۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
انتخاب شرکت بدهکار چینی برای توسعه فرودگاه امام | نماینده مجلس: شرکت نفت، نفت ندارد که تهاتر کند!
«بازار» گزارش می دهد

انتخاب شرکت بدهکار چینی برای توسعه فرودگاه امام | نماینده مجلس: شرکت نفت، نفت ندارد که تهاتر کند!

آغاز عملیات اجرایی توسعه فرودگاه امام و انتخاب شرکت گمنام و بدهکار چینی برای توسعه این فرودگاه، گمانه زنی هایی داشت که آیا شرکت نفت، نفت مازادی دارد که آنرا با چینی ها بخواهد تهاتر کند.

اکبر محمودی؛ بازار: فرودگاه امام خمینی (ره) در حالی قرار است که نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی شود که برخی گمانه زنی ها از برخی موانع در توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) حکایت دارد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «فرودگاه امام خمینی (ره) نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی خواهد شد و تا پایان دولت سیزدهم نسبت به ابتدای دولت، ظرفیت ناوگان هوایی کشور دو برابر می شود گفته است که قرارداد فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) توسط شرکت چینی و قرارگاه خاتم الانبیا اجرا می‌شود و محل تامین منابع مالی پروژه، وزارت راه و بهره برداری با نظارت شهر فرودگاهی امام است.

آمارها نشان می دهد که روزانه ۱۷۰ پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می شود و در برخی روزها این آمار به ۳۰۰ پرواز در روز می‌رسد بنابراین توجه به این موضوع که فرودگاه امام خمینی (ره) توسعه پیدا کند موضوعی بسیار استراتژیک و به لحاظ مالی، صرفه اقتصادی داشته و به لحاظ دادن سرویس به مسافران بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

انتخاب شرکت بدهکار چینی برای توسعه فرودگاه امام؟ | نماینده مجلس: شرکت نفت، نفت ندارد که تهاتر کند!

بذرپاش با اشاره به استفاده از ظرفیت دانش‌ بنیان برای فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری پروژه کلان ایران‌ راه گفته بود که پروژه توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی آرزوی دیرینه مردم است. از سوی دیگر تا اسفندماه سال آینده ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه امام به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. ترمینال سلام نیز با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در حال ارائه خدمات به مردم در سفرهای حج و عتبات عالیات است.

بذرپاش: پروژه توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی آرزوی دیرینه مردم است. از سوی دیگر تا اسفندماه سال آینده ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه امام به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره ظرفیت ۳۵ میلیون نفری فاز توسعه فرودگاه امام گفت: با احتساب ظرفیت ترمینال یک و ترمینال سلام، ظرفیت شهر فرودگاهی به ۵۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد که این ظرفیت‌سازی در راستای کلان‌پروژه ایران‌راه است.

اما این توسعه قطعا نیازمند تامین مالی مناسب است که مطمئنا از عهده شرکت های داخلی و دولت خارج است. آنطور که مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اند مذاکرات با شرکت چینی برای توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) چندین ماه به طول انجامید و فاز اول توسعه به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار اسفند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

انتخاب شرکت بدهکار چینی برای توسعه فرودگاه امام؟ | نماینده مجلس: شرکت نفت، نفت ندارد که تهاتر کند!

در حال حاضر ظرفیت کل فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۱ میلیون مسافر است که ۸ میلیون مسافر از آن استفاده می کنند و بعد از اتمام بازسازی در نیمه اول ۱۴۰۳ ظرفیت کل به ۱۵ میلیون مسافر می رسد.

ترمینال جدید فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۴۱۰ هزار متر مربع احداث می شود و پس از تکمیل این پروژه با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر، مجموع ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد

ترمینال جدید فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۴۱۰ هزار متر مربع احداث می شود و پس از تکمیل این پروژه با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر، مجموع ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد.

انتخاب شرکت بدهکار چینی برای توسعه فرودگاه امام؟ | نماینده مجلس: شرکت نفت، نفت ندارد که تهاتر کند!

چلندری مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در پاسخ به این پرسش که تامین مالی توسعه فرودگاه امام خمینی از کجا تامین خواهد شد گفت: «تامین مالی از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که چیزی حدود ٢.۵ تا ٣ میلیارد یورو تهاتر شود، امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود.»

چلندری: فرودگاه امام در دو فاز طراحی شده که فاز اول قرار بود در سال ۸۴ توسط یک شرکت خارجی انجام شود اما بنا به دلایل امنیتی همکاری ادامه نیافت و شرکت‌های هواپیمایی آشیانه های مورد نیاز خود را در این مدت ساختند و از همان ۱۵ سال گذشته شرکت‌هایی که در فرودگاه امام مستقر بودند با شرکت‌های خارجی مختلف رایزنی کردند اما به نتیجه نرسیدند

او گفت: فرودگاه امام خمینی (ره) در دو فاز طراحی شده است که فاز اول قرار بود در سال ۸۴ توسط یک شرکت خارجی انجام شود اما بنا به دلایل امنیتی این همکاری ادامه نیافت و شرکت‌های هواپیمایی آشیانه های مورد نیاز خود را در این مدت ساختند و از همان ۱۵ سال گذشته شرکت‌هایی که در فرودگاه امام مستقر بودند با شرکت‌های خارجی مختلف رایزنی کردند اما به نتیجه نرسیدند تا اینکه با عزم و اراده دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی با شعار «ایران راه»، پروژه‌های کلان جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و مسکن تعریف شد.

شهریور سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که با شرکت چینی مذاکره کرده تا از تجربیات و دانش آن استفاده کنیم. همچنین مقرر شد از محل منابع داخلی، این پروژه اجرا شود

مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شهریور سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که با شرکت چینی مذاکره کرده تا از تجربیات و دانش آن استفاده کنیم. همچنین مقرر شد از محل منابع داخلی، این پروژه اجرا شود. زمانی که شرکت چینی تقاضای پیمانکار دست دو از ما کردند، پس از بررسی قرارگاه خاتم الانبیا را معرفی کردیم.

در برخی از تجهیزات فرودگاهی به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی داریم و از طریق این توافق، تجهیزات مورد نیاز و طراحی فرودگاهی توسط شرکت چینی تامین می‌شود

وی با بیان اینکه برای توسعه لازم در سطح فرودگاهی وارد مذاکره شدیم و بازدید های متعددی از فرودگاه‌های چین داشتیم، گفت: در برخی از تجهیزات فرودگاهی به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی داریم و از طریق این توافق، تجهیزات مورد نیاز و طراحی فرودگاهی توسط شرکت چینی تامین می‌شود. البته هر آنچه در داخل امکان تولید داشته باشد از داخل تامین می‌شود، اما بخشی از تجهیزات روز دنیا مثل تجهیزات کمک ناوبری که ساخت اروپا است باید وارد شود.

انتخاب شرکت بدهکار چینی برای توسعه فرودگاه امام؟ | نماینده مجلس: شرکت نفت، نفت ندارد که تهاتر کند!

بر اساس آنچه اعلام شده منابع مالی این قرارداد که ارزش آن حدود ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده از محل تهاتر با نفت تامین خواهد شد. جدای از حاشیه های انتخاب این شرکت گمنام و بدهکار، «فریدون عباسی» عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید که نفتی که قرار است چینی ها برای اجرای این پروژه ها دریافت کنند، از کجا قرار است تامین شود.

عباسی: تولید نفت کشور ظرفیت مشخصی دارد و نمی توان به راحتی و در زمان کم آن را افزایش داد. شرکت نفت هر آنچه که دارد را خود فروخته و بر اساس قوانین بودجه ای پول آن را هم هزینه می کند و به خزانه واریز می کند

او با بیان اینکه تولید نفت کشور ظرفیت مشخصی و محدودی دارد و نمی توان به راحتی و در زمان کم آن را افزایش داد، ادامه داد: شرکت نفت هر آنچه که دارد را خود فروخته و بر اساس قوانین بودجه ای پول آن را هم هزینه می کند و به خزانه واریز می کند.

شرکت نفت، نفت مازادی ندارد که بخواهد آن را با یک شرکت چینی تهاتر کند. حتی ذخیره چندانی هم روی کشتی ها نداریم

او ادامه داد: شرکت نفت، نفت مازادی ندارد که بخواهد آن را با یک شرکت چینی تهاتر کند. حتی ذخیره چندانی هم روی کشتی ها نداریم.

تامین مالی پروژه توسعه فرودگاه امام خمینی از طریق تهاتر نفتی چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه آمریکاییِ بلومبرگ از افزایش صادرات نفت ایران به چین خبر داد. بر پایه گزارش بلومبرگ، صادرات نفت ایران به چین به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

بر اساس قراردادی که وزارت راه و شهرسازی با چینی ها امضا کرده قرار است که توسعه فرودگام امام خمینی(ره) توسط شرکت «هاکان» انجام شود

به نظر می رسد این اقدام وزارت راه و شهرسازی پای نفت را این بار به فرودگاه امام خمینی(ره) باز کرده است. بر اساس قراردادی که وزارت راه و شهرسازی با چینی ها امضا کرده قرار است که توسعه فرودگام امام خمینی(ره) توسط شرکت «هاکان» انجام شود.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha