۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
بررسی وضعیت بنیادی نماد وبملت/ قسمت دوم

بررسی وضعیت بنیادی نماد وبملت/ قسمت دوم

نماد وبملت با رویکردی خوب توانسته توجه فعالان بازار را به خود جلب کند.

بازار، گروه بورس:  در ادامه تحلیل بنیادی نماد وبملت آخرین وضعیت بنیادی این نماد را تحلیل می کنیم:

گزارش مالی تلفیقی سال ۹۸ بانک ملت آمد و ۹۹ درصد فعالان بازار سرمایه حتی حرفه ای ها هم اشتباه همیشگی را کردند! ببینید بارها گفتیم یک سهم را برای آینده اش میخریم نه برای گذشته اش! این مهمترین اصل سرمایه گذاری در بورس است. پس وقتی گزارش تلفیقی سال ۹۸ و خصوصا گزارش تفسیری مدیریت بانک ملت میاد باید بدنبال نکاتی باشیم که به آینده سهم در سال ۹۹ و حتی ۱۴۰۰ مربوط میشود. به این اطلاعات آینده نگر #پتانسیل_سهم میگوییم.

پتانسیل های بانک ملت طبق گزارش اخیر بدین شرح است:  ۱- ردیف سایر اندوخته ۸۰۳۲ میلیارد تومان جهت افزایش سرمایه بعدی بانک در نظر گرفته شده است. (هر سهم ۱۶۰ تومان)  ۲- ردیف مطالبات مشکوک الوصول ۹۷۱۱ میلیارد تومان لحاظ شده که در صورت وصول در سال ۹۹ عدد بزرگی است. (هر سهم ۱۹۴ تومان) 

۳- ردیف مالیات ۵۸۲۹ میلیارد تومان که مورد بحث بسیاری از فعالان است مربوط به مالیات انباشته سالهای گذشته است. درآمدی کسب شده و مالیات آن باید پرداخت شود که در توان بانک است. اتفاقا تسویه این مالیات سنگین در سال ۹۸ و عدم انتقال آن به سال ۹۹ پتانسیل چابکی صورتهای مالی بانک ملت در سال ۹۹ است. 

۴- داراییهای ارزی بانک ملت چقدر است؟ طبق گزارش تفسیری که ارایه شده است ذخایر ارزی بانک ملت ۳۸۵ میلیون دلار امریکا + ۵.۱ میلیارد یورو + ۱۷۷.۶ میلیارد وون کره + ۲۴۰ میلیون لیر ترکیه + ۶.۳ میلیارد ین ژاپن + ۲.۷ میلیارد درهم امارات است. ارزش این ذخایر ارزی بانک بر اساس نرخ ارز سال ۹۸ ! مبلغ ۱۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان است. (هر سهم ۳۰۰۰ تومان) 

۵- ردیف حقوق صاحبان سهام در ترازنامه تلفیقی ۴۲۴۲۹ میلیارد تومان است (هر سهم ۸۵۰ تومان) . 

۶- طبق گزارش تفسیری برنامه بانک در سال ۹۹ واگذاری املاک مازاد و فرو ش شرکتهای زیرمجموعه هلدینگها است. هر سهم ؟ تومان تحلیل بعدی روز بسته شدن سهم برای مجمع! ارایه خواهد شد و در آن قیمت بنیادی سهم برای سال ۹۹ ارزشگذاری خواهد شد.

بررسی گزارش ارسالی وبملت

در صورت مالی بانک ملت سود تلفیقی محقق شده ۸۹۲ ریال است در حالی که این شرکت سال گذشته ۲۷۶۹ ریال سود ساخت و در سال ۱۳۹۸ نیز انتظار بالای ۳۰۰۰ ریال سود وجود داشت اما علت اصلی این تفاوت چیست؟

موجودی ارزی بانک ملت ۷میلیارد دلار است که برخلاف سایر صنایع با دلار ۹۰۰۰ تومانی آن را تسعیر کرده است. بانک ملت سال ۹۷ هم با دلار ۷۵۰۰ تومانی تسعیر کرد که عامل اصلی شناسایی سود ۲۷۶۹ ریالی بود.

در سال ۹۷ سود تسعیر شناسایی شده نسبت به گزارش های قبلی افزایش یافته اما مالیات آن در سال ۹۸ شناسایی شده است.

تسعیر سال ۹۸ نیز مالیات داشته که در خود سال ۹۸ شناسایی شده است بنابراین بانک ملت روی ۸۱۴۶میلیارد تومان سود شرکت اصلی ۵۶۳۳میلیارد مالیات شناسایی کرده است و تنها ۲۵۱۲ میلیارد تومان سود برای شرکت باقی مانده است.

نکته بسیار مهم دیگر که کمتر مورد توجه قرار گرفته، شناسایی ۹۷۱۰میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول است. 

بانک ملت تقریبا همان میزان که تسعیر ارز شناسایی کرده، به همان میزان هم ذخیره گرفته و این میزان ذخیره که مربوط به سال ۹۷ هم بوده را در سال ۹۸ شناسایی کرده است.

بنابراین توجه کنیم ذخیره مطالبات مشکوک سال ۹۷ و همینطور مالیات سال ۹۷ در سال ۹۸ شناسایی شده است. ضمنا یک مساله ای مبهم است! اگر بابت مطالبات ارزی ذخیره گرفته شده که به اندازه سود تسعیر ارز است، شناسایی ۵۶۳۳میلیارد تومان مالیات بابت آن بی مفهوم است!

یعنی بانک ملت فقط ۱۵۰تومان به ازای هر سهم ذخیره و مالیات شناسایی کرده و به سود ۸۹تومانی برای هر سهم رسیده است! 

در چنین شرکت هایی انتظار می رود که روش هایی برای هموار کردن سود مورد استفاده قرار گیرد که به این شکل تمام هزینه ها در یک سال شناسایی نگردد و  طبعا سود سال ۹۹ با شدت بسیار زیادی نسبت به ۹۸ بالاتر خواهد بود.این گزارش حسابرسی نشده است و باید ببینیم حسابرس روی ذخیره گرفتن چه نظری می دهد!

کد خبر: ۲۵٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha