۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
برکت زنجیره آبی بنیاد برکت در روستاهای قشم جاری شد؛ صیادان ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند
گزارش بازار از فعالیت های توانمند سازی بنیاد برکت

برکت زنجیره آبی بنیاد برکت در روستاهای قشم جاری شد؛ صیادان ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند

بنیاد برکت به منظور اجرای زنجیره آبی در راستای تامین امنیت غذایی و حمایت از روستاییان ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به صیادان ارائه کرد.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تازه ترین فعالیت های حمایتی خود در راستای تامین امنیت غذایی کشور، به سراغ کشاورزان و آبزی پروران روستاهای استان هرمزگان در قالب اجرای طرح های زنجیره آبی و سبز رفته است. یکی از مناطق مورد هدف این بنیاد روستای مسن است که با حمایت از صیادان آن، انگیزه ای تازه برای رونق فعالیت های صیادی در این منطقه در بین مردم ایجاد کرده است.

تقویت زنجیره آبی در هرمزگان

محسن مردعلی مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت در این باره به بازار گفت: استان هرمزگان یکی از استان های پهناور کشور است که مرز دریایی گسترده ای دارد و ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای زنجیره های ارزش بنیاد برکت دارد. به خصوص این ظرفیت ها در بخش های پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در این راستا نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت با اشاره به اینکه در زنجیره سبز یکی از ظرفیت های اصلی استان در حوزه کشاورزی، گلخانه ها، باغات و اجرای سامانه های آبیاری و تولید محصولات استراتژیک است افزود: این ظرفیت باعث شده این استان به عنوان منطقه اولویت دار و ویژه ای برای اجرای طرح های بنیاد برکت برگزیده شود.

مردعلی: یکی از اقداماتی که بنیاد بر روی آن متمرکز شده بحث پرورش ماهی در قفس است

مردعلی ادامه داد: به شکل کلی، ۱۰ استان در کشور به عنوان مناطق ویژه آبزی پروری برگزیده شده اند که استان هرمزگان یکی از اصلی ترین مناطق اولویت دار این بخش است که تمام تلاشمان را می کنیم تا کمک کنیم از طریق شبکه اجرایی و همکاری ای که با دستگاه های اجرایی، شیلات و با نهادهای بخش خصوصی و پارک های علم و فناوری داریم بتوانیم فناوری ها را به بخش کشاورزی و آبزی پروری این استان بیاوریم. در این راستا قصد داریم به افزایش بهره وری مواد غذایی و سطح زیر کشت افزایش کمک تا در نهایت امنیت غذایی کشور تامین شود.

دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت تاکید کرد: یکی از اقداماتی که بنیاد بر روی آن متمرکز شده بحث پرورش ماهی در قفس است. اکنون می بینیم که کشوری همچون نروژ سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماهی یعنی به اندازه کل آبزی پروری ما تولیدات دارد.

به گفته مردعلی این حجم از تولیدات نروژ در حالی رقم می خورد که سطح مزارعی که این کشور دارد شاید به اندازه یک دهم ظرفیت سرزمینی ما هم نباشد. در حال حاضر کمتر از پنج درصد از ظرفیت دریایی و آبی ایران مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل نیز بنیاد برکت بر روی پرورش ماهی در قفس و ارتقای بهره وری به وسیله فناوری و کسب و کارها متمرکز شده است.

علاوه بر این بنیاد برکت برنامه ویژه ای برای پورش میگو در هرمزگان نیز در دست اجرا دارد و به گفته دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت تلاش می می شود دانش به روز را در این مزارع به کار گرفته شود تا از این طریق هم به معیشت کشاورزان کمک شود و هم صادرات محصولات آبزی پروری رونق یابد و امنیت غذایی برای کشور تامین شود.

اشتغال زایی برای بیش از هزار نفر

بهرام سلامی یکی از صیادان حاضر در روستای مسن نیز به بازار گفت: صیادان روستاهای قشم خیلی زحمت کش هستند و اغلب درآمد خیلی ناچیزی دارند. خیلی از آن ها صبح زود به دریا می روند و شب ناچار هستند دست خالی برگردند و هیچ ماهی ای صید نکنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت صیادی مشخص نمی کند که چه زمانی ممکن است پر رونق و چه زمانی بی نتیجه باشد افزود: یک گروه به صیاد به دریا می زنند و دست خالی بر می گردند و یک گروه دیگر ممکن است در مدت کمتری بتوانند صید خوبی برای خود داشته باشند.

سلامی با اشاره به اینکه به هرحال صیادی شغل پرمخاطره ای است ادامه داد: صیادان نیازمند توجه و حمایت نهادها و مراکز مختلف هستند. آن ها مشکلات زیادی در حوزه های مسکن و بیمه دارند و اگر تسهیلاتی به آن ها ارائه شود و کمکی به رفع مشکلات شان شوند خیلی خوب است.

ایرانی: حدود ۴۱۸ طرح در روستاهای جزیره قشم اجرایی کرده ایم که این طرح ها توانسته اند برای حدود هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کنند

حلیمه ایرانی تسهیل گر بنیاد برکت در جزیره قشم نیز به بازار گفت: طی سه سال اخیر حدود ۴۱۸ طرح در روستاهای جزیره قشم اجرایی کرده ایم که این طرح ها توانسته اند برای حدود هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کنند. حجم سرمایه ای که برای این کار تخصیص یافته نیز بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه طرح هایی که اجرایی شدند بیشتر در حوزه های صیادی، گردشگری، اقامتگاه های بوم گردی، ‌فنی خدماتی بوده است افزود: کل جمعیت جزیره قشم ۱۵۰ هزار نفر است که در حدود ۶۹ روستا مستقر شده اند. بر این اساس با اطلاع رسانی که در سطح شهرستان قشم صورت گرفته و بر اساس نیاز سنجی در خصوص اشتغال زایی برای قشر با درآمد کم و نیازمند به تسهیلات، تلاش شده تا منابع به درستی هدایت شود.

ایرانی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸ روستای قشم هر سال ۶ روستا از بخش‌ های مرکزی، حرا و شهاب به تعداد ۴۵۰ نفر تسهیلات دریافت کرده اند ادامه داد: بیشتر این تسهیلات در غرب جزیره برای خشک کردن ماهی و میگو و ۶ شرکت دانش بنیان و پرورش دلقک ماهی، جلبک و سامانه های شیلاتی و طرح های کار فرمایی ارائه شده است.

بیمه، چالش اصلی صیادان هرمزگانی

عبدالله خشابی یکی دیگر از صیادان روستای مسن که از تسهیلات بنیاد برکت بهره مند شده است به بازار گفت: پیش از اینکه بنیاد برکت به منطقه ما بیاید و تسهیلاتی در اختیارمان قرار دهد آنقدر طاقت فرسا کار می کردم که نزدیک به یک هفته شب و روز برای صید ماهی باید بر روی آب می ماندم. اما اکنون با حمایت های بنیاد برکت تور ماهی گیری خریداری کردم ام و صبح به دریا می روم و شب بر می گردم.

وی با اشاره که حدود ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است افزود: همچنان برای توسعه فعالیت های صیادی خود نیازمند تسهیلات بیشتری هستم، به خصوص که تجهیزات صیادی گران تر شده و اگر در گذشته با ۱۰ میلیون تومان می شد تور ماهیگیری خریداری کرد اکنون همان تور ۴۰ میلیون تومان شده و برای توسعه کار خود به ۱۴ تور دیگر نیازمند هستم.

خشابی با اشاره به سایر مشکلات صیادان در منطقه قشم گفت: همچنین در گذشته خیلی راحت تر سوخت دریافت می کردیم که اکنون سختگیری های این حوزه افزایش یافته است؛ به طوری که فقط ۶۰۰ لیتر بنزین دریافت می کنیم که کفاف فعالیت های صیادی را نمی دهد.

مقبلی: هنوز صیادان قشم با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و یکی از مهمترین آن ها نبود بیمه است

نجیب مقبلی صیاد ۲۶ ساله ای است که رشته شیمی را تا مقطع کارشناسی خوانده و اکنون به شغل آبا و اجدادی خود یعنی صیادی برگشته و در این حوزه فعالیت می کند. او که از تسهیلات بنیاد برکت برای فعالیت های خود بهره مند شده به بازار گفت: شرایط کسب و کار در جزیره قشم خیلی بهتر از حوزه های دیگر فراهم است. از این رو چندسالی است که صیادی را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده ام.

این صیاد جوان با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات از بنیاد برکت دریافت کرده است ادامه داد: ادوات صید خیلی گران است و خیلی از صیادان ناچار شدن شغل خود را رها کنند. بنده نیز با تسهیلاتی که دریافت کردم توانستم ابزارهای صیادی که داشتم را بهبود ببخشم و بازدهی فعالیت خود را حدود ۲۵ درصد افزایش دهم و برای چند نفر نیز زمینه اشتغال فراهم کنم.

مقبلی اضافه کرد: در سنوات گذشته میگو های صید شده را به دلالان می فروختم و همین موضوع سبب شده بود که نتوانم سود مناسبی کسب کنم اما هم اکنون توانسته ام با خریداری فریزر، میگو را در بازار واقعی عرضه و به منافع مالی بیشتری دست یابم.

وی با اشاره به اینکه هنوز صیادان قشم با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و یکی از مهمترین آن ها نبود بیمه است تاکید کرد: مشکل اصلی این منطقه بیمه است. خیلی از کسانی که فعالیت صیادی می کنند بیمه ای ندارند و سلامتی شان در خطر است. بنابراین هیچ بازنشستگی و هیچ حمایتی ندارند. هرچند به تازگی مجوزی داده شده و موضوع بیمه شروع شده اما هنوز موثر نیست.

این صیاد در پاسخ به این سوال که صیادان قشم در چه محدوده سن هستند بیان داشت: در منطقه قشم صیاد ۱۲ ساله تا نهایت ۷۰ ساله داریم که فعالیت می کنند و اگر حادثه ای برایشان اتفاق بیفتد هیچ کسی نیست که از آن ها حمایت کند. بنابراین مساله بیمه برای این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: ۲۶۰٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha