۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

امروزه صاحبان تمامی مشاغل بزرگ و کوچک مشمول قوانین و مقررات مالیاتی می‌شوند.

به گزارش بازار، امروزه صاحبان تمامی مشاغل بزرگ و کوچک مشمول قوانین و مقررات مالیاتی می‌شوند. مالیات در واقع همان هزینه‌های عمومی کشور است که از طریق مردم تامین می‌گردد. مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می‌شود. یکی از انواع مالیات‌ها مالیات بر درآمد است که اشخاص حقیقی و حقوقی مانند شرکت‌ها موظف به پرداخت آن و تکمیل اظهارنامه مالیاتی هستند. مجموعه‌های مختلف برای پیگیری امور مالی و حسابداری خود به حسابدار مالیاتی نیاز دارند و وجود این اشخاص در هر سازمانی ضروری است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد حسابداری مالیاتی و اهمیت آن کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

حسابداری مالیاتی چیست؟

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حسابداری، حسابداری مالیاتی است که به مطالعه، اجرای قوانین و مقررات مالیات وبررسی تاثیراتی که بر وضعیت مالی یک فرد یا شرکت دارند می‌پردازد. به عبارتی می‌توان گفت حسابداری مالیاتی به مطالعه اصول، قوانین و مقررات مالیاتی به منظور تهیه و ارائه اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات مورد نیاز شرکت‌ها و افراد می‌پردازد. این شاخصه از حسابداری بر روی کاهش بار مالیاتی و رعایت قوانین مالیاتی متمرکز است. ازاین‌رو افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند باید  با قوانین مالیاتی و اظهارنامه نویسی کاملا آشنا باشند تا بتوانند خدمات لازم را به شرکت‌ها ارائه دهند.

لازم به ذکر است که حسابداری مالیاتی تحلیل و بررسی اثرات مالیاتی در معاملات مختلف افراد و شرکت‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. این بررسی دربرگیرنده اثرات مالیاتی در خرید و فروش دارایی‌ها، تامین اجتماعی و سود سهام و ... است و در نهایت موجب بهبود مدیریت مالی و اقتصادی کسب وکارها می‌شود.

چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

چرا حسابداری مالیاتی اهیت دارد؟

شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چرا به حسابدار مالیاتی نیاز داریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که حسابداری مالیاتی از یک سو مانع از افتادن در دام‌های مالیاتی می‌شود. لازمه این امر تسلط یک فرد متخصص بر قوانین و آیین نامه‌های مختلفی است که در مورد مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. علاوه بر این حسابدار مالیاتی کمک می‌کند تا بتوانید از بعضی معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی استفاده کنید.

همچنین حسابداری مالیاتی از مهم‌ترین امور نظارتی جهت جلوگیری از جرایم مالیاتی است. حسابداران مالیاتی مطابق قانون موظف هستند که در مورد برخورد با جرایم مالیاتی مانند فرار مالیاتی،پولشویی و ... مراجع قضایی مربوطه را در جریان ارتکاب جرم قرار دهد تا به موضوع رسیدگی شود.

چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

هدف حسابداری مالیاتی چیست؟

هدف اصلی حسابداری مالیاتی نظارت بر وجوه نقدی و غیر نقدی است که وارد سازمان شده و یا اینکه از آن خارج می‌شوند. این حسابداری مالیات بر درآمد، محاسبه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی و استهلاک، پیگیری معافیت‌های مالیاتی، قرائن و ضرایب مالیاتی ، تشویق‌ها و جرایم مالیاتی را به خوبی رسیدگی می‌کند. به بیانی دیگر می‌توان گفت مهم‌ترین هدف حسابداری مالیاتی پیشگیری از بروز جرائم مالیاتی سنگین و بهره مند سازی واحد اقتصادی از معافیت‌ها و تشویق‌های مالیاتی است تا به این ترتیب مانع از ضرر و زیان کسب وکارها و افزایش سوددهی آن‌ها شود.

حسابدار مالیاتی کیست؟

حسابداران مالیاتی یا مشاوران مالیاتی فارغ التحصیلات رشته حسابداری و یا حسابرسی هستند که آموزش حسابداری و مباحث آن را به خوبی گذرانده‌اند و مسئولیت حسابداری امور مالیاتی را در شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی بر عهده دارند. یک حسابدار مالیاتی باید از تجربه و تخصص کافی در مورد قوانین مالیاتی برخوردار باشد و علاوه بر آن دارای تبحر عملی در امور مالیاتی باشد. این حسابدارن در شرکت‌ها و کسب وکارهای کوچک و بزرگ موارد مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • میزان درآمد و هزینه
  • صورت دارایی‌های ثابت
  • صورت تمامی مطالبات و وصول‌ها
  • صورت مالیات تکمیلی
  • صورت گردش کالا، خدمات و مواد اولیه
  • ارزش اسمی سهام
  • حقوق و سرمایه
  • قیمت تمام شده کالا و خدمات
  • ارزیابی ترازنامه‌ها و دفاتر مالی

چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

حسابداری مالیاتی برای چه افرادی مناسب است؟

این موضوع وابسته به توانایی و مهارت‌هایی است که یک فرد دارد. حسابداری با علوم ریاضی و محاسبات سروکار دارد و می‌تواند شغل مناسبی برای افرادی باشد که در این زمینه قوی هستند و تسلط کاملی بر ریاضیات دارند. یک حسابدار مالیاتی با داشتن ویژگی‌هایی مانند درک بالا، نوآوری، ابتکار عمل، اشتیاق، آگاهی از صنایع مختلف و شرایط کاری آن ها، انعطاف پذیری، داشتن ثبات، مورد اعتماد و صادق بودن و علاقمندی به حساب و کتاب می‌تواند به یک فرد موفق در حوزه کاری خود تبدیل شود. در واقع در این شغل علاقه بسیار اهمیت دارد و در صورتی که فرد به این حوزه علاقه‌ای نداشته باشد قطعا پیشرفت نخواهد کرد.

توانایی‌های حسابدار مالیاتی

یک حسابدار مالیاتی باید دارای یک سری توانایی‌هایی باشد تا بتواند به پرونده‌های مالیاتی رسیدگی کند و از جمله این توانایی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آشنایی و تسلط کامل به قوانین مالیاتی
  • تسلط کامل به نحوه محاسبه مالیات‌های مختلف در امور متفاوت
  • اطلاع از روش‌های مختلف برای اعتراض به مالیات
  • اطلاع از نحوه پرکردن اظهارنامه‌های مالیاتی
  • تسلط بر قوانین مالیات ارزش افزوده
  • بهره گیری از موقعیت‌های تشویق‌های مالیاتی و بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی

با توجه به توانایی و مهارت‌های این افراد عمدتا شرکت‌ها و کسب وکارهای مختلف سعی می‌کنند که حسابداری مالیاتی مجموعه خود را به افراد متخصص و با تجربه در این حوزه بسپارند، تا بتوانند از دست دادن سرمایه و متضرر شدن جلوگیری کنند.

چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

آینده شغلی حسابداری مالیاتی

مسیر شغلی حسابداری مالیاتی به گونه ای است که فارغ التحصیلان این رشته با فرصت‌های شغلی بی نظیری روبرور می‌شوند. ازاین‌رو این افراد نسبت به فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها دارای درصد بیکاری خیلی کمتری هستند، زیرا می‌توانند در تمامی کسب وکارهای کوچک و بزرگ مشغول به فعالیت شوند. بنابراین اگر شما نیز به این حوزه کاری علاقمند هستید ما به شما ضمن ادامه تحصیل در دانشگاه ، دوره آموزش حسابداری مالیاتی را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید با کسب دانش و مهارت تئوری و عملی لازم و دریافت مدرک معتبر به عنوان یک حسابدار مالیاتی مجرب و حرفه ای وارد بازار کار شوید.

وظایف حسابدار مالیاتی چیست؟

حسابداران مالیاتی وظایف مختلفی برعهده دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اقدامات لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی
  • تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • انجام امور مربوط به مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده
  • تهیه گزارش درآمدها، بدهی‌های و طلب‌های شرکت و هزینه‌ها به طور ماهانه و سالانه به منظور محاسبه مالیات سالانه و فصلی
  • تحریر دفاتر پلمپ شده قانونی
  • اعلام و پیگیری چک‌های برگشتی، دریافتی و وصول نشده
  • تنظیم لایحه دفاع مالیاتی، دفاع از پرونده مالیاتی در تمامی مراحل هیات‌های حل اختلاف شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت داری
  • ارائه راهکارهایی جهت کاهش بدهی مالیاتی
  • نظارت بر بودجه و مخارج
  • پیش بینی مالی و تجزیه و تحلیل ریسک
  • مشاوره در رابطه با افزایش سود و کاهش هزینه

میزان حقوق حسابداران مالیاتی

مقدار حقوق حسابداران مالیاتی یکی از سوالات پر تکرار افرادی است که به تازگی وارد رشته حسابداری شده‌اند و می‌خواهند این گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. همچنین این موضوع برای کارفرمایان مختلف نیز اهمیت دارد که با پرداخت چه مبلغی می‌توانند با استخدام یک حسابدار مالیاتی از مزایای آن بهره مند شوند. به طور کلی رشته حسابداری یکی از مشاغل بسیار پردرآمد است. میزان حقوق حسابداران با توجه به کارشناس، سرپرست و یا مدیر حسابداری بودن فرد  و همچنین نوع پروژه، سابقه کاری حسابدار و حجم کار سازمان متفاوت است.

در واقع این افراد بر اساس میزان مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که دارند دستمزد دریافت می‌کنند و برخی از آن‌ها به دلیل توانمندی‌های خاص و سابقه درخشانی که دارند مبلغ بیشتری را دریافت می‌کنند. بنابراین ضمن توجه به میزان حقوق حسابدار مالیاتی هنگام استخدام نیروی جدید برای حسابداری شرکت‌ها و افراد باید به مجموعه ای را برای دریافت خدمات حسابرسی انتخاب کنند که دارای تخصص ، دانش و مهارت کافی در این زمینه هستند و همواره دانش و توانایی‌های خود را بروز نگهدارند و بر جدیدترین قوانین مسلط باشد تا بتوانید به عنوان بهترین مشاور و حسابدار مالیاتی در کنار سایر اعضا تیم موجب پیشرفت سریع کسب وکار و سودآوری آن شود.

چرا حسابداری مالیاتی مهم است؟

چگونه می‌توانیم در دوره‌های آموزش حسابداری شرکتی کنیم؟

اگر شما نیز به این حوزه علاقمند هستید و یا فارغ التحصیل رشته حسابداری هستید و می‌خواهید دانش و مهارت بیشتری کسب کنید تا بتوانید به عنوان یک نیروی مجرب وارد بازار کار شوید می‌توانید در دوره‌های آموزشی حسابداری شرکت کنید. با شرکت در این دوره‌ها ضمن دریافت مدرک معتبر مهارت‌های شما نیز ارتقا می‌یابد.

یکی از بهترین دوره‌هایی که می‌توانید در آن شرکت کنید دوره آموزش سامانه مودیان مالیاتی کشور است که توسط موسسه آموزش حسابداری رهبر حساب که از برترین موسسات کشور در این حوزه است برگزار می‌شود. دوره‌های این مجموعه مطابق با استانداردهای بین المللی و با استفاده از جدیدترین فنون تدریس و توسط اساتید مجرب کشوری برگزار می‌شود. بنابراین می‌توانید با اطمینان خاطر با شرکت در آن با آمادگی کامل وارد شغل حسابداری مالیاتی شوید و با ارائه خدمات متنوع به کسب وکارهای مختلف کمک کنید و درآمد عالی داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کافیست به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

کد خبر: ۲۵۹٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha