۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی لایسنس‌های صنعت پتروشیمی فعال‌تر شوند
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت:

دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی لایسنس‌های صنعت پتروشیمی فعال‌تر شوند

فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: انتظارم از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که در حوزه خلق دانش‌های بومی صنعت پتروشیمی بیش از پیش فعال شوند.

به گزارش بازار، هوشنگ فلاحتیان امروز (سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه) در آیین پایانی رویداد پتروفن ۱۴۰۲ با قدردانی از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان حامی برگزاری این رویداد و کار خلاقانه و نوآورانه در این عرصه که جای چنین رویدادهایی در کشور به‌ویژه در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی خالی است، اظهار کرد: بسیاری از افراد به دلایل مختلف در جامعه نمود پیدا می‌کنند. باید بپذیریم که دانشمندان و افراد نوآور که در اقتصاد و پیشرفت کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا نقش‌آفرینی می‌کنند بیش از دیگران باید مورد توجه و تشویق قرار گیردند که چنینی رویدادهایی انگیزه مضاعفی به آنها می‌دهد که پیشرفت بیشتری را نصیب کشور کنند.

وی افزود: ایران نسبت به کشورهای اروپای شرقی و غربی بالاترین میزان مهندس را داراست؛ براساس آمارها نسبت فارغ‌التحصیلان علوم و فناوری و مهندسی ایران ۳۹ درصد، آمریکا ۱۷ درصد، روسیه ۳۵ درصد و ژاپن ۱۵ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه ایران نیروی انسانی متخصص قابل توجهی دارد و باید از این سرمایه وسیع استفاده حداکثری کنیم، ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سهم ایران از تولید علم در دنیا یک‌صدم درصد بوده است اما هم‌اکنون به ۲ درصد رسیده است. جایگاه ایران باید بالاتر از این باشد و باید از چنین فرصت‌هایی استفاده حداکثری کرد.

فلاحتیان به حدود ۷۰ مجتمع پتروشیمی فعال و طرح‌های پتروشیمی در حال اجرا در کشور اشاره کرد و گفت: اگر ۲ تا ۴ درصد از سود این شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه هزینه شود، منشأ تحولات و پیشرفت‌های اساسی برای کشور خواهد شد.

وی با اشاره به وابستگی صنعت پتروشیمی در لایسنس‌های مورد نیاز برای تکمیل زنجیره ارزش تصریح کرد: انتظارم از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که در حوزه خلق دانش‌های بومی بیش از پیش فعال شوند تا تکمیل زنجیره ارزش که سیاست دولت است را بتوانیم بیش از پیش تحقق ببخشیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه در معاونت مهندسی وزارت نفت اقدام به ایجاد بانک اطلاعاتی نیازهای فناورانه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی شده است، اظهار کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کنم که فهرست این نیازها را در سایت وزارت نفت مشاهده و برای بومی‌سازی آنها برنامه‌ریزی کنند.

فلاحتیان افزود: برای ساخت تجهیزات بار اول مشوق‌های زیادی در نظر گرفته شده و از بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز به‌ویژه در شرایط تحریم به‌منظور خودکفایی کشور استقبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در حالی‌که معادل حدود ۷ میلیون بشکه در روز مصرف انرژی کشور است، در طول برنامه هفتم توسعه کاهش یک میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه‌ای مصرف انرژی هدف‌گذاری شده است که این هدف به‌طور عادی انجام نمی‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور باید به صحنه بیایید و کمک کنید تا این شدت مصرف انرژی را به حداقل ممکن برسانیم. این سرمایه‌گذاری با بازدهی بسیار سریع خواهد بود که برای کشور تولید ثروت و ارزش افزوده بالایی می‌کند.

کد خبر: ۲۵۹٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha