۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
دوران تسلط دلار بر اقتصاد جهانی به پایان رسیده است
رئیس‌جمهور روسیه:

دوران تسلط دلار بر اقتصاد جهانی به پایان رسیده است

رئیس‌جمهور روسیه گفت: روز به روز کشورهای بیشتری با استفاده از ارزهای ملی خود معاملات با شرکای بین‌المللی‌شان را انجام می‌دهند و سیستم تسویه با ارزهای ملی جایگزین استفاده از دلار آمریکا و یورو شده است.

به گزارش بازار، ولادیمیر پوتین در سخنانی در نشست انجمن سرمایه‌گذاری در مسکو، افزود: نخبگان غربی برای حفظ سلطه خود بر اقتصاد جهانی به تحریم‌ها متوسل می‌شوند، وضعیت سیاسی کشورها را متزلزل می‌کنند و آنها را به درگیری با یکدیگر سوق می‌دهند.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه اکنون کل نظام جهانیِ روابط اقتصادی در حال گذراندن مرحله‌ای از تغییرات اساسی است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش‌های کشورهای غربی، این تغییرات اساسی غیرقابل بازگشت است.

وی با اشاره به اینکه آن دسته از کشورهای غربی که تاکنون خود را در رأس هرم اقتصاد جهانی می‌دیدند سعی دارند با اقدامات خود در روند این تغییرات اساسی مانع ایجاد کنند، ادامه داد: آنها که در گذشته دم از اقتصاد آزاد می‌زدند و در قالب سیاست «درهای باز»، بر لزوم باز بودن مرزهای کشورها بر روی واردات آزاد کالاهای خارجی استدلال می‌کردند، به محض ظهور رقبای جدید اقتصادی شروع به بستن مرزهای خود (بر روی کالاهای رقبا) کردند.

پوتین با تاکید بر اینکه روسیه می‌خواهد یک مدل اقتصادی جهانی جدید و دموکراتیک ایجاد کند، یادآور شد: تغییرات کنونی در چشم‌انداز اقتصاد جهانی و ظهور رهبران جدید یک فرایند عینی و طبیعی است.

رئیس جمهور روسیه همچنین با بیان اینکه دوران تسلط دلار آمریکا و یورو بر معاملات بین‌المللی به پایان رسیده است، گفت: روز به روز کشورهای بیشتری با استفاده از ارزهای ملی خود معاملات با شرکای بین‌المللی‌شان را انجام می‌دهند و سیستم تسویه با ارزهای ملی جایگزین استفاده از دلار آمریکا و یورو شده است.

وی یادآور شد: البته در این زمینه هنوز کارهای زیادی باید انجام شود اما موضوعی که بدیهی است اینکه تسلط غرب بر اقتصاد جهانی رو به افول و منسوخ شدن است و این منسوخ شدن روز به روز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۶۰٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha