۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
حق بیمه کارگران ساختمانی دغدغه جدید | اختلاف قیمت مشکل زا شد
پیگیری بازار؛

حق بیمه کارگران ساختمانی دغدغه جدید | اختلاف قیمت مشکل زا شد

سمنان- بیمه کارگری قانونی بود که در سال ۸۶ با هدف حمایت از کارگران ساختمانی مصوب شد اما از اسفند ماه سال قبل ورود مجلس به این قانون شرایط را برای همه کارفرمایان ساختمانی دشوارتر کرده است.

بازار، گروه استان ها: بیمه کارگری مصوب سال ۸۶ برای این پدید آمد که بتواند از کارگران ساختمانی حمایت کند تا بتوانند از مزیت های تامین اجتماعی و بازنشستگی برخوردار شوند. این قانون کجدار و مریز توانسته بود بخشی از نیازهای کارگران را رفع کند.

اسفند ماه سال قبل بود که ورود مجلس به اصلاح این قانون، آنقدر بد و غیرکارشناسی صورت گرفت که نه تنها وضعیت برای کارگران بهتر نشد بلکه اعتراض کارفرمایان و کارگران را هم به دنبال داشت تا جایی که دوباره هشت ماه بعد مجلس حرف خود را پس گرفت و قانون به روال قبل بازگشت.

این هفت ماه اما مشکلات عدیده ای را برای کارفرمایان ساختمانی پدید آورد از جمله اینکه حق بیمه آنها پرداخت نمی شد و کاهش نرخ بیمه هم اعمال نشده بود در نتیجه کارگران و کارفرمایان هم به این موضوع معترض بودند.

در لیست نیستیم!

یک کارگر در این باره به خبرنگار بازار، می گوید: ابتدای ماه، برای اینکه اسم من در لیست بیمه وجود نداشت به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردم درهمان لحظه مالک ملکی را دیدم که معترض بود و برای اینکه کاهش نرخ حق بیمه ساختمان برای وی اعمال نشده بود، شکایت داشت و در آخر نیز حق بیمه خود را پرداخت نکرد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان قانون بیمه کارگران در سال ۸۶ با هدف حمایت از قشر کارگر ساختمانی مصوب شد

علی ادامه می دهد: کمی بعد، جزییات اعتراض را از وی پرسیدم که در پاسخ گفت در اردیبهشت ماه سال جاری برای پرداخت حق بیمه ساختمان به تامین اجتماعی مراجعه کردم مسئول مربوطه به من گفت که حق بیمه ساختمان من از متری پنج هزار و ۴۰۰ تومان به ۹ میلیون تومان رسیده که البته مجلس شاید این نرخ را اصلاح کند.

وی افزود: من بر این اساس حق بیمه را پرداخت نکردم و اکنون نرخ کاهش یافته اما به من اعلام کردند کد ملی من در سیتم ثبت نشده است و باید همان قیمت قبلی را پرداخت کنم. من سوالی که دارم این است که چگونه باید این مورد را پیگری کنم.

هفت ماه مشکل!

اشاره این فرد به تغییر رویه قانونی از هفت درصد پرداختی کارگران به چهار درصد کل حق بیمه بود که مجلس آن را مصوب کرد و سبب شد هفت ماه کارگران با مشکل روبرو شود موضوعی که البته تامین اجتماعی هم آن را تائید می کند.

یک کارفرما نیزدر گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کاهش نرخ حق بیمه برای ما اعمال نشده است گفت: از یک طرف باید هزینه مصالحی که گران شده را باید بپردازیم و از سوی دیگر بیمه هم مشکل ایجاد کرده است. به تامین اجتماعی مراجعه کرده ایم اما می گویند که شما مشمول قانون قبل هستید و باید گران تر برپدازید سوال ما این است که آیا اینها هزینه تمام شده ساختمان را گرانتر و در نتیجه قیمت آن را بالاتر نمی برد؟

حق بیمه کارگران ساختمانی دغدغه جدید | اختلاف قیمت مشکل زا شد

شرایط به سابق بازگشت

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان سمنان در این باره به خبرنگار بازار، گفت: ماده پنج بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مورد شکایت برخی کافرمایان استان سمنان است این ماده درباره میزان حق بیمه مباحثی را مطرح می کند.

سید کمال نیک اقبال ادامه داد: حق بیمه تا قبل از تاریخ بیستم اسفند ماه ۱۴۰۱ بر مبنای ۱۵ درصد عوارضی که شهرداری پرداخت می شد، وصول می گردید از آن تاریخ بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس این موضوع به چهار درصد حق بیمه ماهانه تبدیل شد و از تاریخ مذکور رویه عوض و البته اعتراضاتی هم صورت گرفت و در نهایت مجلس نرخی را مجدداً مصوب کرد و از سوم آبان ماه ۱۴۰۲ مجدداً نرخ اصلاح شد.

وی افزود: اما مشکل اینجا است که از بیستم اسفند ماه سال قبل تا ابتدای آبان ماه امسال حق بیمه کارگران می بایست بر مبنای چهار درصد محاسبه شود کسانی که نامه شان از شهرداری به شعب تامین اجتماعی ارسال شده باید این موضوع را پیگیری کنند که آیا نامه آنها ثبت و منجر به صدور فیش شده است یا خیر؟ اگر اینطور نیست مجدداً این دسته از کارگران می توانند نامه از شهرداری گرفته و به تامین اجتماعی مراجعه کنند تا با توجه به نرخ جدیدی که از سوم آبان ماه امسال مصوب شده، بیمه آنها محاسبه شود. کسانی که نرخ حق بیمه آنها محاسبه شده و فیش به آنها داده شده، متاسفانه قانون همان دوره چند ماهه را باید رعایت کرده و باید حق بیمه بیشتری هم پرداخت کنند زیرا قانون در آن موقع اصلاح نشده بوده است.

حل مشکل بیمه

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه اصلاحیه مذکور مشکل را حل کرده اما برخی از کارگران حق بیمه شان با قانون سال قبل بوده است، تاکید کرد: قانون بیمه کارگران در سال ۸۶ با هدف حمایت از قشر کارگر ساختمانی مصوب شد و اگر فرد کارفرما و مالک حق بیمه ساختمانی خود را می پردازد، مصداق بخشی از ۲۰ درصد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی است که باید پرداخت شود از سوی دیگر هفت درصد هم توسط کارگر پرداخت می شود

نیک اقبال ادامه داد: در نتیجه ۲۰ درصدی که کارفرما پرداخت می کند بعلاوه هفت درصدی که کارگر می پردازد، ۲۵ درصد حق بیمه کارگران ساختمانی را شکل می دهد. از سوی دیگر اگر کارگر بیمه شده تامین اجتماعی باشد و ماهانه هفت درصد حق بیمه را پرداخت کند، حتی اگر مقطعی هم کار کند برای مثال در یک خانه برای مدتی لوله کشی کند، از تمام مزایای تامین اجتماعی برخوردار می شود و حتی حوادث هم شامل آن می شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان: اگر کارگری در ساختمانی که حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت شده، دچار حادثه شود، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارد

وی درباره کارهای مقطعی کارگران مانند لوله کشی، گچ کاری و ... که ممکن است تنها چند روز به طول بیانجامد نیز توضیح داد: اگر کارگری در ساختمانی که حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت شده، دچار حادثه شود، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارد.

ترس بزرگ آسیب دیدگی

در نهایت باید گفت قانون بیمه کارگری تغییر و و به رویه اول بازگشت تا مشکل کارگران حل شود اما خیلی دیر، در این بین اما کافرمایانی که در هفت ماهه قانون جدید فیش بیمه دریافت کردند متاسفانه با مشکل روبرو شدند مشکلی که البته از این پس دیگر وجود ندارد و شاید به شانس این دسته از کافرمایان بازمی‌گشت که با تغییر رویه قانونی تنها برای چند ماه، برایشان مشکلاتی پدید آمده است.

حال باید دید که اصلاح رویه قبلی که به وضوح نادرست و نامناسب بود، می تواند دردی از کافرمایان و کارگران دوا کند یا خیر؟ قشری که همین حالا هم در گیر و دار مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی هستند و بزرگترین ترس شان، بیماری است.

کد خبر: ۲۵۸٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ترویج IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      0 0
      لطفا یه پیگیری در مورد رد کردندبیمه کارگران شرکت نفت وگاز بجای اینکه کارگر سمتی که داره رو رد نمیکنن مثل جوشکار وغیره رو همه کارگر عادی بنا رد میکنن لطفا یه پیگیری کنید