۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
بانک مرکزی نحوه ایجاد، فعالیت و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی را ابلاغ کرد

بانک مرکزی نحوه ایجاد، فعالیت و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی را ابلاغ کرد

بانک مرکزی دستورالعمل نحوه فعالیت نئوبانک‌ها را ابلاغ کرد.در این دستورالعمل فعالیت نئوبانک‌ها به صورت مستقل ممنوع و فعالیت آنها منوط به شعب دیجیتال بانک‌ها و با دریافت مجوزی خاص از بانک مرکزی شده است.

به گزارش بازار، طبق «ضوابط ناظر بر نحوه ایجاد، فعالیت و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی توسط موسسات اعتباری» ارائه خدمات و انجام عملیات بانکی به صورت غیر حضوری و از طریق اینترنت یا سایر بسترهای دیجیتال تحت عنوان‌های مختلف اعم از نئوبانک، شعبه مجازی و سایر موارد مشابه، توسط مؤسسه اعتباری صرفا در قالب واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی و با شناسه اختصاصی مربوط به آن مجاز است.

همچنین، معرفی واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی در تبلیغات مؤسسه اعتباری به نحوی که واحد مذکور را به عنوان یک موسسه اعتباری مستقل درذهن مخاطب مبتادر سازد مجاز نیست.

مؤسسه اعتباری موظف است در تبلیغات واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی خود، از نام مؤسسه اعتباری در انتهای عنوان واحد مذکور به طور برجسته استفاده کند و در تمامی رسانه‌ها و تبلیغات، عبارت کامل «عنوان واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی+ نام مؤسسه اعتباری» به همراه نشان تجاری مؤسسه اعتباری را درج کند.

در این بخش بانک مرکزی نئوبانک‌هایی که تاکنون فعالیت کرده و فعالیت‌های تبلیغاتی انجام داده‌اند را ملزم کرده که دیگر به صورت مستقل از نام تجاری خود استفاده نکنند و در کنار نام خود حتما نام مؤسسه اعتباری و بانکی که در زیر مجموعه آن قرار دارند را نیز استفاده کنند.

براساس ماده دوم و سوم این بخشنامه، تاسیس واحد دیجیتال منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی و ارائه درخواست به اداره مجوزهای بانکی، بانک مرکزی است.

اداره مجوزها پس از استعلام عملکر مؤسسه از حیث شاخص‌های سلامت بانکی و کفایت ریسک و رعایت ضوابط ابلاغی مرتبط با سامانه‌های ملی پرداخت انجام خواهد داد و در نهایت آن استعلام‌ها را باید به تایید معاون نظارت بانک مرکزی برسد و پس از تایید وی مراتب در کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری به منظور اتخاذ تصمیم در خصوص درخواست مؤسسه اعتباری متقاضی مطرح شود.

در صورت موافقت کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری با ایجاد واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی توسط مؤسسه اعتباری متقاضی، اداره مجوزهای بانکی مراتب را به آن مؤسسه اعتباری اعلام کرده و ضمن اعطای مجوز یک شناسه اختصاصی برای واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی تخصیص می‌دهد.

در این دستورالعمل هچنین تاکید شده است که خدمات ارائه شده در واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی مؤسسه اعتباری صرفا باید از طریق سامانه جامع بانکدرای متمرکز در بستر مرکز داده مؤسسه اعتباری ارائه شود و ارائه این خدمات از طریق سامانه متمرکزی دیگر را ممنوع کرده است.

در این دستورالعمل قید شده است که مؤسسه اعتباری مجاز به ایجاد یا تملک شرکت مستقل برای فعالیت واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی خود نیست و اگر مؤسسه اعتباری برای فعالیت واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی خود قصد برون‌سپاری بخشی از خدمات فناوری اطلاعات را داشته باشد، صرفا می‌تواند از طریق قرارداد مستقیم با شرکت‌ها و پیمانکاران برون‌سازمانی، مشروط به رعایت مفاد دستورالعمل حداقل الزامات ناظر بر ریسک فناوری اطلاعات اقدام کند.

اگر پس از صدور مجوز برای فعالیت واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی، شرایط لازم برای فعالیت از بین برود و مؤسسه اعتباری نیز اقدامی در جهت اصلاح آن انجام ندهد و با گذشت ۳ ماه پس از اخطار و تداوم نقض مقررات فعالیت واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی مؤسسه اعتباری تعلیق خواهد شد و در نهایت مؤسسه اعتباری موظف است به مشتریان واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی خود، خدمات لازم را از طریق سایر بسترهای بانکداری الکترونیکی یا به صورت حضوری ارائه کند.

در این دستورالعمل گفته شده است که مؤسسه اعتباری که در زمان ابلاغ این ضوابط دارای واحد مشابه با واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی هستند حداکثر ۶ ماه فرصت دارند که مجوزهای لازم برای واحد مربوطه را اخذ کنند.

کد خبر: ۲۶۰٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha