۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
مرغ همچنان در مدار گرانی؛ قیمت مرغ با دلار برابری می‌کند
بازار از بجنورد گزارش می‌دهد؛

مرغ همچنان در مدار گرانی؛ قیمت مرغ با دلار برابری می‌کند

بجنورد- این روزها قیمت مرغ در بازار خراسان شمالی به نزدیک ۱۹ هزار تومان رسید که بسیاری از خریداران عامل این گرانی‌ها را خلأ نظارت دستگاه‌های متولی و نبود مدیریت صحیح بازار می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در اوایل گسترش شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجالس عزا و عروسی، تالارها و رستوران‌ها، میزان مصرف گوشت مرغ کاهش یافت و قیمت مرغ زنده  به ۸۵ هزارتا ۸۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم رسید.

حال با آزاد شدن این محدودیت‌ها قیمت مرغ به‌شدت افزایش یافت به‌طوری‌که طی روز گذشته با مصوبه تنظیم بازار خراسان شمالی خروج مرغ زنده به مقصد سایر استان‌ها، ممنوع شد.

عدم مدیریت و نظارت بر کنترل بازار
یکی از خریداران مرغ در بجنورد می‌گوید: طی یکی دو هفته گذشته شاهد افزایش تغییرات زیادی در قیمت مرغ بوده‌ایم که عامل این گرانی‌ها عدم مدیریت، نظارت و کنترل بر بازار بوده و با افزایش قیمت مرغ شاهد آن هستیم که این ماده غذایی از سفره مردم در حال حذف شدن است.

محمد پور با اظهار اینکه مرغ یکی از اجزای اصلی سبد غذایی بخش قابل‌توجهی از خانوارهای ایرانی است، گفت: مسئولان چرا نظارتی بر قیمت‌ها ندارند مگر نمی‌بینند مردم در چه مضیقه مالی قرار دارند.

به علت گرانی گوشت قرمز مدت‌ها بود که مرغ را جایگزین گوشت مصرفی خانواده کرده بودیم اما این روزها به لطف مسئولان مربوطه توان خرید این کالا هم از ما گرفته‌شده است

وی بابیان اینکه این گرانی‌ها هرروز بیشتر از قبل خودنمایی می‌کند، می‌افزاید: به علت گرانی گوشت قرمز مدت‌ها بود که مرغ را جایگزین گوشت مصرفی خانواده کرده بودیم اما این روزها به لطف مسئولان مربوطه توان خرید این کالا هم از ما گرفته‌شده و در سایه نبود نظارت کافی شاهد فروش مرغ به قیمت بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان در شهر هستیم.

صعود قیمت مرغ به بالای۱۸ هزار تومان
یکی دیگر شهروندان می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از صنوف و مهمانی‌ها و مراسم‌ عروسی و...، تقاضا برای مرغ کاهش یافت ولی به‌محض آزاد شدن این محدودیت‌ها شاهد افزایش قیمت مرغ شده‌ایم.

عارفی می‌افزاید: هرروز که از خواب بیدار می‌شویم، شاهد افزایش قیمت یکی از اقلام و مایحتاج مردم هستیم طی دو هفته گذشته قیمت مرغ ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما امروز قیمت مرغ به بالای۱۸ هزار تومان رسیده است.

وی با اظهار اینکه مسئولان بارها در خبرها از نظارت‌ها می‌گویند اما کافی است چرخی در بازار و قیمت اقلام بزنی، قیمت‌ها یک‌شبه تغییر می‌کند، ادامه می‌دهد: دولت باید فکری به حال مردم کرده و این گرانی‌ها را مهار کند زیرا کاستن از مشکلات مردم وظیفه اصلی دولت است.

عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان
یکی از تولیدکنندگان گوشت مرغ نیز از نبود حمایت‌های دولت در ماه‌های گذشته انتقاد می‌کند و می‌گوید: مرغداران در حدود یک سال گذشته، مرغ تولیدی در سالن‌ها را پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه کرده‌اند و قیمت گوشت مرغ کشتار روز هم در قریب به‌اتفاق روزهای یک سال گذشته، پایین‌تر از قیمت مصوب، یعنی کمتر از ۱۲۹ هزار ریال بوده است.

وی اظهار می‌دارد: در این مدت مرغداران به‌شدت متضرر شده‌اند اما مسئولان به سراغ مرغدار نیامده و از آنان حمایتی نداشتند، اما افزایش قیمت در چند روز اخیر را برنتابیده‌اند.

قیمت ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومانی مرغ
رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد نیز مصرف روزانه مرغ را در بجنورد ۵۰ تن عنوان می‌کند و می‌گوید: تا به امروز قیمت گوشت مرغ گرم در بجنورد از کشتارگاه ۱۷ هزار و ۸۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و برای مصرف‌کننده  به ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

حسین قاسم‌زاده با بیان اینکه عرضه و تقاضا، عامل تعیین‌کننده قیمت مرغ در بازار است، اظهار می‌دارد: با شیوع کرونا و کاهش تقاضا میزان مصرف مرغ در شهرستان به نصف کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: روند افزایشی و کاهشی قیمت مرغ در ایام نوروز به‌صورت روزانه در حال تغییر بود، به‌طوری‌که مرغ از کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در این ایام به دلیل کاهش شدید تقاضا تا کیلویی هشت هزار تومان ارزان شد و با ریزش شدید قیمت ضرر زیادی برای مرغدار به همراه داشت.

حذف برخی مواد غذایی از سفره مردم
معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تعزیرات حکومتی موظف به آنالیز و بررسی افزایش قیمت مرغ است و باید واحدهای تولیدی پاسخگویی این افزایش قیمت باشند، می‌افزاید: در چنین شرایطی، شرکت پشتیبان دام می‌تواند با توزیع مرغ منجمد در سطح بازار موجب تعادل قیمت مرغ شود.

محمود قنبری ادامه می‌دهد: با توجه به ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، نباید با افزایش قیمت برخی اقلام به مشکلات مردم دامن زد که سبب حذف برخی مواد غذایی از سفره مردم شد.

وی با ابراز اینکه در حال حاضر روند افزایش قیمت مرغ را فقط در این استان شاهد هستیم و وظیفه مسئولان استان اقدامات لازم جهت تأمین مرغ کافی و جلوگیری از افزایش قیمت خودسرانه مرغ است، در خصوص نرخ مصوب فروش مرغ نیز گفت: قیمت مصوب مرغ منجمد ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام‌شده است.

ممنوعیت خروج مرغ زنده
رئیس سازمان صمت خراسان شمالی هم با اشاره به افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات می‌گوید: برای کنترل بازار گوشت مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول، خروج مرغ زنده از استان ممنوع شده است و باعرضه مرغ منجمد در بازار، نرخ‌ها شکسته می‌شود و به تعادل خواهد رسید.

رضا فیروزه، کاهش جوجه ریزی را از علت‌های افزایش قیمت گوشت مرغ عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: جهاد کشاورزی باید تلاش کند تا جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری به‌موقع و به‌صورت مدیریت‌شده انجام شود، علاوه بر آن باید بتواند از خروج بیش‌ازاندازه مرغ زنده از استان جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه امروز ۵۰ تن مرغ منجمد به‌منظور تنظیم بازار در شهرستان بجنورد توسط سازمان صمت باقیمت مصرف‌کننده ۱۳ هزار تومان توزیع می‌شود، می‌گوید: فروشگاه‌های فامیلی، اتکا، لاله، دشت بهشت، تعاونی فرهنگیان، کوروش و رفاه عاملین توزیع مرغ منجمد هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می‌افزاید: مرغدارانی که محصول تولیدی‌شان را گران‌تر از نرخ مصوب عرضه کنند، با برخورد قانونی روبه‌رو شده و پرونده آنان به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

کد خبر: ۲۵٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha