۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
رشد بورس فقط برای نمادهای خاص| ذوق زده نشوید؛ با احتیاط ورود کنید
بازار گزارش می دهد؛

رشد بورس فقط برای نمادهای خاص| ذوق زده نشوید؛ با احتیاط ورود کنید

تراز ورود پول حقیقی به بازار سهام ۶ هزار میلیارد تومان شد و معاملات با چرخشی از سهام های کوچک به سهام های بزرگ سوق پیدا کرده و همین مسأله باعث شد کارشناسان رشد بورس را مقطعی و برای نمادهای خاص بدانند.

بازار؛ گروه بورس: حجم معاملات بورس روز یک شنبه به ۸ هزار میلیارد تومان رسید و شاخص کل بورس سطح ۲۱۰۰ را شکست که تحت تاثیر دو اتفاق در معاملات است؛ نخست موضوع تجدید ارزیابی شرکت های بزرگ است که می‌تواند بازار را برای مدتی در کانون توجه جریان پول قرار دهد. دوم اینکه برخی نمادها بعد از صف خرید چند روزه با افزایش عرضه مواجه شدند.

سازمان بورس چراغ سبز بزرگی به شرکت‌ها برای شفاف‌سازی ارائه داده و شرکت‌ها و ناشران نیز باید در کدال این موضوع را شفاف و روشن بیان کنند با گذر زمان صف بندی شرکت‌ها در تجدید و اطلاع رسانی‌های کدال روشن‌تر شده و باعث خواهد شد بازار نیز این موضوع را با دقت بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. پس از این باید چشم به کدال و رویدادهای آن و همچنین اطلاع‌رسانی دقیق و درست و حساب شده شرکت‌ها داشت تا مسیر تجدید را برای بازار شفاف‌تر کند.

به گفته سارا فلاح ارزش معاملات خرد سهام بالاتر از آمار شش ماهه گذشته شده است، در واقع در دو روز گذشته خروج پول از صندوق های درآمد ثابت به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد سرمایه گذاران معتقدند که بازدهی بازار سهام بیشتر از صندوق های درآمد ثابت خواهد بود

سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم معاملات در روز یکشنبه به حدود ۸.۵ هزار میلیارد تومان رسید و این نشان دهنده آغاز روندی جدید در بورس است، گفت: در حال حاضر اخبار مثبت درباره تجدید ارزیابی ها منجر به ورود پول حقیقی به بازار شده به طوری که تراز ورود پول به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او با تاکید بر اینکه چرخش رشد از نمادهای کوچک به سمت نمادهای بزرگتر بود، افزود: در روز یکشنبه رشد شاخص کل بورس بسیار بیشتر از شاخص هم وزن بود و همین موضوع منجر به تشکیل صف خرید برای برخی نمادهای بورسی بزرگ شد.

فلاح با بیان اینکه ارزش معاملات خرد سهام بالاتر از آمار شش ماهه گذشته شده است، اظهار کرد: در دو روز گذشته خروج پول از صندوق های درآمد ثابت به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان می دهد سرمایه گذاران معتقدند که بازدهی بازار سهام بیشتر از صندوق های درآمد ثابت خواهد بود.

در حال حاضر تجدید فقط به هلدینگ‌ها و سرفصل سرمایه‌گذاری بلند مدت محدود نشده و شرکت‌ها می‌توانند از محل زمین و هر دارایی غیر استهلاک‌پذیر افزایش سرمایه را اعمال کنند بنابراین تکلیف بازار و سهامداران تا حدودی مشخص شده که به دنبال چه گزینه‌هایی باید باشند یعنی شرکت‌هایی که زمین دارند یا مهلت آنها تمام شده و اصلاً افزایش سرمایه ندادند و هلدینگ‌هایی که در سرفصل سرمایه‌گذاری بلند مدت قابلیت تجدید دارند و همچنین شرکت‌هایی که در دل خود سهم‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مختلف را داشته قابلیت تجدید کردن آن را دارند گزینه‌های اصلی این ماجرا بود و تجدید پیش رو می‌تواند شامل آنها شود نکته دیگر اینکه طبق بودجه شرکت هایی که تجدید کنند از مالیات معاف می شوند باعث شکل گیری پیشران قوی برای بازار شده است که گروه خودرو و بانک لیدر این ماجرا خواهند بود.

یعنی در سال ۱۴۰۳ صنایع و شرکت‌هایی که حتی کمتر از ۵ سال گذشته سراغ تجدید رفتند باز هم می‌توانند با معافیت مالیاتی موضوع را انجام دهند که خبر بسیار مهمی برای دو گروه پیشران و محرک قوی بازار یعنی خودرو و بانک است.

داستان تجدید و سیگنال بازار سهام

از طرف دیگر افشای فساد ارزی درباره بازار چای هم در کنار موضوع بلوکه شدن ۶ میلیارد دلار ارز ایران در قطر باعث شده بازار ارز هم آماده یک روند صعودی شود. در واقع در مورد موضوع نرخ ارز شکاف عجیب تراز تجاری و تقویت واردات به جای صادرات خود به خوبی نشان دهنده همین سیاست است دلارهای صادراتی که می‌تواند صرف افزایش ثروت جمعی و حتی افزایش مالیات و درآمد دولت شود به جیب رانتخواران سرازیر می‌شود و اثر آن بر بازار شرکت های ریالی جز افزایش هزینه و کاهش سود سهامداران نیست. در واقع دولت و مردم به عنوان صاحبان شرکت‌ها و صنایع بزرگ، شرکت‌ها و ... همه کسانی هستند که در این موضوع آسیب می‌بینند.

محمود مرادی معتقد است که ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است، از طرف دیگر سرانه های خرید ۲۶ میلیون تومان و سرانه های فروش ۲۹ میلیون تومان است و این موضوع در نتیجه رشد سهام های خاص تحت تاثیر تجدید ارزیابی است، به عبارت دیگر سهامداران برخی نمادهای خود را می فروشند تا نمادهای دارای تجدید ارزیابی را بخرند

محمود مرادی کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه در حال حاضر خروج پول از صندوق های درآمد ثابت به معنی ورود پول به بازار طلا و بازار سهام است، اظهار کرد:؛ نرخ دلار و تورم در ماه‌های پایانی و سال بعد رشد سود شرکت‌ها و تحولات آنها را رقم می زند و موجب جریان پول ادامه دهنده در مسیر رشد قیمت‌ها باشد.

او با بیان اینکه در حال حاضر با وجود رشد سرانه های فروشنده قوی تر است، افزود: تا روز شنبه رشد شاخص هم وزن بهتر بود اما بعد از انتشار خبر تجدید ارزیابی معاملات تغییر کرده است و به نظر نمی رسد که اگر یک روز هم بازار منفی شد تغییری در روند ایجاد کند.

مرادی با اشاره به اینکه ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است، اظهار کرد: سرانه های خرید ۲۶ میلیون تومان و سرانه های فروش ۲۹ میلیون تومان است و این موضوع در نتیجه رشد سهام های خاص تحت تاثیر تجدید ارزیابی است، به عبارت دیگر سهامداران برخی نمادهای خود را می فروشند تا نمادهای دارای تجدید ارزیابی را بخرند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حجم معاملات صندوق های بازار تا ۴ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر گروه بانکی و چند رشته ای ها و برخی نمادهای فلزات تحت تاثیر افزایش سرمایه روندی صعودی آغاز کرده اند.

دیروز با نزدیک شدن بازار و شاخص به نقاط مقاومت ذهنی تکنیکالی کمی فشار فروش در نیمه دوم بیشتر شد ولی بازار خوب و پرحجمی را داشتیم و طی ۲ هفته اخیر نزدیک به ۴ همت پول وارد کارگزاری ها شده و این مثبت بودن جریان تراز پول شرایط خاص بازار را نوید می‌دهد و امیدواری را تزریق می‌کند. از سوی دیگر به خوبی شاهدیم که حجم معاملات هم افزایش پیدا کرده و شاهد رشد چشمگیر جنب و جوش جریان پول در بازار هستیم.

دو سری اخبار و تحولات در بازار در جریان است که هر دو بر محور و پایه تجدید می‌چرخند و این دو موضوع روند بازار را می‌تواند تغییر دهد اما قبل از هر چیز مطابق روال همیشه ابتدا اشاره کنیم و به این بپردازیم که چه اتفاقات و رویدادهایی در این هفته در انتظار بازار است به نظر رویدادهای مهم بازار تمرکزش از دنیای سیاست کمتر و به سمت تحولات کدالی و اقتصادی بیشتر شده است.

ارزندگی سهام با ترکیبی از این سه عامل ایجاد می‌شود و تجدید ارزیابی دارایی‌ها نمی‌تواند در میان مدت و بلند مدت عاملی برای حفظ شرایط بازار شود و باید تکیه بر جریان نقدینگی و همچنین ارزندگی زده شود. قطعاً انتخاب بین سهم‌های زیان ده با قیمت پایین و سهم‌های سودآور با قیمت پایین انتخاب جالب و جذابی خواهد بود و پس از برابر شدن شرایط تا حدودی گرایش بازار به نظر بر سهم‌های محدوده قیمت اسمی که سودآور باشند بیشتر می‌شود و این نکته‌ای است که از بعد معاملاتی و بازاری کم کم مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، هفته پرتراکنشی پیش رو داریم که مهم‌ترین محرک کوتاه‌مدت آن بحث تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. احتمالا این هفته بالاترین هیجان مثبت چند ماه اخیر را داشته باشد. هفته‌هایی که هیجانی است و ارزش معاملات نیز بالاست برای اکثر تریدرها خوشایند است اما اگر حرکت اشتباهی بزنیم و هیجان فروکش کند، آن موقع جبران آن بسیار زمان بر خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۹٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha