۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
اخراج ۱۰۰ هزار کارگر آمریکایی؛ مدیران همچنان نجومی بگیرند!
بررسی اویل پرایس از حقوق مدیران نفتی شرکت های بزرگ نشان داد

اخراج ۱۰۰ هزار کارگر آمریکایی؛ مدیران همچنان نجومی بگیرند!

سقوط قیمت نفت خام در سال جاری موجب شده تا فعالیت های تجاری و کسب و کار در میان تولیدکنندگان نفت و گاز ایالات متحده با لغزش و افت روبرو شود و بیش از ۱۰۰ هزار کارگر را از کار خارج شوند. با این حال، تعداد انگشت شماری از مدیران این شرکتها با حقوق های نجومی آسیب آنچنانی ندیده اند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: شرکت‌های فعال امریکایی در صنعت نفت و گاز که در اثر بحران کرونا یا ورشکست شده و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند، تلاش می‌کنند تا  علاوه بر تامین انرژی، حقوق چشمگیری به مدیران ارشد خود پرداخت کرده و ده ها میلیون دلار دستمزد را به آنها اختصاص دهند تا بیش از این متحمل ضررهای این پدیده شوم نشوند.

علاوه بر تبعات اقتصادی ناشی از کرونا، سقوط قیمت نفت خام و در پی آن کاهش تقاضا در سال جاری نیز موجب شده تا مشاغل تولیدکنندگان امریکایی نفت و گاز در سراسر امریکا بیش از ۱۰۰ هزار کارگر را از کار اخراج کرده و بر شمار تعداد بیکاران افزوده شود.

در امریکا حتی پیش از کرونا و مشاهده آثار منفی آن بر اقتصاد، شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز، بالاترین حقوق و مزایا را به مدیران عامل خود پرداخت می‌ کرده و حقوق پرداختی به مدیران عامل این شرکت‌ها، در شمار بالاترین ارقام در دنیا بوده است 

بر اساس گزارش اویل پرایس، برخی از شرکتهای انرژی از جمله آنادارکو پترولیوم با درآمد ۱۵.۷ میلیون دلاری ماهانه ۴.۸ میلیون دلار به مدیر عامل خود حقوق پرداخت می کند در حالی که مدیرعامل اکسون موبیل با حقوق ماهانه ۲.۷ میلیون دلار، درآمد ۲۸ میلیون دلاری دارد. 

همچنین کمپانی هالیبرتون با درآمد ۲۰ میلیون دلاری، ماهانه ۱۳.۵ میلیون دلار را به مدیرعامل خود پرداخت می کند و ماراتون اویل ۴۳.۷ میلیون دلار درآمد سالانه دارد.

ویتینگ پترولیوم که در حال استخراج معادن نفت شیل در داکوتای شمالی می باشد، اولین شرکتی نفتی ایالات متحده است که پس از سقوط قیمت های نفت خام ورشکست شد. این شرکت در جهت حمایت از مدیران در اثر ورشکستگی، به پنج مدیر خود معادل ۱۴.۶ میلیون دلار در ماه آوریل پرداخت کرد.

همچنین شرکت اویل اند اکسترکشن، دومین شرکت بزرگ نفتی در ماه جاری به  ۱۶ مدیر ۶.۷ میلیون دلار درست یک هفته پیش از طرح حمایت از ورشکستگی شرکتها پرداخت کرد.

در امریکا حتی پیش از کرونا و مشاهده آثار منفی آن بر اقتصاد، شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز، بالاترین حقوق و مزایا را به مدیران عامل خود پرداخت می‌ کرده و حقوق پرداختی به مدیران عامل این شرکت‌ها، در شمار بالاترین ارقام در دنیا بوده است

شاید بیشترین ناملایمات نفتی شرکت چیزاپیک انرژی را درگیر خود کند که انتظار می رود بی درنگ به لیست تلفات بپیوندد. ماه گذشته این شرکت به ۲۱ مدیر خود ۲۵ میلیون دلار پرداخت کرده است.

این شرکت انرژی مستقر در اکلاهما شرکتی است که درگیر اکتشاف هیدروکربن بوده و نودمین شرکت آلاینده در جهان است که تولید آن در سال گذشته ۶۹ درصد گاز طبیعی ، ۲۴ درصد نفت و ۷ درصد مایعات گازی طبیعی بوده است. درآمد این شرکت ۲۲.۴ میلیون دلار و حقوق و مزایای ماهانه  ۴.۴ میلیون دلار می باشد.

شرکت کالیفرنیا ریسورس، یک شرکت مستقل و تولید کننده پیشرو نفت و گاز طبیعی، در جهت جبران خسارت خود در ماه مارس ساختار خود را تغییر داد تا مدیر اجرایی این شرکت اگر بدون دلیل اخراج شود، بسته ای به ارزش دو برابر حقوق و پاداش دریافت کند. وی سال گذشته ۱۰.۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

به خاطر کاهش شدید تقاضای ناشی از قرنطینه عمومی به دلیل شیوع کرونا، قیمت نفت نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش یافته و حتی باعث شده تا ماه گذشته قیمت نفت امریکا منفی شود.

به خاطر کاهش شدید تقاضای ناشی از قرنطینه عمومی به دلیل شیوع کرونا، قیمت نفت نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش یافته و حتی باعث شده تا ماه گذشته قیمت نفت امریکا منفی شود

شرکت یونیت کوریوریشن، سومین شرکت نفتی و گازی امریکایی است که در سایه بحران کرونا و سقوط قیمت نفت قربانی شده، بدهی های ۶۵۰ میلیون دلاری به بار آورده و اعلام ورشکستگی کرده است.

شرکت های نفتی تنها شرکتهایی نیستند که با نزدیک شدن به ورشکستگی، حقوق سنگینی را برای مدیران خود در نظر می گیرند، شرکت خرده فروشی امریکایی جی سی پنی (فروشگاه زنجیره‌ای با ۸۵۰ شعبه در سراسر امریکا که در زمینه عرضه محصولات بهداشتی، جواهرات و پوشاک فعالیت می‌ کند ) و هرتز کورپوریشن (شرکت اجاره اتومبیل و لیزینگ خودرو امریکایی) نیز به همین ترتیب عمل کرده اند.

اما سرمایه گذاران بر این باورند که پرداخت های نجومی در صنعت انرژی نشانه مشکلات گسترده تری در زمینه حاکمیت و نظارت بر این بخش است که مدیران با وجود عملکرد عموما ضعیف، سالها بسته های پرداختی بزرگی را دریافت کرده اند.

سرمایه گذاران بر این باورند که پرداخت های نجومی در صنعت انرژی نشانه مشکلات گسترده تری در زمینه حاکمیت و نظارت بر این بخش است که مدیران با وجود عملکرد عموما ضعیف، سالها بسته های پرداختی بزرگی را دریافت کرده اند

 مدیر شرکت نفت و کربن Kimmeridge، یک شرکت سهامی خصوصی با دارایی های شیل، گفت: حاکمیت شرکتی در جهان [اکتشاف و تولید] از لحاظ تاریخی بسیار ظالمانه بوده و همچنان جنایت آمیز است. هنگامی که قیمت سهام کاهش می یابد و شرکت ورشکست می شود، سهم مدیریت پرداخت می شود.

طبق تحقیقات انجام شده توسط Evercore ( یک شرکت مشاوره مستقل در زمینه سرمایه گذاری مستقل جهانی امریکا مستقر در نیویورک) مدیران ارشد شرکتهای تولیدی بزرگ مستقل در طول سه سال گذشته ۱۳۸ درصد از حقوق اضافی مورد نظر را دریافت کرده که نشان می دهد آنها از اهداف توافق شده خود بهتر عمل کرده که با این حال، در این دوره بازده کل سهامداران ۵۵ درصد کاهش یافته است.

شرکت های انرژی تا حد زیادی عملکرد مدیران خود را در برابر تعداد معدودی از رقبای این بخش داوری می کنند و به آنها اجازه می دهند از اهداف بطور نسبی حتی در صورت بازگشت کل، بهتر عمل کنند. تحلیلگران می گویند که این کار موجب ایجاد جذابیت سرمایه گذاری کلی می شود.

برد هالی، مدیر اجرایی ویتینگ مستقر در دنور، معادل ۶.۴ میلیون دلار به میزان یک میلیون دلار بیشتر  از سال گذشته، حقوق و مزایا دریافت کرد زیرا این شرکت چندی پیش ورشکستگی خود را اعلام نمود. گفتنی است که سهام این شرکت به میزان ۹۷ درصد سقوط کرده بود.

بیل هربرت ، تحلیلگر Simmons Energy (یک بانک سرمایه گذاری) گفت: از سال ۲۰۱۶ سهام انرژی به طور مداوم پایین در اثر قیمت نفت پایین آمده است. تنها افرادی که در سهام انرژی سرمایه گذاری کرده اند، مدیرانی هستند که این شرکت ها را اداره می کنند.

طبق گفته Evercore ، این بخش بدترین عملکرد را در شاخص سهام S&P ۵۰۰ در دوره های یک، سه ، پنج و ۱۰ ساله گذشته داشته است، در حالی که مدیران صندوق های فعال عملکرد فزاینده ای داشته است.

زیاده روی های این صنعت از روزهای رونق کاسته است، زمانی که رئیس سابق چساپیک در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به خانه برد که پس از آن توسط وزارت دادگستری به دلیل مزایده های جعلی در زمینه ملک و املاک متهم شد.

شرکت چساپیک انرژی که در اواخر دهه ۲۰۰۰ در حوزه‌های شیل مارسلوس و بارنت نقش مهمی در راه‌اندازی انقلاب گاز شیل داشت، با کاهش قیمت نفت و گاز طبیعی نیز از سال گذشته در آستانه ورشکستگی قرار دارد، زیرا افزایش حجم بدهی توانایی آن را برای ادامه فعالیت تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین، این شرکت پیش‌بینی هزینه‌های سرمایه ای خود را در سال جاری حدود ۳۰ درصد پایین آورد و انتظار دارد تولید آن در ۲۰۲۰ برابر ۱۰ درصد کاهش یابد.

کد خبر: ۲۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha