۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
نیروگاه تولید هیدروژن سبز در ازبکستان راه اندازی شد

نیروگاه تولید هیدروژن سبز در ازبکستان راه اندازی شد

اولین نیروگاه هیدروژن سبز در ازبکستان با مشارکت عربستان سعودی راه اندازی شد.

به گزارش بازار، «وکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در مراسم راه اندازی پروژه‌های اتصال به شبکه برق یک نیروگاه مدرن سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات در استان «سیردریا» شرکت کرد.

همچنین در این مراسم تولید آزمایشی «هیدروژن سبز» در استان «تاشکند» که با همکاری شرکت پیشرو سعودی ACWA Power اجرا می‌شود، صورت گرفت.

گفتنی است، پروژه نیروگاه حرارتی در «سیردریا» به ارزش کلی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار امکان تامین برق بیش از ۳ میلیون خانواده و صدها کارخانجات صنعتی را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، برای اولین بار در منطقه یک کارخانه منحصر به فرد در تولید «هیدروژن سبز» ایجاد می‌شود. در چارچوب این طرح آزمایشی در ازبکستان در مرحله اول ۳ هزار تن هیدروژن با فرآوری بعدی به کود معدنی تولید و یک ایستگاه بادی به ظرفیت ۵۲ مگاوات احداث خواهد شد.

به طور کلی، با مشارکت شرکت سعودی ACWA Power در ازبکستان پروژه‌های بزرگ انرژی به ارزش ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با موفقیت اجرا می‌شود.

راه اندازی این پروژه‌ها برای ایجاد ۲۵ گیگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ کمک می‌کند که باعث صرفه جویی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز و کاهش انتشار گاز مضر در جو تا ۳ میلیون تن می‌شود.

پس از امارات از حدود یک سال گذشته سرمایه گذاری عربستان در کشورهای آسیای مرکزی به خصوص ازبکستان افزایش داشته است که نشان دهنده مهم بودن منطقه برای کشورهای حوزه خلیج فارس می‌باشد.

کد خبر: ۲۵۸٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha