۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
قطار ملی سال آینده در خطوط مترو؛ ترامواهای مسیریاب هم می‌آیند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

قطار ملی سال آینده در خطوط مترو؛ ترامواهای مسیریاب هم می‌آیند

هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: سال آینده نخسین رام قطار ملی تولید انبوه شده وارد خطوط مترو خواهد شد.

به گزارش بازار، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه گردهمایی تولیدکنندگان داخلی طرح تولید انبوه قطار ملی به خبرنگاران گفت: اتفاق بزرگی با کمک دولت رخ داد و این اتفاق ثمره تلاش تمام اجزای جمهوری اسلامی است؛ این اتفاق در دوران گذشته آغاز شد و در دولت سیزدهم و مدیریت ششم شهری این تکلیف به سرانجام رسید.

وی افزود: بدنه دوم و سوم قطار ملی وارد سالن مونتاژ شده و بیش از ۸۰ درصد این طرح به همت متخصصان داخلی انجام خواهد شد و با کمک ۷۷ میلیون یورویی دولت ما قراردادها را نهایی می‌کنیم. تولید انبوه شروع شده و ادامه خواهد داشت.

هرمزی ادامه داد: ۳۰درصد صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال تولید هر واگن ملی خواهیم داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: کار اساسی ساخت واگن در گذشته انجام شد، اما به جهت اینکه برنامه در زمانبندی به انجام نرسید بدنه واگن‌ها باز شد.

به گفته هرمزی، در گذشته کارخانه واگن سازی بوژی باری می‌ساختند، ولی الان برای نخستین بار بوژی قطار شهری به نتیجه رسیده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مذاکراتی در سفر چین برای تأمین «تراموا» ویژه پایتخت صورت گرفت که امیدوارم به نتیجه برسد.

هرمزی در رابطه با واگن‌هایی که مطابق قرارداد امضا شده با طرف چینی قرار است تا سال آینده وارد کشور شوند گفت: این واگن‌ها قرار است بر ظرفیت فعلی متروی تهران اضافه شوند. متروی تهران دوبرابر ظرفیت آنچه اکنون دارد نیاز دارد. ما برای محقق ساختن این هدف علاوه بر خرید واگن، تامین واگن‌های تعمیر اساسی شده را هم در دستور کار قرار دادیم. این واگن‌ها، نسل جدید هستند.

وی افزود: از سال ۲۰۲۰ به بعد واگن‌سازهای دنیا به‌سمت واگن‌های جدید رفته‌اند که ما نیز در این قرارداد از این قاعده مستثنی نیستیم، یعنی به‌سمت دیجیتال کردن سامانه ها؛ چه سامانه‌های کنترلی و چه سامانه‌های عملکردی رفته‌ایم و قطارها کاملا دیجیتال شده‌اند. به‌لحاظ امنیت نیز، چون قطارها از نسل جدید هستند؛ هم از لحاظ عملکردی و هم ترمز و موتور کاملا از استانداردهای جدید دنیا پیروی می‌کنند. از قضا برای این استانداردها، استانداردهای سختگیرانه‌ای نیز وضع کرده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به تفاوت واگن‌های وارداتی با واگن‌های ساخت داخل هم اشاره کرد و افزود: تفاوت این قطارها با واگن‌های ساخت ایران این است که واگن‌های سری قدیمی که در ایران مونتاژ می‌شد؛ نسل قدیم واگن‌ها بودند. واگن‌های جدید ما کاملا بدنه آلومینیومی دارد، سامانه‌های آن دیجیتال است، بدنه واگن‌های جدید آلومینیومی است، در نتیجه سبک هم هستند و همچنین آرایش و تزئینات داخلی آن‌ها کاملا به‌روز و جدید شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره شکل و ظاهر قطارها و برنامه اضافه شدن تراموا به پایتخت گفت: به‌لحاظ ظاهری قطارهای کاملا مدرن با رعایت حداکثری مسافر را داریم. این قطارها قابلیت به‌کارگیری در خطوط جدید مترو و خطوط قدیمی را توامان دارند، بسته به میزان ترافیک خط و سرفاصله‌هایی که در آینده معین خواهیم کرد، به‌کار گرفته می‌شوند.

هرمزی با بیان اینکه امروز بازدیدی از یک کارخانه برای تولید تراموا را در برنامه داشتیم ادامه داد: این کارخانه نسل جدیدی از ترامواها را تولید می‌کند، ترامواهای چرخ لاستیکی که مشابه ربات‌های مسیریاب، کاملا در یک مسیر از پیش تعیین‌شده و خط‌کشی‌شده حرکت می‌کنند و دیگر نیازی به به‌روزرسانی نیست. ما از این نسل واگن‌ها بازدید کرده‌ایم. این واگن‌ها در شهر ابوظبی استفاده می‌شوند و از سال ۲۰۱۸ به بعد این فناوری در حال بهره‌برداری است و در دنیا به‌جز چین، ابوظبی و مالزی هم از این نسل واگن‌ها استفاده کرده‌اند.

مدیر عامل مترو تهران با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از فناوری نسل جدید ترامواها در تهران استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: درباره اتوبوس‌های برقی نیز این موضوع را از امروز در دستورکار و پیگیری قرار خواهیم داد. یکی از موضوعات جدی دقیقا همین اتوبوس‌های برقی است و بازدیدها از امروز انجام می‌شود، امیدوارم در این باره به توافق و خرید خوبی برسیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha