۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
کاهش ۱.۲ درصدی خرید طلای وارداتی در ۲۰۲۲| سوئیس؛ بزرگترین وارد کننده
بازار بررسی می کند؛

کاهش ۱.۲ درصدی خرید طلای وارداتی در ۲۰۲۲| سوئیس؛ بزرگترین وارد کننده

در حالی که خرید طلای وارداتی در جهان در ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۶ میلیارد دلار بود و کاهشی ۱.۲ درصدی نسبت به ۲۰۲۱ داشت، سوئیس بیشترین خرید را رقم زده و ایران هم در جایگاه ۸۰ جای دارد.

بازار؛ گروه صنعت: فلز طلا به عنوان فلزی ارزشمند و مهم در صنایع مختلف استفاده می شود که از جمله کاربردهای اصلی طلا می توان جواهرسازی، صنایع فلزی، الکترونیک، داروسازی، ساخت سکه و غیره را نام بردو لذا از اهمیت بسزایی برخوردار است و بازاری فعال دارد.

خرید طلای وارداتی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۶.۴ میلیارد دلار بود که به طور متوسط نسبت به سال ۲۰۲۱ که به ارزش حدود ۴۴۲ میلیارد دلار بوده، کاهشی ۱.۲ درصدی را به ثبت رسانده است

بر اساس گزارش های جهانی منتشر شده، خرید طلای وارداتی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۶.۴ میلیارد دلار بود که به طور متوسط نسبت به سال ۲۰۲۱ که به ارزش حدود ۴۴۲ میلیارد دلار بوده، کاهشی ۱.۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

بزرگترین وارد کنندگان طلا در سال ۲۰۲۲

از سوی دیگر در حوزه واردات طلا در سال ۲۰۲۲ کشورهای «سوئیس، چین، بریتانیا، هنگ کنگ و هند» بیشترین واردات را رقم زده اند. به عبارت دیگر پنج کشور نامبرده تقریبا دو سوم (۶۶.۸ درصد) از کل خرید این فلز گرانبها را خریداری کرده اند.

در حقیقت کشور سوئیس در سال ۲۰۲۲ سهمی بیش از ۲۲ درصد از کل واردات طلا داشته و وارداتی به ارزش بیش از ۹۸ میلیارد دلار صورت داده است. ضمن اینکه چین که در رتبه دوم قرار دارد وارداتی حدود ۷۷ میلیارد دلار رقم زده و بریتانیا هم وارداتی ۴۲ میلیارد دلاری داشته است.

در سال ۲۰۲۲ ایران نیز هشتادمین وارد کننده طلا از منظر ارزش واردتی بوده است

نکته قابل تامل اینکه بعد از پنج کشور نامبرده نیز کشورهایی همچون ترکیه، سنگاپور، امارات، تایلند، آلمان، ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، اتریش، استرالیا در رتبه های ششم تا پانزدهم واردات طلا از نظر ارزش واردات قرار دارند. در این گزارش همچنین آمده است در سال ۲۰۲۲ ایران نیز هشتادمین وارد کننده طلا از منظر ارزش واردتی بوده است.

کشورهای آسیایی در صدر وارد کنندگان طلا در سال ۲۰۲۲

در بخش دیگری از این گزارش به رتبه بندی وارد کننده ها از منظر قاره ای پرداخته شده و بر این اساس کشورهای آسیایی بالاترین میزان طلای وارداتی را در سال ۲۰۲۲ با خریدهای ۲۳۹.۷ میلیارد دلاری یا ۵۵ درصد از کل طلای جهانی خریداری کردند.

ضمن اینکه در رتبه دوم واردکنندگان اروپایی با ۳۹.۴ درصد از کل خرید طلای وارداتی قرار دارند. در شرایطی که واردات به ۲۷ عضو اتحادیه اروپا نشان دهنده درصد بسیار پایین تری (۷.۲ درصد) است زیرا واردکنندگان پیشرو طلا، سوئیس و بریتانیا، اعضای اتحادیه اروپا نیستند.

در این گزارش همچنین آمده است ۴.۱ درصد دیگر از خریدهای بین المللی طلا به واردکنندگان در آمریکای شمالی تحویل داده شده و پس از آن نیز وارد کنندگان اقیانوسیه به رهبری استرالیا با ۱.۱ درصد. آفریقا و آمریکای لاتین قرار دارند.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha