به زیرساخت ها، عدم تعادل در حوزه های توزیع نرمال جمعیت کشور ایجاد می کند، تاکید کرد: این موارد برای ما مشکلات امنیتی و محیط زیستی به وجود خواهد آورد.

قالیباف با بیان اینکه ما باید تهران را در قالب یک وضعیت شهری ببینیم و در همه ابعاد برای آن تعیین تکلیف کنیم، ادامه داد: این مسئله فارغ از این است که مرکز پایتخت اینجا باشد یا نباشد. ما منابع لازم را دارا هستیم اما از منابع خوب استفاده نمی کنیم. هر جا که خط آهن کشیده شود آنجا توجیه اقتصادی دارد و حتما بخش خصوصی آمده و حتما زودتر و ارزان تر از ما کار را تمام می کند. البته ما به این موارد در برنامه هفتم توسعه پرداختیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha