۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
تولید برق از تاسیسات تقویت فشار گاز عملیاتی می‌شود
با هدف بهره‌گیری بهینه از منابع موجود؛

تولید برق از تاسیسات تقویت فشار گاز عملیاتی می‌شود

پروژه بازیافت انرژی از اگزوز توربین‌های گازی با هدف استفاده بهینه از منابع موجود و به‌منظور بالا بردن بازده تاسیسات تقویت فشار گاز در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، «صمد رحیمی» مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اشاره به وجود حدود ۸۰ تأسیسات تقویت فشار گاز در کشور که بیشتر آن‌ها از ظرفیت چهار توربین بهره می‌برند، گفت: اکنون شاهد هدر رفت مقدار زیادی انرژی حرارتی از اگزوز توربین‌های موجود در تأسیسات هستیم که می‌توان آن را با بهره‌گیری از فناوری‌های نو به برق تبدیل کرد.

وی با اعلام اینکه این پروژه با بهره‌گیری از ۲ فناوری برای اقلیم‌های متفاوت انجام می‌شود، یادآور شد: یک نوع فناوری، ویژه ایستگاه‌هایی است که دسترسی به آب دارند و فناوری دیگر مخصوص ایستگاه‌هایی است که در جغرافیای کم‌آب واقع شده‌اند.

ابداع روشی تازه برای ایستگاه‌های مستقر در مناطق خشک
مجری طرح تاسیسات تقویت فشار گاز شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه بیشتر ایستگاه‌های کشور در نقاط بیابانی واقع شده‌اند، یادآور شد: برای رفع این مشکل، در جهان روشی به‌نام ORC توسعه یافته است که در آن از یک ترکیب آلی به جای آب استفاده می‌شود.

وی درباره دسترسی به فناوری ORC در کشور، بیان‌داشت: در مذاکره با شرکای خارجی به نتایج خوبی رسیده‌ایم و به‌زودی نشستی با سازندگان مطرح برای ورود این فناوری خواهیم داشت و امیدواریم در ماه‌های آتی در صورت تصویب هیات مدیره شرکت ملی گاز اجرایی شود.

رحیمی درباره میزان تولید برق در قالب طرح بازیافت انرژی، پیش‌بینی‌کرد: در صورت اخذ مصوبه‌های لازم مذکور در سال آینده، شاهد تولید ۲۲ تا ۲۳ مگاوات در تأسیسات دارای چهار کمپرسور در مکان‌های دارای منابع آبی مناسب خواهیم بود.

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه‌داد: با فناوری ORC نیز امکان تولید برق به میزان ۱۷ تا ۱۸ مگاوات در جغرافیای کم‌آب وجود دارد.

وی درباره آخرین وضعیت طرح بازیافت انرژی توضیح داد: پس از انتخاب مشاور طرح، ایستگاه‌های جهرم ۴ و جهرم ۸ برای پیاده‌سازی این طرح انتخاب شده‌اند که با پیشرفتی نزدیک به ۷۰ درصد در مرحله پایانی طراحی و تهیه اسناد مناقصه EPC قرار دارند.

رحیمی اضافه‌کرد: از آنجا که تأسیسات جهرم ۸ از نظر قابلیت منابع آبی تا اندازه‌ای در مقایسه با دیگر نقاط شرایط بهتری دارد و طراحی آن کامل شده است، به‌زودی اسناد مناقصه این پروژه تکمیل و پس از صدور مجوزهای لازم وارد مرحله اجرا می‌شویم.

کد خبر: ۲۵۹٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha