۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
بنادر صیادی مازندران همچنان نیمه کاره
بازار گزارش می دهد؛

بنادر صیادی مازندران همچنان نیمه کاره

ساری- بنادر صیادی و مجتمع ماهیان خاویاری و آزاد مازندران همچنان پس از سال ها نیمه کاره و منتظر تحقق وعده های مسئولان باقی مانده اند.

بازار؛ گروه استان ها: اولین بندر صیادی و مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد در قفس های دریایی مازندران در غرب مازندران در دست ساخت است و با گذشت بیش از یک دهه سال همچنان منتظر تحقق وعده های مسئولان امر است.

اولین بندرصیادی و مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد در قفس های دریایی مازندران سال ۸۸ در ساحل کلارآباد غرب مازندران کلید خورد و با گذشت بیش از یک دهه هنوز از تحقق وعده های مسئولان خبری نیست.

مراد کلاری کارآفرین کارفرمای بندر صیادی و مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد در قفس های دریایی، سرمایه گذار و کارآفرین سرد و گرم چشیده روزگار است و کافی است ساعتی با وی همکلام شوی تا به عزم و اراده اش در کارآفرینی و اشتغال پی بری.

به پیشینه ساخت مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد در قفس اشاره می کند و می گوید پس از تحقیق و از دوستان و بهره گیری از مشاوره مشاوران از ۲۰ شهریورماه ۸۸ ساخت مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد را شروع کردیم و برای اجرای این طرح، عنوان کردم سایت پشتیبانی نیاز اساسی است و اگر نباشد، طرح به نتیجه نخواهد رسید و سرانجام استعلام ۱۴ گانه برای اجرای طرح داده شد و با هماهنگی مهندس حبیب نژاد مدیرکل وقت شیلات مازندران و کارکنان و کارشناسان طرح آغاز شد.

دریای خزر را فقط با صید و شنای موقت می شناسیم و آلودگی های رودخانه ها، نسل ماهیان خزری را به مخاطره انداخته است و اجری پروژه ماهیان در قفس در تولدی غذای سالم تاثیرگذار است و سرانجام با پیگیری های لازم، ۱۸ بهمن ماه سال ۸۹ اولین قفس گذاری دریای خزر در مازندران با حضور مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری و مردم منطقه افتتاح شد که روزی شیرین برای اهالی منطقه به شمار می رفت.

«توکل به خدا، جرات، اراده، راستگویی و توانایی» را سرلوحه خود قرار داده است و با آنکه کارشناسان معتقدند مازندران توانایی تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن ماهیان در قفس را دارند اما اعتقاد دارد که این میزان تا ۵۰۰ هزار تن قابل افزایش است.

اولین مجتمع و بندر صیادی و پرورش ماهیان خاویاری وآزاد در قفس شهید نوربخش کلاری به عنوان طرح پایلوت در مازندران آغاز به کار کرد واین درحالی که در تمام دنیا تمام هزینه های پروژه های پایلوت از سوی دولت تامین می شود اما به اعتقاد وی اینجا و در مازندران یک ریال از هزینه ها داده نشده است.

بنادر صیادی مازندران همچنان نیمه کاره

مازندران برای اولین بار برای پرورش ماهیان قزل آلا در قفس دریایی با پروژه کلارآباد گام برداشته است و بعدها به تولید ماهی کپور، سفید و خاویاری در قفس دریایی در این سایت پرداخته است

مازندران برای اولین بار برای پرورش ماهیان قزل آلا در قفس دریایی با پروژه کلارآباد گام برداشته است و بعدها به تولید ماهی کپور، سفید و خاویاری در قفس دریایی در این سایت پرداخته است، به رغم همه نامهربانی های برخی ادارات، مقاومت را بیشتر کرد و تمام داشته هایش را صرف اجرای پروژه کرده است و تاکنون دولت تنها یک وام ۲۳۰ میلیون تومانی و یک وام ۳۰۰ میلیون تومان داده است.

بازدید سفرا و بازرگانان خارجی به سایت کلارآباد

مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد، پای کارشناسان و بازرگانان و سفرای کشورهای مختلف از جمله روسها، کشورهای عربی، سفیر نروژ، دکتر جان از آلمان، سوئیس و غیره برای بازدید به سایت باز کرده است و این پروژه افتخار مازندران به شمار می رود.

می گوید تاکنون همه مجوزهای پروژه بندر و مجتمع ماهیان خاویاری و آزاد در قفس های دریایی کلارآباد اخذ شده است و با تکمیل این طرح برای حدود هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می شود که از دانش آموختگان رشته های مختلف خواهند بود.

تاکید می کند «قدمی بدون مجوز در سایت و مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد در قفس برنمی دارم» و به جای آنکه ارز و دلار را در منزل نگهداری کنیم روانه تولید و ایجاد اشتغال کنیم.

دلش از نبود زیرساخت هایی نظیر بسته بندی و سورتینگ بخش کشاورزی و شیلات پر است و می گوید: اخیرا به روسها ماهی دادیم و در جنوب تهران آن را بسته کردند و مازندران به رغم قابلیت های کشاورزی و موادغذایی، سردخانه و بسته بندی مناسب ندارد و ما درپی ایجاد سردخانه در سایت و مجتمع کلارآباد هستیم.

به شکایت محیط زیست پس از هفت سال اشاره می کند و می گوید: دو روز قبل از موعد مقرر و اتمام مهلت مجوز شیلات،مجتمع پرورش ماهیان خاویاری افتتاح شد و یکی از بندها، اخذ مجوز اسکله از سازمان بنادر بود درحالی که باید فرایند اداری مورد نظر طی شود.

۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است

به رغم همه بی مهری ها تاکنون ۹۰ میلیارد تومان از سرمایه شخصی در مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد کلارآباد هزینه کرده است و به رغم آنکه در کارگروه بنگاههای زودبازده تسهیلات مصوب شد اما هنوز موفق به دریافت آن نشده است.

بنادر صیادی مازندران همچنان نیمه کاره

اولین بندر و مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد غرب مازندران در صورت تکمیل ظرفیت ۲۰ هزار تنی در قالب ۱۵۰ استخر پرورش خواهد داشت و به متقاضیان پرورش ماهیان در قفس، محل کار وکارگری، استخر پرورش، نگهداری، اداوات و جرثقیل و امکانات پشتیبانی می دهیم و تمامی پشتیبانی و خدمات لازم را ارائه می دهد.

انتقال رسوب با سیستم پمپاژ

رسوب گذاری و لایروبی بندر را از جمله دغدغه ها بیان می کند ومی گوید: « در تمام دنیا بنادر نیاز به لایروبی دارند و در شرق استان به دلیل فاصله زیاد دریا و کوه رسوب گذاری بیشتر است اما در غرب استان به دلیل آنکه در منحنی خزر قرار گرفتیم رسوب گذاری کمتر و عمق دریا بیشتر است و در چند سال اخیر پسروی دریا سبب رسوب گذاری بیشتر شده است».

ادامه می دهد با ایجاد حوضچه آرامش اگر دریا ۱۵۰ روز طوفانی باشد توانایی آن را داریم که ۱۰۰ روز طوفانی را پشت سر گذاریم و برای احداث سردخانه نیز مجوز لازم از سوی محیط زیست گرفته شده تا در مختصات جغرافیایی مورد اجاره ایجاد شود.

مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و آزاد در قفس های دریایی از تکیه به اقتصاد درونی و اقتصاد مقاومتی است وبا حمایت مسئولان امر و تحقق وعده می تواند دوباره خاویار ایران و دریای خزر را برند جهانی کند.

در مازندران مجتمع های پرورش ماهیان خاویاری در جویبار نیز فعالیت دارد و این استان قطب تولید این گونه ها در جهان به شمار می رود.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha