۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کارنامه افت قیمت ناشی از اشکالات ماشین را پرداخت کرد
جوابیه کارنامه به گزارش بازار ؛

کارنامه افت قیمت ناشی از اشکالات ماشین را پرداخت کرد

پس از انتشار گزارش بازار در خصوص کارشناسی پلتفرم کارنامه، این مجموعه طی جوابیه ای اعلام کرد: کارنامه افت قیمت ناشی از اشکالات ماشین را که مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال بود، به مشتری پرداخت کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی رسانه «بازار» گزارشی از عملکرد پلتفرم «کارنامه» در خصوص کارشناسی اشتباه خودرو منتشر کرد که این پلتفرم توضیحاتی در خصوص روند کارشناسی و عملکردشان برای «بازار» ارسال کرده که طبق قانون مطبوعات در ادامه متن کامل آن منتشر می شود:

کارنامه کارشناسی خودرو چند روز اعتبار دارد؟

در گزارش «وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می‌شود» به خطای سایت کارنامه در کارشناسی خودرو اشاره شده است. اما نکته این است که کارشناسی خودرو در این شرکت زمان و مقررات خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود. در گزارش مذکور به دو نکته اشاره کرده‌ اید؛ اول «شکایات مکرر مشتریان کارنامه» و دوم «تغییر کارشناسی خودرو پس از فروش آن»، درباره ادعای اول؛ در متنی که رسانه «بازار» منتشر کرده، خبر از «شکایات مکرر مشتریان کارنامه» داده اما در متن گزارش تنها به یک شکایت استناد شده است. به نظر می‌ رسد تنها یک شکایت برای ارزیابی عملکرد یک کسب‌ و کار کافی نباشد. آن هم کسب‌ و کاری که بیش از چهار سال از فعالیتش می‌ گذرد و در این مدت بیش از ۳۰۰ هزار خودرو را کارشناسی کرده است. البته همین یک شکایت هم برای کارنامه مهم است و این شرکت خود را ملزم به پیگیری و حل مشکل می‌ داند.

درباره ادعای دوم، آنچه در گزارش آمده مربوط به شکایت از سوی خریدار یک خودروی تویوتا است. از ابتدای سال جاری فقط در تهران بیش از ۴۰۰ خودروی تویوتا توسط کارنامه کارشناسی شده و تنها یک مورد از آنها یک دستگاه تویوتا آریون بوده، طرح شکایت کرده است. پس به نظر می‌ رسد گزارش رسانه «بازار» براساس گفته‌ های خریدار این خودرو باشد.

در این گزارش اعلام شده کارشناسی کارنامه بعد از فروش خودرو تغییر کرده است. اما خودروی مذکور بین کارشناسی اول تا کارشناسی دوم، دچار مشکل شده بود و خریدار علیرغم هشدارهای کارشناس کارنامه، تصمیم به خرید خودرو بر اساس برگه کارشناسی قدیمی گرفته است.

گزارش کارشناسی کارنامه تنها ۷ روز و حداکثر تا پیمایش ۱۰۰ کیلومتر اعتبار دارد و هر خودرویی پس از این بازه زمانی، باید مجددا کارشناسی شود. دلیل این محدودیت آن است که ممکن است در این فاصله، به خودرو صدمه‌ای وارد شود و کارشناسی قبلی دیگر معتبر نباشد. این محدودیت برای حفظ منافع خریداران خودرو اعمال می‌ شود و طبیعی است که بین گزارش کارشناسی هر خودرو بعد از پیمایش ۱۰۰ کیلومتر یا گذشت ۷ روز، با گزارش کارشناسی قبلی تفاوت‌ هایی وجود داشته باشد.

خودروی تویوتا آریون موضوع گزارش، پس از مراجعه فروشنده به کارنامه، به‌طور کامل کارشناسی و آگهی می‌شود. یک مشتری ۲۱ روز بعد از کارشناسی اول، برای بازدید ماشین ابراز تمایل می‌ کند. طبیعی است که گزارش اول به ایشان ارائه می‌ شود اما دستیار فروش کارنامه به ایشان تأکید می‌ کند ماشین باید مجددا کارشناسی شود. هماهنگی برای کارشناسی دوم هم انجام می‌ شود و کارشناس به محل مراجعه می‌ کند. ظاهرا در اولین بازدیدی که خریدار و دستیار از خودرو داشتند، خریدار به‌دلیل علاقه به خرید این خودرو و تخفیف مناسبی که فروشنده قائل می‌ شود، در محل بازدید، قولنامه را تنظیم می‌ کند. عجله خریدار در حدی بوده است که حتی منتظر رؤیت گزارش کارشناسی دوم کارنامه (که همان نسخه اصلی و نهایی است) و امضای برگه ضمانت‌ نامه نمی‌ شوند و قبل از مراجعه به دفترخانه و انجام کارشناسی دوم، بر اساس گزارش کارشناسی اول، ثمن را به حساب مالک واریز می‌ کند. کارشناس کارنامه همان زمان به خریدار اطلاع داده بود که ماشین در فاصله کارشناسی اول و دوم مشکلاتی پیدا کرده و بهتر است در خرید عجله نکند و منتظر دریافت نسخه نهایی گزارش کارشناسی شود. اما خریدار تصمیم می‌ گیرد منتظر گزارش کارشناسی نماند و با تخفیف بیشتر، ماشین را بخرد.

طبیعی است وقتی مشتری بدون در نظر گرفتن گزارش کارشناسی کارنامه و امضای برگه ضمانت اقدام به معامله می‌ کند، مشمول ضمانت کارنامه نخواهد شد. با این‌حال، کارنامه افت قیمت ناشی از اشکالات ماشین را که مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال بود، به ایشان پرداخت کرده است. تمام مستندات موجود در اختیار کارنامه است.

خوشبختانه این مشکل با پیگیری‌ های تیم کارشناسی کارنامه حل شده و اکنون هیچ مشکل و شکایتی از جانب خریدار وجود ندارد. اما با توجه به تاکید این رسانه بر وجود «شکایات مکرر مشتریان کارنامه» از این رسانه درخواست می‌ شود اطلاعات تماس این افراد را در اختیار کارشناسان کارنامه قرار دهند تا در حضور خبرنگار این رسانه به مشکلات آنان هم رسیدگی شود.

کارنامه در چهار سال حضور خود در بازار خودرو سعی کرده بهترین خدمات را ارائه دهد اما ما معتقدیم حتی خبره‌ ترین انسان‌ها هم ممکن است گاهی اشتباه کنند. به همین دلیل، کارنامه جبران خسارت ناشی از اشتباه کارشناسان خود را ضمانت می‌ کند. این ضمانت برای خودروهایی که از کارنامه خریداری می‌ شوند تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان و برای خودروهایی که فقط از کارشناسی کارنامه استفاده می‌کنند، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.

توضیح «بازار»

پلتفرم کارنامه پیشتر به این موضوع اشاره داشته که این رسانه خبر از «شکایات مکرر مشتریان کارنامه» داده اما در متن گزارش تنها به یک شکایت استناد شده است. این درحالی است که نگارنده آن مطلب با بررسی بازخوردهای ناشی از کارشناسی این پلتفرم در فضای مجازی با نقدهای مختلفی دال بر مشکل مواجه شده بود. این موضوع جهت بررسی در پلتفرم های فضای مجازی قابل پیگیری است، بنابراین محور گزارش منتشر شده براساس اسناد ارسالی یکی از مشتریان این پلتفرم بوده است.

نکته مهم و قابل تقدیر این است که این پلتفرم با قبول اصل موضوع مبلغ ۳۰ میلیون تومان را پرداخت کرده است و لذا وجود حتی یک مورد اثبات شده نیز می تواند این هشدار را به خریداران در فضای مجازی بدهد که در هنگام خرید حتما دقت بیشتری را داشه باشند.

پیشنهاد می گردد با توجه به مشکلات به وجود آمده در این پلتفرم و یا پلتفرم های مشابه، برای جلب اعتماد بیشتر، موارد استثنایی منجر به پرداخت ضرر بیشتر توجه مورد قرار گیرد و به عنوان هشدارهایی برای خرید آنها را منتشر کند و رسانه تحلیل بازار در اینباره آمادگی خود را جهت این نوع همکاری ها اعلام می کند.

کد خبر: ۲۵۸٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha