۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
معدن سودده پر از ضرر؛ تکنیک مافیا!
مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان مطرح کرد؛

معدن سودده پر از ضرر؛ تکنیک مافیا!

مافیاهایی که در معادن ایران به وجود آمده اند، در تلاش هستند معادن پرسود و فعال را زیان ده اعلام کنند تا با خصوصی سازی این معادن خودشان سراغ این گونه معادن بروند.

بهنازصفری؛ بازار: متاسفانه در بخشی از معادن ایران مافیاهایی به وجود آمده اند که تلاش می کنند معادن پر سود و فعال را ضررده اعلام کنند تا در نهایت این معادن به بخش خصوصی واگذار شود و خود این افراد چنین معادنی را خریداری کرده و بر رویشان فعالیت انجام دهند. این مساله حتی در بخش تجهیزات معدنی هم به چشم می خورد، یعنی برخی از افراد سودجو در معادن ورود پیدا می کنند و فاکتورهایی را برای خرید تجهیزات معدنی جعل می کنند و یا فاکتور سازی انجام می دهند.

برخی تجهیزات برای معادن طی سال های متوالی نصب و راه اندازی شده و تا پنج سال هم گارانتی خرابی تجهیزات وجود دارد، ولی یکسری ها برای همان دستگاه ها فاکتورهای جدید ارایه

کرده و پول های هنگفتی را به این طریق جا به جا می کنند.

باطله های ارزشمند

حمید صفری، مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان در گفت و گو با بازار بیان کرد: تحقیقات فراوانی بر روی باطله های معدنی و مواد ارزشمندی که در آنها وجود دارد انجام داده و به نتایج خوبی رسیده ایم. یعنی بر اساس حدس و گمان چیزهایی نگفته ایم. بنابراین می دانستیم عیارهای باطله هایی که مورد بررسی قرار داده ایم موارد ارزشمندی هستند که باید بر روی آنها کار شود.

متاسفانه بسیاری از تحقیقاتی که توسط افراد با تجربه و تحصیل کرده در حوزه معادن و باطله های معدنی صورت گرفته و به نتایج خوبی هم رسیده اند را افراد سود جو و منفعت طلب از بین بردند، تا اعلام کنند برخی از معادن که اتفاقا فعالیت های خیلی خوبی هم داشتند ضررده شده اند تا این معادن را به بخش خصوصی واگذار کنند

وی افزود: متاسفانه بسیاری از تحقیقاتی که توسط افراد با تجربه و تحصیل کرده در حوزه معادن و باطله های معدنی صورت گرفته و به نتایج خوبی هم رسیده اند را افراد سودجو و منفعت طلب از بین بردند، تا اعلام کنند برخی از معادن که اتفاقا فعالیت های خیلی خوبی هم داشتند ضررده شده اند تا این معادن را به بخش خصوصی واگذار کنند.

صفری تاکید کرد: در واقع افرادی که چنین ادعاهایی در خصوص چنین معادنی داشتند، می خواستند معادن فعال و پر سود را ضررده اعلام کنند و این ها را بعدا خودشان خریداری کرده و بر رویشان فعالیت انجام دهند که این موارد معضل بزرگی برای بخش معدن ایران به حساب می آید.

تجهیزاتی که یکبار از شرکت های بزرگی مثل سوئدلا خریداری شده است، مجددا فاکتور سازی می کنند و می گویند این ماشین آلات خریداری شده است، درحالی که این تجهیزات سال ها قبل خریداری شده و مورد استفاده هم قرار گرفته است

این فعال معدنی تصریح کرد: در بخش خرید تجهیزات معدنی هم همین مشکلات به وجود آمده است. یعنی تجهیزاتی که یکبار از شرکت های بزرگی مثل سوئدلا خریداری شده است، مجددا فاکتور سازی می کنند و می گویند این ماشین آلات خریداری شده است، درحالی که این تجهیزات سال ها قبل خریداری شده و مورد استفاده هم قرار گرفته است.

به گفته وی؛ طبق قراردادهایی که با شرکت تولید کننده ی تجهیزات معدنی سوئدلا داشتیم، اگر تجهیزات معدنی مان تا پنج سال به هر دلیلی خراب می شد آنها به صورت رایگان تعمیرش می کردند. درحالی که یکسری از این افراد، مجددا قطعات یدکی ماشین آلات را فاکتور سازی کردند که رقم های میلیاردی در این فاکتورها نوشته می شد.

مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان اظهار داشت: باطله معدنی مس عناصر ارزشمند بسیار زیادی دارد که می توانیم از آنها موااد بسیار ارزشمند و پرکاربردی را استخراج کنیم، ولی هنوز به خاطر نداشتن تجهیزات لازم چنین اتفاقی روی نداده و مجبور شده ایم که با کشور چین یک قرارداد ۲۵ ساله ببندیم و باطله های معدنی ارزشمندمان را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها از این باطله ها بهره برداری کنند.

وی در خصوص تجهیزات مس سونگون بیان کرد: درحال حاضر تجهیزات مس سونگون در سطح بسیار بالایی قرار دارد و بعد از مس سرچشمه، مس سونگون ماشین آلات بسیار خوبی را وارد کرده است. در واقع کل تجهیزات به روز در فاز یک و دو مس سونگون و تجهیزات آبرسانی از بهترین شرکت تولید کننده ی تجهیزات معدنی سوئدی خریداری شده است.

وی تصریح کرد: تمام تجهیزات به طور کامل وارد شده و توسط پیمانکاران حرفه ای نصب شده است. تمامی این موارد را کسانی می توانند لمس کنند که در بخش معادن و حوزه های مختلف معدنی فعالیت کرده و تمامی مشکلات و کمبودها را لمس کرده اند.

صفری تاکید کرد: حتی اساتید دانشگاهی که خودشان قبلا در معادن کار کرده و همه چیز را از نزدیک لمس کرده اند، حرف های بیشتری برای گفتن به دانشجویانشان دارند، تا اساتیدی که فقط با تئوری و کتاب مسائل و مشکلات را یاد گرفته اند. کار معدن به گونه ای است که باید همه چیز را از نزدیک ببنی و مشکلات را درک کنی، برای همین فقط دانستن تئوری ها مشکلی را حل

نمی کند.

وی تاکید کرد: کسی که یک سال در بخش صنعتی فعالیت داشته باشد و مشکلات را از نزدیک لمس کند، مانند این است که هشت سال در دانشگاه تدریس کرده است. بنابراین انجام دادن کارهای عملی و دانستن این که ماشین آلات معدنی باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟ یا این که چه ویژگی و چه کارکردی داشته باشند بسیار مهم است. مثلا فردی که خودش با ماشین آلات صنعتی و معدنی کار کرده و با این تجهیزات سر و کار داشته از دانش بیشتری برخوردار است. چرا که تمام ضعف و قوت ماشین ها را از نزدیک می بیند.

این فعال معدنی در خصوص تجهیزاتی که در ایران تولید می شوند بیان کرد: در ایران هم تجهیزات معدنی خوب و با کیفیتی ساخته می شود. به عنوان مثال یک سری تجهیزات نیاز داشتیم به اسم سلول، که قطر آن پنج متر و ارتفاع آن ۱۱ متر است. بنابراین تجهیزاتی که حجم بسیار زیادی دارند، برای واردات دچار مشکلات خاصی می شوند، برای همین بهترین کار این بود که این تجهیزات در داخل کشور ساخته شود.

وی افزود: نقشه ی این سلول ها توسط شرکت سوئدی به ایران فرستاد شده و زیر نظر مشاوران و ناظران این تجهیزات در ماشین سازی تبریز ساخته شد. زیرا به تعداد ۲۲ سلول در مس سونگون نیاز داشتیم که واردات آنها واقعا کار مشکلی بود، ولی توسط ماشین سازی ایرانی موفق به ساخت این تجهیزات شدیم.

در ایران هم کارخانجات بسیار خوبی هستند که طی سال های اخیر موفق شده اند تجهیزات خوبی در حوزه معدنی بسازند و تحویل دهند. برای همین در بسیاری از موارد فقط تجهیزات خیلی اصلی و اساسی را وارد کرده و مابقی تجهیزات در ایران ساخته می شوند

صفری تاکید کرد: بنابراین در ایران هم کارخانجات بسیار خوبی هستند که طی سال های اخیر موفق شده اند تجهیزات خوبی در حوزه معدنی بسازند و تحویل دهند. برای همین در بسیاری از موارد فقط تجهیزات خیلی اصلی و اساسی را وارد کرده و مابقی تجهیزات در ایران ساخته می شوند.

او گفت: بنابراین می توان برای ساخت تجهیزات خوب از شرکت های ماشین سازی ایرانی هم استفاده کرد. زیرا در این مدت نشان داده اند که از قابلیت های خوبی برای ساخت تجهیزات باکیفیت برخوردار هستند.

او خاطرنشان کرد: ولی در این حوزه از یک سو بحث تجهیزات و سلامت فیزیکی مطرح است، از سوی دیگر هم بحث تکنولوژی های مطرح است. متاسفانه چیزی که ما الان نداریم بحث تکنولوژی های لازم است. به عنوان مثال سنگ هایی که از کوه پایین می آورند توسط دستگاه ها خرد می شود، یعنی می توانیم کانی مس را از سنگ ها جدا کنیم. ولی برای جداسازی عناصر ارزشمند دیگرنیاز به تکنولوژی قوی داریم. درحالی که تکنولوژی هایی که ما هم اکنون استفاده می کنیم خیلی ضعیف است. برای همین نمی توانیم بسیاری از مواد و عناصر مهم را از کانی جدا کنیم و سمت باطله ها فرستاده می شوند.

وی افزود: برای نبود همین تکنولوژی هاست که باطله های معدنی ما دارای عناصر ارزشمندی هستند که نمی توانیم با تکنولوژی خوب یا همان علم شیمی آنها را استخراج کنیم، برای همین حتی با وجود گران قیمت بودن این عناصر وارد بخش باطله های معدنی می شوند.

کد خبر: ۲۵۹٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha