۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
هشدار سازمان توسعه و همکاری اقتصادی درباره تبعات تداوم جنگ علیه غزه

هشدار سازمان توسعه و همکاری اقتصادی درباره تبعات تداوم جنگ علیه غزه

سازمان بین المللی توسعه و همکاری اقتصادی هشدار داد که در صورت تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه و گسترده شدن دامنه آن اقتصاد جهان ضعیف‌تر و تورم بیشتر می‌شود.

به گزارش بازار، سازمان توسعه وهمکاری اقتصادی هشدار داد که تشدید درگیری بین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌تواند اقتصاد جهانی را تضعیف کند.

این نهاد گفت: اگر درگیری بدتر شود و به کل منطقه گسترش یابد، خطرات کند شدن رشد و افزایش تورم بسیار بیشتر از آنچه اکنون است، خواهد بود.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی معتقد است که تأثیرات جنگ در غزه هنوز بر اقتصاد جهانی «نسبتاً محدود» است.

این سازمان تأکید کرد که اگر جنگ در خاورمیانه تشدید و گسترش یابد، تأثیر آن بر اقتصاد جهانی ممکن است عمدتاً از طریق قیمت نفت و گاز باشد، به نحوی که افزایش ۱۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت می‌تواند منجر به افزایش ۰.۲ واحدی تورم جهانی در سال اول و کاهش ۰.۱ واحدی رشد شود.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی افزود: تجارت ممکن است به دلیل وجود دو مسیر تجاری بین المللی در منطقه درگیری، یعنی تنگه هرمز و کانال سوئز، به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

این سازمان مستقر در پاریس پیش بینی خود از رشد جهانی را در سال جاری ۰.۱ واحد کاهش داد و به ۲.۹ درصد رساند، در حالی که پیش بینی سال آینده را بدون تغییر در سطح رشد ۲.۷ درصد نگه داشت.

کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی توضیح داد که موانعی که اقتصاد را متوقف می کند ناشی از خاورمیانه نیست، بلکه شرایط مالی سخت، تجارت ضعیف و اعتماد پایین همگی عواقب شدیدی دارند.

وی افزود: از سوی دیگر، انتظار می‌رود تورم که همچنان بالاست، در سال آینده در کشورهای عضو اوپک به تدریج به ۵.۳ درصد کاهش یابد، در حالی که امسال ۷.۴ درصد بود.

این اقتصاددان توضیح داد: در منطقه یورو انتظار می‌رود تورم در سال ۲۰۲۴ به ۲.۹ درصد در مقایسه با ۵.۵ درصد در سال جاری و ۲.۸ درصد در ایالات متحده در مقایسه با ۳.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ برسد.

لومباردلی با بیان اینکه سرعت رشد نابرابر است، گفت: انتظار می‌رود که ایالات متحده رشد ۲.۴ درصدی را در سال جاری و ۱.۵ درصدی را در سال آینده ثبت کند، در حالی که نرخ رشد در منطقه یورو در سال جاری ۰.۶ درصد و در سال آینده ۰.۹ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، نرخ رشد چین ممکن است در سال جاری به ۵.۲ درصد و در سال آینده به ۴.۷ درصد برسد که در مقایسه با انتظارات در سپتامبر گذشته ۰.۱ واحد افزایش داشته است، در حالی که انتظار می‌رود انگلیس در سال ۲۰۲۳ رشد ۰.۵ درصدی و در سال ۲۰۲۴ رشد ۰.۷ درصدی را ثبت کند.

چند روز پیش، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در جریان کنفرانس انرژی در نروژ هشدار داد: بازار نفت به دلیل بحران کنونی در خاورمیانه شاهد وضعیت تنش است.

وی افزود که جنگ غزه بین مقاومت فلسطین به رهبری حماس و اسرائیل در حال حاضر تاثیر قابل توجهی بر قیمت بازار نداشته است.

اما او توضیح داد: «اگر یک یا چند کشور تولیدکننده نفت در منطقه مستقیماً درگیر جنگ غزه شوند، ممکن است شاهد عواقب آن باشیم.»

ماه گذشته مقامات اقتصادی و مالی بین المللی نسبت به اثرات منفی و خسارات هنگفت بر اقتصاد جهانی در نتیجه تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه هشدار داده و نگرانی خود را از متحمل شدن خسارات هنگفت در صورت گسترش و ادامه درگیری برای مدت طولانی‌تری ابراز کردند.

کد خبر: ۲۵۸٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha