۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
سهم ۴۵ درصدی غرب آسیا از صادرات غیرنفتی ایران
سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

سهم ۴۵ درصدی غرب آسیا از صادرات غیرنفتی ایران

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: در شش ماهه امسال صادرات کشورمان با کشورهای غرب آسیا بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده که سهم ۴۵ درصدی از کل صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش بازار، عبدالامیر ربیهاوی سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در مصاحبه با خبرنگار تحریریه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما گفت: مجموع تجارت کشورهای غرب آسیا شامل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر، عربستان، بحرین، یمن، فلسطین، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه ۲ هزار ۳۶۱ ملیارد دلار است.

ربیهاوی در ادامه افزود: بر اساس آمار ۴۵ درصد از صادرات ایران با این ۱۳ کشور است. در بین کشورهای منطقه غرب آسیا عراق و ترکیه به دلیل همجواری با کشورمان از نظر تجاری برای ما اهمیت بیشتری دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان توسعه تجارت برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای غرب آسیا بیان کرد: کشورهای غرب آسیا به دلایل سیاسی و اقتصادی برای کشورمان اهمیت دارد. تجارت کشورمان با تعدادی از این ۱۳ کشور مانند یمن، سوریه، لبنان و فلسطین بسیار ناچیز است، ولی تجارت کشورمان با سایر کشورهای این منطقه وجود دارد و برنامه ریزهایی برای افزایش تجارت با آن‌ها انجام داده ایم.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: تشکیل کمیسون‌های مشترک بین ایران و کشورهای این منطقه برای رسیدن به تفاهم‌ها برای تسهیل تجارت از برنامه برای سازمان توسعه تجارت است. بطور مثال از ۱۳ آذر ماه جلسه کارشناسی کمیسیون مشترک ایران و عمان در تهران آغاز می‌شود و در ۱۵ و ۱۶ آذر ماه جلسه نهایی کمیسیون دو کشور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: یکی از کشورهای مهم این منطقه عربستان سعودی است که بعد از برقراری ارتباط سیاسی با این کشور وارد بحث تجاری با این کشور شدیم. اولین دور نشست مشترک دو کشور اوایل آذر ماه با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت، نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برگزار شده، که مورد استقبال تجار و فعالان اقتصادی بود.

بر اساس آمارهای منتشر شده گمرک ایران در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به کشورهای غرب آسیا شامل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر، عربستان، بحرین، یمن، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه ۱۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار بوده است.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha