۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
شرکت مس بر سرمایه گذاری ۲ میلیارد یورویی متمرکز شود
رییس هیات عامل ایمیدرو:

شرکت مس بر سرمایه گذاری ۲ میلیارد یورویی متمرکز شود

غریب پور، رییس هیات عامل ایمیدرو از مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران خواست برنامه ریزی های خود را برای سرمایه گذاری ۲ میلیارد یورویی در چشم انداز سال ۱۴۰۵ متمرکز کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشست کارگروه کنترل مدیریت شرکت ملی صنایع مس، تاکید کرد: این شرکت چشم انداز خود را برای دهه های بعدی رصد کند و استراتژی های بلندمدت داشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه شرکت مس به سمت ایجاد ظرفیت ۲ میلیون تن کنسانتره و ۵۰۰ هزار تن کاتد باشد. به گفته ریاست هیات عامل ایمیدرو، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۲ میلیارد یورویی، تا سال ۱۴۰۵ از اولویت های اصلی شرکت مس است.

وی با بیان اینکه ایمیدرو از افزایش سرمایه شرکت مس حمایت می کند، ادامه داد: وظیفه ما به عنوان سازمان توسعه ای، تامین مالی است که افزایش سرمایه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان را در مجمع سالانه شرکت تصویب خواهیم کرد.

افتتاح ۴۴ طرح مسی
غریب پور با اشاره به برنامه افتتاح ۴۴ طرح در شرکت مس طی امسال گفت: برای این منظور یک تقویم زمانی تهیه شود تا این میزان طرح به ارزش حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان در زمان مشخص به بهره برداری برسد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: عملکرد شرکت ملی صنایع مس طی سال گذشته در همه جنبه ها اعم از تولید، فروش صادرات و توسعه قابل توجه بوده است.

رشد آمارها و عملکرد مدیریت
وی ادامه داد: این در حالی است که برای سنجش مدیریت شرکت باید موضوعاتی همچون تولید، فروش، بهره وری عوامل تولید، کاهش قیمت تمام شده، سود عملیاتی حاکی از عوامل تولید، نگاه مدیریت به توسعه، فناور و صنعتی شدن و نیز میزان ماشین آلات مورد نیاز و بومی سازی بررسی شود.

افزایش تولید و صادرات مس در برنامه امسال
غریب پور درباره برنامه امسال شرکت مس بیان داشت: تولید ۲۶۵ هزار تن کنسانتره مس در سال جاری، هدف حداقلی است که انشالله این شرکت آن را عملی خواهد کرد. وی ادامه داد:. میزان تولید کاتد این شرکت نیز امسال ۲۰ درصد افزایش می یابد. همچنین تناژ صادرات کنسانتره مس نیز از ۱۴۰ هزار تن عبور می کند.

عملکرد شرکت مس در حوزه مسئولیت اجتماعی
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به عملکرد مناسب شرکت مس در حوزه مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: این شرکت در برابر کرونا، در کرمان بسیار مطلوب عمل کرد که رضایت مسئولان استان را به دنبال داشت. وی افزود: احداث ۲ بیمارستان مجهز و ساخت زمین های چمن، از جمله اقدامات ارزنده این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی است. امیدواریم این شرکت برنامه احداث تصفیه خانه فاضلاب رفسنجان نیز را اجرا کند. غریب پور به توسعه معادن کوچک مقیاس مس به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت صمت و ایمیدرو اشاره کرد و گفت: با احیای بخشی از معادن مس و تولید کنسانتره از این معادن، به اقتصاد و اشتغال کشور کمک خواهد شد.

ضرورت بازبینی حقوق دولتی برای جذب سرمایه گذار
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه نرخ حقوق دولتی با هدف تشویق سرمایه گذاران نیاز به بازبینی و اصلاح دارد، گفت: معدنداری با حقوق دولتی کنونی و افزایش ۲۳ درصدی دستمزد نیروی انسانی، جذابیتی ندارد. وی ادامه داد: در سال جهش تولید باید انگیزه سهام دار و سرمایه گذار برای افزایش تولید افزایش یابد که از جمله این ابزارها، بازبینی و تعدیل حقوق دولتی است.

افزایش قیمت مس جهانی به ۷۰۶۶ دلار تا ۲۰۲۵
اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با بیان اینکه پیش بینی ۱۰ موسسه بزرگ جهانی تعیین قیمت، مبنی بر افزایش قیمت مس تا ۲۰۲۵ به ۷۰۶۶ دلار در تن است، گفت: از دلایل این افزایش قیمت، افزایش تقاضا در صنایع به ویژه خودروهای برقی، سرمایه گذاری سالانه ۴ تریلیون دلاری و غیره است. وی ادامه داد: پیش بینی قیمت در سال ۹۹ نیز به طور متوسط ۵۵۶۵ دلار در تن است.

راه اندازی ۴ معدن جدید مس طی امسال
سعدمحمدی با اشاره به اینکه امسال ۴ معدن مس در کشور راه اندازی می شود، گفت: با احداث کارخانه فرآوری در این معادن با همکاری بخش خصوصی، ۱۴۸ هزار تن کنسانتره تولید خواهد شد. وی ادامه داد: ظرفیت معادن فعلی برای یک میلیون ۱۰۰ هزار تن فعال است و تا ۱۴۰۳، حدود ۵۹۰ هزار تن کنسانتره دیگر به تدریج آماده سازی می شود. همچنین یک کارخانه فلوتاسیون از سرباره با ظرفیت ۶۷ هزار تن، از سال ۱۴۰۱ وارد مدار خواهد شد که به دلیل نداشتن هزینه استخراج، بسیار سودده خواهد بود.

خبری از اکتشافات در راه است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با اشاره به نتایج بسیار مطلوب اکتشافات صورت گرفته در این حوزه گفت: این اکتشافات در معادن سرچشمه، میدوک و سونگون است که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: برنامه تولید کاتد کشور تا سال ۱۴۱۰، به میزان ۷۰۰ هزار تن خواهد بود که از این میزان، ۶۱۰ هزار تن مربوط به شرکت مس است. این شرکت همچنین تا مدت مذکور، ۷۲۰ هزار تن آند تولید خواهد کرد.

برنامه سال ۹۹
سعدمحمدی با اشاره به برنامه سال ۹۹ این شرکت، گفت: میزان استخراج نسبت به برنامه یک درصد، تولید سنگ سولفوری ۲ درصد، تولید کنسانتره ۳ درصد، تولید آند ۱۴ درصد و تولید کاتد ۲۰ درصد خواهد بود. وی افزود: با توجه به صیانت از ماده معدنی، افزایش تولید به رغم کاهش عیار است. به طوری که میزان عیار متوسط ماده معدنی در سال گذشته ۶۲۳/۰ بوده و برنامه امسال ۶۱/۰ است.

رشد ارزش بازار شرکت مس
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: ارزش کل بازار شرکت مس در سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. این رقم در سال ۹۸ به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسید و اکنون به ۲۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال نیز از شرکت فولاد مبارکه عبور می کنیم و رتبه شرکت نخست کشور را در ارزش بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

کد خبر: ۲۵٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha