۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
کاهش ۴۰ درصدی صادرات اوکراین با یک تصمیم اشتباه

کاهش ۴۰ درصدی صادرات اوکراین با یک تصمیم اشتباه

اتحادیه اروپا با استثنایی که برای کامیون‌داران اوکراینی قائل شد، سبب شد تا با اعتراض‌های کامیون‌داران لهستانی، صادرات کی‌اف از مرز لهستان ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرده است، از زمانی‌که کامیون‌داران و کشاورزان لهستانی در اعتراض به قوانین تجاری اتحادیه اروپا با کی‌اف، مرزهای این کشور با اوکراین را مسدود کرده‌اند، صادرات اوکراین از طریق لهستان به شدت کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام این وزارتخانه اوکراین، حدود ۲۸۲ هزار تن کالای صادراتی اوکراین در ماه نوامبر از مرز لهستان عبور کرد که ۴۰ درصد از ماه پیش از آن کمتر است. در چندین پست بازرسی مرزی ۲ کشور، میزان صادرات تقریبا صفر شده و یا به نصف کاهش پیدا کرده است.

چندی پیش اتحادیه اروپا قوانین این اتحادیه برای عبور کامیون‌های اوکراینی برای ورود به و خروج از اتحادیه اروپا را تسهیل و مجوزهای لازم را از آن نمی‌خواهد؛ این اقدام صدای کامیون‌داران لهستانی را درآورده است.

کامیون‌داران لهستانی اعتراضات شبانه‌روزی و مسدود کردن مرز میان اوکراین و لهستان را از اوایل ماه نوامبر آغاز کردند. آنها می‌خواهند با این اعتراضات، توجه مقامات را به آسیب‌هایی جلب کنند که تصمیم اتحادیه اروپا در رابطه با تسهیل مقررات این اتحادیه برای شرکت‌های حمل‌ونقل اوکراینی در سال ۲۰۲۲ به این صنعت وارد کرده است.

رانندگان کامیون لهستانی می‌گویند، این قانون به رقبای اوکراینی‌شان مزیت ناعادلانه‌ای داده است درحالی‌که آنها خدمات ارزان‌تری را ارائه می‌دهند.

کشاورزان لهستانی نیز که از قیمت پایین غلات در اثر واردات ارزان از اوکراین ناراضی هستند در ۲۷ نوامبر به جمع اعتراض‌کنندگان پیوستند.

در نتیجه، هزاران کامیون در حال حاضر در ۲ طرف مرز لهستان و اوکراین گیر کرده‌اند.

پیش از این، تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین با اشاره به کاهش حداقل ۲۰ درصدی صادرات این کشور در ماه گذشته، هشدار داده بود، واردات اوکراین نیز تحت تأثیر مسدود شدن مرزها قرار گرفته است.

شورای حمل‌ونقل، مخابرات و انرژی اتحادیه اروپا قرار است، در ماه دسامبر برای بحث درباره مسدود شدن مرز دو کشور و تغییرات قانونی اتحادیه اروپا که منجر به این موضوع شد، جلسه داشته باشد.

کد خبر: ۲۵۹٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha