۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
بندر چند منظوره ابوموسی در حال تکمیل| کاهش ماندگاری کانتینر در بندر شهید رجایی| سفر دریایی به دبی
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام کرد

بندر چند منظوره ابوموسی در حال تکمیل| کاهش ماندگاری کانتینر در بندر شهید رجایی| سفر دریایی به دبی

عباس نژاد مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر چند منظوره ابوموسی در حال تکمیل است و برای تسهیل عملیات تخلیه و بارگیری، مدت ماندگاری کانتینر در بندر شهید رجایی از ۴ ماه به ۳ ماه کاهش یافت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حسین عباس نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بندر چند منظوره ابوموسی در حال تکمیل است و ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است گفت: استان هرمزگان ۱۴ جزیره و بیشترین مرز آبی را بین استان‌های دریایی کشور دارد و عملیات تخلیه و بارگیری کل بنادر کشور بیش از ۲۰۰ میلیون تن است که سهم استان هرمزگان بیش از ۱۰۰ میلیون تن و ۵۷ درصد کل بنادر کشور است.

وی افزود: ۷۲ بندر کوچک و بزرگ ذیل اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان فعال است، این اداره کل در استان هرمزگان بندری ۱۰۰ درصد خصوصی دارد که نام آن بندر آفتاب است و جزیره قشم نیز ۳۶ بندر مسافری، نفتی و باری دارد.

ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر استان ۱۸۱ میلیون تن، ظرفیت کانتینری ۶ میلیون teu است که در فاز بعد به ۸ میلیون teu می رسد

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ سازه دریایی با تنوع مختلف در استان هرمزگان فعال است که ظرفیت جابه‌جایی مسافر دریایی در استان ۲۴ میلیون نفر در سال و ظرفیت کانتینری ۷ میلیون teu است یادآوری کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر استان ۱۸۱ میلیون تن، ظرفیت کانتینری ۶ میلیون teu است که در فاز بعد به ۸ میلیون teu می رسد.

پیشتر ۱۲۵ هزار کانتینر در محوطه بندر شهید رجایی دپو شده بود و این مشکلات زیادی را برای بندر شهید رجایی به وجود آورده بود

عباس نژاد با شاره به اینکه پیشتر ۱۲۵ هزار کانتینر در محوطه بندر شهید رجایی دپو شده بود و این مشکلات زیادی را برای بندر شهید رجایی به وجود آورده بود خاطر نشان کرد: با هماهنگی سازمان اموال تملیکی و با تخلیه بخشی از این کانتینرها تعداد آن به حدود ۸۰ هزار کانتینر کاهش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: مجموع ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی ۱۴۰ هزار دستگاه کانتینر است که بیش از ۱۲۵ هزار کانتینر در این محوطه دپو شده بود و هم اکنون تمام کانتینرهای سال ۱۴۰۰ از محوطه بندر شهید رجایی تخلیه شده است.

به گفته وی، هم اکنون در بندر شهید رجایی کشتی هایی با ۱۷ هزار و ۴۰۰ کانتینر پهلوگیری می کنند، اما با تکیمل فاز سوم کشتی های بیش از ۱۸ هزار کانتینر می تواند پهلوگیری کنند.

فضای عملیاتی بندر محدود است و هرچه دپو کالا در محوطه بندر بیشتر شود، کار ما سخت تر می شود، لذا تخلیه سریع و به موقع کالا در بنادر از اهمیت زیادی برخوردار است تا محوطه مناسب و جا برای تخلیه کالاهای دیگر مشکلی نداشته باشد

عباس نژاد تاکید کرد: فضای عملیاتی بندر محدود است و هرچه دپو کالا در محوطه بندر بیشتر شود، کار ما سخت تر می شود، لذا تخلیه سریع و به موقع کالا در بنادر از اهمیت زیادی برخوردار است تا محوطه مناسب و جا برای تخلیه کالاهای دیگر مشکلی نداشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی با احتساب اسکله نفتی ۱۴۵ میلیون تن است گفت: در سال ۱۴۰۱ سهم بنادر هرمزگان در تخلیه و بارگیری نفتی کشور ۳۵ درصدی، در بخش کانتینری سهم بندر شهید رجایی ۸۴ درصد، در بخش کالای غیر نفتی سهم ۵۶ درصدی و در بخش مسافری با جابه‌جایی ۲۱.۹ میلیون مسافر رسد ۴۷ درصدی داشت.

وی گفت: در هفت ماهه ۱۴۰۲ میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهید رجایی ۸۸ درصد کل کشور بود و سهم غیر نفتی ۶۰ درصد کل کشور با ۲۰ درصد رشد بود.

عباس‌نژاد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بندر به صورت bot و شامل مواردی نظیر نفتی، کانتینری، سیلوی غلات و غیره است ادامه داد: ۳۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم که ۲۸ آذر ماه‌ تمامی آنها منعقد می‌شود، خطوط لوله نفتی بندر خلیج فارس، احداث مخازن نفتی نگهداری از فرآورده‌های نفتی و مجتمع گردشگری بندر شهید حقانی، برخی از این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

وی خاطر نشان کرد: امسال از طریق درگاه ملی صدور مجوز ۸۰۰۰ شناور فاقد مجوز صید صیادی در ۴ ماه صادر شد. پیش از این در مدت ۱۰ سال بالغ بر ۱۰۰۰ مجوز صادر شده بود. امروز ۴۲۰۰ شناور ثبت و ۲۲۰۰ شناور بازرسی برای ثبت شده است.

وی اظهار داشت: از محل تسهیلات وجوه اداره شده برای توسعه ناوگان تجاری امسال در بندر شهید حقانی و استان هرمزگان با ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری تحول جدیدی در حوزه گردشگری دریایی ایجاد می‌کنیم و ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۸۰ درصد آن را تسهیلات می‌دهیم.

عباس نژاد ادامه داد: با هماهنگی تعاونی متقاضیان و وزارت صمت تا پایان سال اولین ساخت و ساز شناورها را شروع می‌کنیم، ساخت شناور ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد، بنابراین پیش بینی می‌شود این پروژه ۲.۵ سال زمان ببرد.

.راه‌اندازی مسیر دریایی مسافری بندرعباس به شارجه و بندر لنگه به دوبی در حال بررسی است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه تلاش می‌شود مقاصد جدید مسافری در استان راه‌اندازی شود گفت: راه‌اندازی مسیر دریایی مسافری بندرعباس به شارجه و بندر لنگه به دوبی در حال بررسی است. در حال حاضر ۵۰۰۰ صندلی مسافری دریایی در قالب ۵۲ فروند شناور داریم. در توسعه ناوگان جدید، هم نوسازی و جایگزینی داریم، هم ناوگان جدید اضافه می‌شود. به هر حال تلاش ما این است تا مسافرت‌های دریایی اقتصادی شود.

عباس نژاد اظهار داشت: اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پشتیبانی بندر شهید رجایی سالهای سال است که به تصویب مصوبه هیات وزیران رسیده است و به عنوان منطقه ویژه، به بندر شهید رجایی اضافه می‌شود اما در دولت سیزدهم این موضوع به صورت جدی پیگیری شد.

قرارداد ساخت اولین پل اتصال بندر شهید رجایی به اراضی ۲۵۰۰ هکتاری کلنگ زنی شده است، رقم ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر برای این پل تامین شده است

وی افزود: قرارداد ساخت اولین پل اتصال بندر شهید رجایی به اراضی ۲۵۰۰ هکتاری کلنگ زنی شده است، رقم ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر برای این پل تامین شده است، ۱۴۲ هکتار از این پروژه بزرگ، در گام اول شروع می‌شود تا سامان‌دهی تالاب‌ها انجام شود.

وی گفت: ۲ سرمایه‌گذار داریم که هر کدام در ۱۳۳ هکتار پسکرانه سرمایه‌گذاری می‌کنند و جمعا ۴۰۰ هکتار از پسکرانه ۲۴۰۰ هکتاری در گام اول آماده می‌شود.

وی گفت: موضوع بندر مکران را فعال کرده‌ایم، زمین در حال آماده‌سازی است و استقرار در همان بندر را آغاز کرده‌ایم، بخش عمده امکانات انجام شده است و وزارت نفت فعال است و خط لوله نفت خام از کوه مبارک احداث می‌کند.

عملیات اجرایی بندر جدید لنگه آغاز شده است، در ۳۵ کیلومتری بندر فعلی لنگه بندر جدید ایجاد می شود تا کشتی‌های ۵۰ هزار تنی قابلیت پذیرش داشته باشد

وی افزود: عملیات اجرایی بندر جدید لنگه آغاز شده است، در ۳۵ کیلومتری بندر فعلی لنگه بندر جدید ایجاد می شود تا کشتی‌های ۵۰ هزار تنی قابلیت پذیرش داشته باشد.

عباس‌نژاد تصریح کرد: مطالعات در قالب طرح جامع بندر جدید لنگه در حال انجام است.نقطه‌گذاری و محل حوضچه مشخص شده است و آغاز مطالعات ساخت موج‌شکن آن به‌زودی شروع می‌شود.

وی بیان کرد: ۳ پروژه گردشگری دریایی امسال کلنگ زنی داریم، در بندر نخل ناخدا ۳.۵ کیلومتر اسکله ایجاد شد، در جزیره هرمز و بندر شهید حقانی این سه پروژه اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که رسوب کالا در بندر شهید رجایی بالا است؟ گفت: در موضوع رسوب کالا و کالای متروکه، مشکلاتی در بندر شهید رجایی داشتیم‌ و مشکلات حل شد. با هماهنگی گمرک‌ جمهوری اسلامی و سازمان اموال تملیکی، تمام مصوبات سفر معاون اول رییس‌جمهور اجرایی شد.

موضوع رسوب کالا ظرفیت‌های بندر، اسناد کالا، تعرفه بندر و غیره مواردی موثر بود. اگر ۱۴۰ هزار teu کانتینر روزانه در محوطه پشتیبانی باشد محوطه متوقف می‌شود بنابراین باید سریع تخلیه بشود. نباید بیش از ۷۰ درصد این ظرفیت پر شود

وی افزود: در موضوع رسوب کالا ظرفیت‌های بندر، اسناد کالا، تعرفه بندر و غیره مواردی موثر بود. اگر ۱۴۰ هزار teu کانتینر روزانه در محوطه پشتیبانی باشد محوطه متوقف می‌شود بنابراین باید سریع تخلیه بشود. نباید بیش از ۷۰ درصد این ظرفیت پر شود.

وی اضافه کرد: پیش از این ۳+۱ ماه ماندگاری کالا، به‌ عنوان متروکه و اموال تملیکی محرز می‌شد که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به ۲+۱ ماه ماندگاری کاهش یافت.

عباس‌نژاد اضافه کرد: کانتینرهایی که تا سال ۱۴۰۰ در محوطه پشتیبان مانده بود تخلیه شد، بخشی از بقیه را هم اموال تملیکی در حال تعیین تکلیف است، برخی از کانتینرها را هم صاحبان کالا تعیین تکلیف کرده‌اند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تاکید کرد: در بخش توسعه اقتصاد دریا محور انجام پروژه های زیادی در بنادر استان هرمزگان در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با سفر آینده رئیس جمهور به این استان برخی از این پروژه ها افتتاح شود.

پیشتر هزینه نگهداری ایمن یک دستگاه کانتینر در بندر شهید رجایی ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما از یکم آبان ماه هزینه نگهداری یک دستگاه کانتینر در این بندر به صورت پلکانی با توجه به مدت ماندگاری آن افزایش یافته است

وی گفت: پیشتر هزینه نگهداری ایمن یک دستگاه کانتینر در بندر شهید رجایی ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما از یکم آبان ماه هزینه نگهداری یک دستگاه کانتینر در این بندر به صورت پلکانی با توجه به مدت ماندگاری آن افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha