۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
«تخریب خاک» فشار بیش از حد به منابع آبی را در پی دارد
پژوهشگر بین المللی آب و خاک در گفت‌وگو با بازار:

«تخریب خاک» فشار بیش از حد به منابع آبی را در پی دارد

گرگان- اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک با بیان اینکه شیوه های مدیریت پایدار، تنوع زیستی خاک را حفظ می‌کند، گفت: تخریب خاک، فشار بیش از حد به منابع آبی را در پی دارد.

گزارش بازار، محمد اسماعیل اسدی در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی گلستان برگزار شد، ضمن بیان اینکه بقای سیاره ما به پیوند ارزشمند بین خاک و آب بستگی دارد، بیش از ۹۵ درصد غذای ما از این دو منبع پایه سرچشمه می‌گیرد، تاکید کرد: آب و خاک برای جذب مواد مغذی توسط گیاهان حیاتی است، ضمن اینکه اکوسیستم‌های ما را به هم متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه خاک در مواجهه با تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی تخریب شده که نتیجه آن فشار بیش از حد بر منابع آبی است، افزود: فرسایش، تعادل طبیعی را مختل می‌کند و نفوذ آب و در دسترس بودن را برای همه اشکال حیات کاهش می‌دهد.

این پژوهشگر بین المللی آب و خاک گفت: شیوه‌های مدیریت پایدار خاک، مانند حداقل خاک‌ورزی، تناوب زراعی، افزودن مواد آلی و کشت پوششی، سلامت خاک را بهبود می بخشد، ضمن اینکه فرسایش خاک و آلودگی آن را کاهش داده و همچنین نفوذپذیری و ذخیره آب را ارتقا می‌بخشد.

اسدی با بیان اینکه شیوه های مدیریت پایدار، تنوع زیستی خاک را حفظ می‌کند، بیان کرد: این شیوه ها حاصلخیزی را بهبود می‌بخشد و به ترسیب کربن کمک کرده و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه روز جهانی خاک یک پلتفرم جهانی منحصر به‌ فرد است که نه تنها اهمیت خاک را جشن می‌گیرد، بلکه شهروندان سراسر جهان را برای بهبود سلامت خاک توانمند و درگیر می‌کند گفت: اولین اصل این است که ما باید به این درک برسیم که خاک یک موجود زنده بوده و از قتل آن جلوگیری و موجودات زنده آن را حفظ کنیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha