۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش:

۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۱ درصد از سهم بودجه عمومی دولت است.

به گزارش بازار، قاسم احمدی لاشکی امروز در مراسم راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منطبق بر قانون اساسی اظهار کرد: بحثی که در فصول قانون اساسی آمد به سادگی نوشته نشده و تواناترین افراد واژه به واژه آن را با تمام وجود نگاشتند.

وی افزود: قانون اساسی در سال ۵۸ تصویب شد اما اکنون در سال ۱۴۰۲ هستیم و باید بدانیم که برای اجرا باور مردم و اراده مسوولان باید وجود داشته باشد. اجرا مهم تر از نگارش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۶ تدوین شد و سال ۱۴۰۰ باید پایان می‌یافت اما ۲ سال دیگر تمدید شد و تا سال ۱۴۰۲ هنوز از آن استفاده می‌کنیم که حتی ۳۷ درصد آن هم اجرا نشد.

احمدی لاشکی یادآور شد: مهمترین چالش آموزش و پرورش یعنی کمبود نیروی انسانی در بندی در برنامه هفتم توسعه بندی آمده است که امیدوارم شورای نگهبان تایید کند، در این مصوبه اعلام شده به ازای هر خروجی از آموزش و پرورش در سال، یک نفر باید جایگزین شود یعنی امسال ۶۸ هزار نفر بازنشسته شدند و باید همین تعداد استخدام شوند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است در سن جذب معلمان دقت شود، از هیات عمومی دیوان عدالت اداری گلایه داریم اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید دارد، حداکثر سن استخدام ۴۰ سال باشد، به دلیل قانون جوانی جمعیت برای تاهل و فرزندآوری، سه سال به سن افراد افزوده شود و یک فرد در ۴۳ سالگی وارد آموزش و پرورش می‌شود و بعد از ۳۰ سال خدمت، آیا در ۷۰ سالگی همچنان می‌تواند معلم باشد!؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و ادامه داد: از زمانی که اعلام شد به ۴۹۳ مرکز تربیت معلم نیاز نیست یا اینکه عده‌ای از مسئولان گفتند آموزش و پرورش را از طریق خرید خدمات آموزشی ارزان‌تر اداره می‌کنیم، جایگاه معلمان را تنزل دادیم.

احمدی لاشکی افزود: از مجلس و دولت تشکر می‌کنیم که با رتبه‌بندی معلمان به دنبال حل برخی مشکلات هستند، البته رتبه‌بندی را در این خلاصه نکنید که فقط به معلمان رتبه یک تا ۵ بدهیم و اینکه چقدر به حقوقشان اضافه شده است، مجلس به دشواری عناوین استادیار معلم، دانشیار معلم را ثبت کرد و با سه نفر رای آورد بنابراین اینکه امروز یک معلم بگوید رتبه من ۲ یا ۳ است، اصلا موضوع خوبی نیست چرا که آنها استادیار یا دانشیار هستند.

وی گفت: بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۱ درصد از سهم بودجه عمومی دولت است و ۹۷.۷ درصد این بودجه مربوط به هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق کارمندان است یعنی با ۲ درصد سایر هزینه‌های آموزش و پرورش تأمین می شود و این در حالی است که باید ۳۴ درصد بودجه دولت برای آموزش و پرورش باشد با توجه به جمعیتی که دارد.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha