۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
لایحه بودجه ۱۴۰۳ با واقع نگری تدوین شده است
رئیس جمهور:

لایحه بودجه ۱۴۰۳ با واقع نگری تدوین شده است

رئیس جمهور در صحن مجلس گفت: واقع نگری از محورهای موردتوجه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بوده و لایحه بودجه مبتنی بر برنامه هفتم توسعه تدوین شده است.

به گزارش بازار، رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه صبح امروز برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.

سید ابراهیم رئیسی در مقدمه صحبت های خود با بیان اینکه توفیقی است که در خدمت نمایندگان هستیم تا بودجه ۱۴۰۳ را رسما تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم، گفت: دولت تلاش کرد تا با اجرای قانون به رشد اقتصادی و رشد تولید و مهار تورم بینجامد و مردم توطئه و فتنه دشمن را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور در صحن مجلس گفت: واقع نگری از محورهای مورد توجه در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ است و بنای دولت اجرای برنامه است و بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم تدوین شده است.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به شهادت بیش از ۶ هزار کودک در فلسطین را یادآور شد و گفت: آنچه از نسل کشی کودک کشی و جنایت علیه بشریت در غزه صورت می گیرد باعث تاسف بشریت است. اما تاسف بار آنکه حامی این نسل کشی کسانی هستند که مدعی حقوق انسانند یعنی آمریکا و غربی‌ها چگونه می‌خواهند در مقابل تاریخ و خداوند باشند و پاسخ دهند. سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق مظلوم هستند اما کارآیی خود را در مقابل نظام سلطه و ‌آمریکا از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم ملت‌ها امروز به پا خواسته‌اند و حقوق بشر و اجرای عدالت و نظم نوین بر جهان را فریاد می‌زنند، گفت: خداوند امت موسی را در کشتن کودکانی که به دست فرعو ن صورت گرفت، شکل داد و باور داریم که شهادت زنان و کودکان فلسطینی به حکومت جعلی رژیم صهیونیست پایان می‌دهد و ما شاهد پیروزی فلسطینی و نابودی رژیم جعلی خواهیم بود.

رئیس جمهور گفت: امروز باید گرامی بدارم یاد شهید مدرس را، نماینده واقعی مردم، زبان مردم و بیان مردم را، که آنچه که ما از زندگی پاک او سراغ داریم خداباوری و مردم‌باوری و اجرای عدالت و سخن و بیان حق است. او نماینده‌ای در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی است و همواره الگویی برای همه دولتمردان و مسئولان است یاد این شهید بزرگوار گرامی باد.

وی با بیان اینکه نسبت به بودجه ۱۴۰۲ و آنچه انجام شده است مختصرا اشاره می‌کنم که همه تلاش دولت و همکاران من در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ است، افزود: همواره تلاش بوده است که آنچه انجام می‌شود اجرای قانون باشد و دقیقا قابل گزارش و سنجش و اعلام باشد که به چه میزان از قانون عمل شده است زیرا ما در جایگاه اجرای قانون و شما در جایگاه قانونگذاری هستید. بنای دولت آن است که قوانین در ضمن برنامه ششم و هفتم اجرایی شود. لذا اولین نکته آن است که در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌های اقتصاد کشور دیده شود، واقع‌نگری از محورهای قابل توجه در این بودجه است. هم هزینه و هم درآمد واقعی دیده شود و هم برنامه‌ها واقعی ارائه شده است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: باید از همین سخنگاه از همه شما برای تلاش جهت اجرای قانون و اجرای سیاست های ابلاغی رهبری و تصویب برنامه هفتم تشکر می‌کنم و خسته نباشید بگویم. انشاءالله در مسیر فرایند تصویب قانون که شورای نگهبان اعلام نظر خواهند کرد و اصلاحات احتمالی که انجام شود برنامه ابلاغ شود و بتواند به عنوان برنامه در جهت توسعه همه‌جانبه کشور تاثیرگذار باشد و برنامه‌های پیشین اعلام شد بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی نشده، امیدوارم ما موفق شویم که اعلام کنیم برنامه هفتم کاملا اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است، اظهار داشت: تلاش شده در این بودجه تقدیمی بسیاری از ناترازی‌هایی که امروز موجب رنج همگان است تراز شود با یک حرکت جهادی نه حرکت معمولی. در راستای مهار تورم تلاش شده است مهار تورم عللی دارد اول کسری بودجه، دوم رشد نقدینگی و سوم ناترازی بانک‌ها و برداشت‌های از بانک مرکزی و علل دیگر.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست های اطلاعی رهبری آمده برنامه ریزی کرده است، اظهار کرد: سه ماهه اول ۱۴۰۲ امار نشان دهنده رشد اقتصادی ۷ درصد است. نشانه های در تولید نفت، کشاورزی و صنایع و معادن و... وضعیت متفاوتی به نسبت سال قبل را نشان می‌دهد. هدف گذاری دولت رشد اقتصادی ۸ درصد است.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری دولت سیزدهم، دولت کار و فعالیت است. اختصاص صفت کار و فعالیت به این دولت افتخاری است. تلاش دولت این است که دغدغه های مردم را برطرف کند و مشکلات را حل کندبا همکاری و تعامل مجلس و دولت می توان کار را به خوبی پیش برد و رضایت مردم را کسب کرد.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha