۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
درآمد ۱۰۰ شرکت بزرگ از فروش تسلیحات ۵۹۷ میلیارد دلار است

درآمد ۱۰۰ شرکت بزرگ از فروش تسلیحات ۵۹۷ میلیارد دلار است

فروش تسلیحات امسال ۳.۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

به گزارش بازار، گزارشی که امروز سه شنبه توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) منتشر شد، نشان داد که کل درآمد حاصل از فروش تسلیحات و خدمات نظامی برای ۱۰۰ شرکت بزرگ به ۵۹۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

در یک گزارش سالانه توسط موسسه تخصصی صنایع نظامی منتشر شده است که در آن تعداد فروش در این سال ۳.۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

این کاهش عمدتاً ناشی از کاهش درآمدهای تسلیحاتی در میان شرکت‌های بزرگ آمریکایی بوده، ولی درآمدها در آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

با این حال، سفارشات معلق و افزایش قراردادهای جدید نشان می‌دهد که درآمدهای جهانی تسلیحات می‌تواند در چند سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.


در این گزارش آمده است: جنگ روسیه و اوکراین و تنش‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان منجر به افزایش شدید تقاضا برای سلاح و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۲۲ شد.

با این حال، «علی‌رغم دریافت سفارش‌های جدید، بسیاری از شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی و اروپایی به دلیل نیروی کار، افزایش هزینه‌ها و اختلال در زنجیره تأمین، نتوانسته‌اند ظرفیت تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند».

همچنین کشورها در اواخر سال گذشته سفارش‌های جدیدی را ثبت کردند و فاصله زمانی بین سفارش‌ها و تولید به این معنی بود که افزایش تقاضا در درآمدهای سال ۲۰۲۲ این شرکت‌ها منعکس نشد.

برخلاف تامین‌کنندگان اصلی در ایالات متحده و اروپا، شرکت‌هایی در آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه شاهد رشد قابل‌توجهی در درآمدهای تسلیحاتی در سال ۲۰۲۲ بودند که نشان دهنده توانایی آن‌ها برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در یک بازه زمانی کوتاه‌تر بود.

درآمد ۴۲ شرکت آمریکایی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر با کاهش ۷.۹ درصدی به ۳۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که نشان دهنده ۵۱ درصد از کل درآمد تسلیحاتی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر است.

از ۴۲ شرکت آمریکایی، ۳۲ شرکت کاهش درآمد تسلیحاتی را نسبت به سال قبل ثبت کردند که بیشتر به دلیل مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار ناشی از همه‌گیری کرونا بود.

درآمد تسلیحاتی ۲۲ شرکت از آسیا و اقیانوسیه که در این رتبه بندی گنجانده شده اند با ۳.۱ درصد افزایش به ۱۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

کد خبر: ۲۵۹٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha