۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
زعفران ۴۵ درصد گران شد
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران

زعفران ۴۵ درصد گران شد

میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: زعفران تحت‌تأثیر کاهش تولید، امسال حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد گران شد.

به گزارش بازار، غلامرضا میری درباره وضعیت بازار زعفران تصریح کرد: امسال با توجه به تجربه سرمایی که داشتیم کاهش تولید زعفران رقم خورد به‌طوری‌ که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش قیمت زعفران حدود ۴۰ تا ۴۵درصد بودیم.

به گفته نایب‌رئیس شورای ملّی زعفران اکنون در بازار، زعفران دسته ۴۸ تا ۴۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. زعفران پوشال خریداری شده از کشاورز ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین زعفران سرگل ۴۷ تا ۴۸ میلیون تومان و زعفران نگین ۶۱ تا ۷۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری می‌شود.

وی درخصوص وضعیت صادرات زعفران تصریح کرد: تا پایان مهرماه شاهد افزایش ۵۰درصدی صادرات زعفران از کشور بودیم که اگر آبان ماه هم روند افزایشی باشد پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت ادامه داشته باشد.

وی درخصوص تولید زعفران تا به این لحظه اظهار کرد: بر اساس آمار کارشناسان جهادکشاورزی استان ۹۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی زیرکشت این محصول صادراتی و ارزشمند است و برداشت حداکثر تا ۱۰ آذرماه جاری ادامه خواهد داشت.

به گفته میری، این محصول ارزشمند که دومین محصول صادراتی کشور است از دو عامل اقلیمی دما و بارندگی به شدت آسیب‌پذیر است. سال زراعی اخیر متأسفانه این محصول به شدت از محل نوسانات دمایی و تغییرات اقلیمی آسیب دید و همین امر موجب شد در حالی که در سال‌های عادی شاهد برداشت ۳۲۰ تا ۳۳۰ تن محصول بودیم، امسال نهایتاً تا ۱۵۰ تن برداشت محصول را داشته باشیم.

نایب‌رئیس شورای ملّی زعفران افزود: با توجه به کاهش شدید برداشت، نرخ این محصول را همانند سنوات قبل، عرضه و تقاضا تعیین خواهد کرد، در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۲۵ تن برداشت محصول در استان ثبت شد که این میزان در روندی کاهشی تا پارسال به ۲۰۰ تن رسید. کشور ما و خراسان رضوی دارای انحصار تولید و صادرات دو محصول پسته و زعفران بود که پسته را از دست دادیم و تنها زعفران برای ما باقیمانده است، امیدواریم امسال با گذر از این وضعیت شاهد بازیابی زعفران برای سال آینده باشیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha