به فکر نسل آینده سوپرمارکت‌داران باشیم| مالیات ۱۰ درصدی با سود ۳ درصدی نمی‌خواند!
رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی تهران:

به فکر نسل آینده سوپرمارکت‌داران باشیم| مالیات ۱۰ درصدی با سود ۳ درصدی نمی‌خواند!

رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی تهران با اشاره به روزانه و محدود شدن خرید مردم در واکاوی مشکلات صنف خود می گوید: مشکل مالیات صنف خیلی حادتر است و سایر مسائل را در درجه ثانویه قرار می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه تاثیر غیر قابل انکاری بر درآمدزایی، فروش و رونق بازار اصناف مختلف گذاشته است. در این میان برخی که بیشتر مربوط به کالاها، اجناس و خدمات خارج از دایره نیازهای اولیه نظیر خوراک، پوشاک و مسکن است، بیشتر متضرر شده اند و برخی کمتر؛ اما همگی در این ضرر و زیان شریکند.

صنف سوپرمارکت‌داران هم یکی از آن اصنافی است که ممکن است در نگاه اول به نظر زیانی را متقبل نشده باشد؛ چراکه یکی از معدود اصنافی بوده که در شرایط دشوار و محدودیت‌های شدید هم نظیر دوران شیوع کرونا همچنان در کوچه و پس‌کوچه‌ها و همه مناطق و محلات در حال فعالیت بودند. اما این صنف هم مشکلات خاص خود را دارد که پررنگ ترین‌شان بحث مالیات است و اگر با وجود هایپرمارکت‌هایی که روز به روز بر تعداد و عنوان آن‌ها افزوده می‌شود، فکری به حال این چالش‌ها نشود، نسل جوانی را که قرار است گردانندگان این صنف باشند را ناامید کرده، سوپرمارکت‌ها را به تعطیلی کشانده و کم کم این مغازه‌های رنگارنگ را هم از سطح محلات حذف می‌کنند.

حاشیه سود ما به مالیات‌مان نمی‌خواند
رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی تهران در میان مشکلات و چالش‌هایی که پیش پای صنفش قرار دارد، معضل اصلی را مالیات می‌داند و می‌گوید: ضریب مالیاتی این صنف به دلیل فروش بخش اعظمی از کالاهای اساسی که حاشیه سود کمی دارند با ضریب مالیاتی صنف ما که ۱۰ است، نمی‌خواند.

داود فکوری، توضیح می‌دهد: طیف عظیمی از کالاهای ما را انواع روغن و لبنیات شامل می‌شود؛ شما به یک سوپرمارکت نگاه کنید؛ یک یخچالش فقط لبنیات است و با این حال حاشیه سود همه این‌ها برای ما، ۳ درصد و در خوشبینانه‌ترین حالت، ۵ درصد است؛ ما مالیات ۱۰ درصدی می‌دهیم و این‌ها با هم هم‌خوانی ندارند!

آیا هایپرمارکت‌ها یک رقیب محسوب می شوند؟
از رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت‌ و مواد پروتئینی تهران راجع به تاثیر هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ که این روزها با اسامی مختلفی نظیر کوروش، جانبو، ماهان و… مشغول فعالیت هستند، بر فروش سوپرمارکت‌ها می‌پرسیم. فکوری می‌گوید که «بی تاثیر نبوده چرا که فروشگاه‌ها، اجناس را به صورت کلی و با حجم بیشتر بالا خریداری می‌کنند و درصد کمی تخفیف که در فروشگاه‌ها روی برخی اجناس می‌گذارند به ضررشان تمام نمی‌شود. این تخفیف دادن شامل حال ما نمی‌شود.

فکوری ادامه می‌دهد: «البته مدل خرید مردم نشان می‌دهد که در برخی مواقع این فروشگاه‌ها جواب نداده‌اند و مردم مانند سابق، خریدشان را از سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها انجام می دهند.»

خرید مردم روزانه شده است
رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی تهران به اوضاع اقتصادی و شرایط دشوار زیستی در جامعه هم اشاره کرده و می‌گوید: این روزها مردم بیشتر به فکر تامین مواد مصرفی روزانه خود هستند؛ برای نمونه به سوپرمارکت می‌آیند یک بسته ماکارونی، یک رب گوجه‌فرنگی، یک پاکت سیگار یا یک شیر و یک بسته دستمال کاغذی می‌خرند؛ در واقع مردم می‌خواهند روز خود را راه بیاندازند و خرید کلی که شامل تخفیف هم بشود و خیلی بخواهیم دست پایین در نظر بگیریم، دو و نیم، سه میلیون برایشان خرج برمی‌دارد و خب این از توان مالی شهروندان عادی جامعه و قشر متوسط خارج است؛ چه برسد به طبقات پایین‌تر.

او می‌گوید که «این‌ها واقعیت جامعه هستند به این دلیل که حقوق‌ها کفاف نمی‌دهند و باید در بخش‌های مختلفی نظیر مواد غذایی، آموزشی، درمانی، پوشاک، مسکن و … تقسیم شود!

رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت‌ و مواد پروتئینی تهران به مشکل اولی برمی‌گردد و تاکید می‌کند که اگر بتوانیم مشکل مالیات را حل کنیم، بقیه مشکلات هم تا حد زیادی تسهیل می‌شوند.

فکوری ادامه می‌دهد که «برای نمونه ما مشکل برق هم داریم؛ اما مالیات خیلی حادتر است و سایر مشکلات را در درجه ثانویه قرار می‌دهد.»

او می‌گوید: اگر مسئولان مالیاتی به کمک اتاق اصناف، مالیات را کاهش دهند، صنف می‌تواند نفسی بکشد. فکوری به جوانانی اشاره می‌کند که در صنف سوپرمارکت‌داران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌گوید: برنامه ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که این اشخاص در صنف بمانند و ناامید نشده یا این کار را رها نکنند.

توزیع این پنج کالای اساسی تداوم داشته باشد
نکته پایانی که مورد اشاره و تاکید رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت‌ و مواد پروتئینی تهران قرار می‌گیرد، این است که توزیع کالاهای اساسی برای سوپرمارکت‌داران باید تداوم داشته باشد. منظور او از کالاهای اساسی عبارتند از شکر، گوشت، مرغ، برنج و تخم مرغ؛ پنج کالایی که گاهی توزیع‌شان در اتحادیه به ‌صورت قطره‌چکانی بوده در حالی‌که توزیع آن‌ها در محلات ضعیف بسیار می‌تواند موثر باشد.

کد خبر: ۲۵۹٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha