۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
تور خالی صیادان خارگی؛ مشکلاتی که تمامی ندارد
بومی‌ها تماشاگر صید غیربومی‌ها؛

تور خالی صیادان خارگی؛ مشکلاتی که تمامی ندارد

بوشهر- جزیره خارگ یکی از قدیمی‌ترین مراکز صید و صیادی ایران اسلامی است که از گذشته تا امروز صیادان بسیاری در این جزیره مشغول صید مروارید و آبزیان بوده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صیادان خارگی در گذشته ساعت‌ها روی آب غوطه‌ور بودند تا برای صید مروارید اقدام کنند و وقتی مروارید صید می‌کردند، از کشورهای عربی می‌آمدند و از آن‌ها می‌خریدند.

بسیاری از اهالی جزیره خارگ از طریق دریا ارتزاق می‌کردند و علاوه بر صید و صیادی، کسب‌وکارهایی نیز از طریق دریا داشتند و با کشورهای هم‌جوار مثل عراق، بحرین، امارات، قطر و… مراوده داشتند.

خبری از صید مروارید در جزیره خارگ نیست
خارگی‌ها با دریا زندگی کردند و پیر شدند و امروز هم بسیاری هستند که از دریا کسب درآمد می‌کنند، دیگر خبری از صید مروارید در این جزیره نیست و صیادان تنها امیدشان به صید ماهی و میگو است.

موضوع ساخت بندر صیادی خارگ یکی از خواسته‌های دیرینه و البته به حق صیادان جزیره خارگ است و نبود زیرساخت‌های استاندارد در حوزه شیلات، صیادان خارگ را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

صیادان خارگی از تسهیلات بانکی بی‌بهره مانده‌اند
خسرو خلیفه از صیادان قدیمی خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صیادان خارگی از تسهیلات بانکی بی‌بهره مانده‌اند، اظهار داشت: قول قایق‌های صیادان خارگی برای تمدید با اشکال مواجه است.

عسکری یکی دیگر از صیادان جزیره خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نبود یخ‌سازی، نبود مرکز سوخت‌رسانی صیادان خارگی را با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت: مشکل اصلی صیادان جزیره خارگ نبود تعاونی صیادی منسجم در این جزیره هست.

غضبانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: مشکلات صیادان خارگی در سال‌های اخیر تمامی ندارد، شیلات در جزیره مستقر نیست، صیادان نمی‌دانند برای مطالبه خواسته خود به کدام اداره مراجعه کنند.

وی افزود: در ماه گذشته صیاد خارگی ۱۱ روز دریاروی داشته است در صورتی صیادان پیرامون جزیره به راحتی اجازه خروج دریافت می‌کنند ولی صیاد خارگی باید تماشاگر صید، صیادان غیربومی باشد.

صیادان خارگی بنزین یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند
سید اصغر حسینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تا الان صیادان خارگی یک لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، شایسته صیاد خارگی نیز با این وضعیت دریا روی داشته باشند.

تا الآن صیادان خارگی یک لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، شایسته صیاد خارگی نیز با این وضعیت دریا وردی داشته باشند

حسین باغبان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: آموزشگاهی با حمایت جهت اخذ کارت ملوانی و دوره‌های صیادی به جزیره آورده شد که مورد استقبال قرار نگرفت.

وی افزود: شیلات در جزیره با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه است، اگر صیادان خارگ یک‌صدا و همراه نشوند مشکلات صیادان حل نخواهد شد.

توقف پروژه‌های حوزه صید و صیادی جزیره خارگ
مهدی بخشی عضو شورای شهر خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: نبود متولی در حوزه صید و صیادی، صیادان خارگ را با مشکل مواجه ساخته است.

وی افزود: پروژه‌های متعدد در حوزه صید و صیادی جزیره تعریف‌شده است که هم‌اکنون عملیات اجرایی آن متوقف‌شده است.

بهروز خواجه، رئیس شورای شهر خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به شغل اصلی اهالی بومی صیادی است نیازمند توجه ویژه به این قشر است، خدمات و رشادت‌های فراوانی این بزرگان در زمان‌های مختلف در کنار این انقلاب بوده و مطمئناً خواهند ماند.

وی افزود: شورای شهر در این دوره به‌طور جدی به مشکلات صیادان ورود کرده و توانسته با رایزنی‌های فراوان اعتبارات خوبی در برای صیادان جذب کند از جمله خرید ماشین سوخت رسان و دستگاه یخ‌ساز که وارد خارگ شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس شورای شهر خارگ با بیان اینکه با روش‌های صید غیرمجاز در محدوده جزیره برخورد شود تصریح کرد: مشکلات عمده صیادان عدم حضور نماینده شیلات، ساماندهی تعاونی صیادی توقف پروژه اسکله صیادی است که با جدیت شیلات استان این مشکلات به زودی شاهد حل آن باشیم.

پیشرفت ۳۳ درصدی بندر صیادی
رئیس شیلات شهرستان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شیلات بوشهر دارای هشت بندر صیادی است که حدود ۷۰۰ لنج و قایق تحت مدیریت دارد و یکی از وسیع‌ترین حوزه های صید و صیادی در ایران اسلامی است.

حسن احمدی افزود: بندر صیادی خارگ با اعتباری ۲۵۰ میلیارد ریال پروژه‌های آن آغاز به کار کرد که تاکنون ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکنون ۸۵ میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده که پیمانکار این پروژه طلبی بالغ بار ۳۰ میلیارد ریال دارد.

وی گفت: در شیلات شهرستان با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و روند کار را با مشکل مواجه کرده که همکاران ما هم‌اکنون به صورت جهادی در حال انجام وظیفه است.

احمدی تصریح کرد: مشکل تعاونی صیادی جزیره با سرعت تعین تکلیف شود به اداره تعاون و کار نیز این موضوع مکاتبه شده است، مشکل یخ‌سازی صیادان خارگ نیز رفع خواهد شد.

استقرار نماینده شیلات در جزیره خارگ
بخشدار ویژه خارگ اظهار داشت: خارگ یکی از قدیمی‌ترین بنادر صید و صیادی است، صید مروارید در این جزیره سابقه دیرینه دارد.

ناصر ابراهیمی افزود: رسیدگی به نیازها و مطالبات این قشر زحمتکش بسیار مهم و حیاتی است که متأسفانه بسیاری از آن‌ها تاکنون مغفول مانده است، یکی از خواسته‌های به حق جامعه صیادی خارگ به سرانجام رسیدن پروژه‌های صیادی خارگ است.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و همکاری شیلات شهرستان بوشهر، نماینده شیلات در جزیره مستقر شد و خواسته ما حضور مستمر این نماینده جهت رفع مشکلات این قشر زحمتکش هستیم.

بخشدار ویژه خارگ با بیان اینکه خواستار یک تعاونی قوی و منسجم در حوزه صیادی هستیم، اظهار کرد: حمایت ویژه از این تعاون صورت خواهد گرفت، در کار صیادان هم دخالت نخواهیم کرد، صیاد باید تکلیف صید و صیادی را مشخص کند ولی با جدیت به این امور نظارت خواهیم داشت و به زودی باید تکلیف این تعاونی مشخص شود.

صیادان جزیره خارگ انتظار دارند مسئولان بخش ویژه خارگ مشکلات آنها را بیش از پیش دنبال کنند تا برای فعالیت خود این همه عذاب نکشند.

کد خبر: ۲۵٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha