۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
تجاری‌سازی آثار هنری در جشنواره «گنجینه مهر»| بازار ۲۵ میلیونی زائران رضوی در اختیار هنرمندان
آستان قدس رضوی حامی صنایع خلاق با محوریت امام رضا(ع)

تجاری‌سازی آثار هنری در جشنواره «گنجینه مهر»| بازار ۲۵ میلیونی زائران رضوی در اختیار هنرمندان

تجاری‌سازی آثار هنری رویکرد جشنواره «گنجینه مهر» است و بازار ۲۵ میلیونی زائران رضوی در اختیار هنرمندان خلاق قرار می گیرد.

به گزارش بازار،نشست خبری جشنواره ملی گنجینه هنر صبح دوشنبه ـ ششم آذر ماه ـ در کتابخانه و موزه ملک برگزار شد. در این نشست محمد جواد استادی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری و رییس جشنواره مهر و علیرضا شیخی رییس دانشکده هنر دانشگاه هنر و دبیر جشنواره گنجینه مهر سخنرانی کردند.

دبیر جشنواره «گنجینه مهر» دستاوردها این جشنواره را ایجاد بازارهای مداوم و تولید انبوه برای آثار هنری فاخر مناسب زائران دانست وگفت: خروج اصلی این جشنواره غیر از تقدیر و تشکر از دست اندرکاران صنایع خلاق و تجاری‌سازی محصولات فرهنگی است که مروج زندگی رضوی است.

محمدجواد استادی افزود: هویت بخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی رویکرد اصلی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است. این بخش با همکاری دانشگاه هنر، مؤسسه آموزش عالی فردوس و با حضور هنرمندان، دانشگاهیان، پژوهشگران، مراکز و مؤسسات هنری اقدام به برگزاری جشنواره مهر کرده است.

وی با بیان این که فرهنگ زیارت نه تنها باید معنویت انسان را در هنگام با آستان قدس رضوی که در زندگی نیز باید جاری شود، ادامه داد: جشنواره «گنجینه مهر» در جهت توانمندسازی هنرمندان و اصلاح مصرف هنری و افزایش کیفیت زیارت در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص نحوه شرکت در جشنواره گفت: هنرمندان می‌توانند جهت نام‌نویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی mehrfestiv.ir مراجعه کنند.

استادی خاطر نشان کرد: اختتامیه بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن نمایشگاهی را برگزار و صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم تا بیایند و از ایده‌ها و آثار استفاده کنند.

چهار بخش جشنواره

استادی بخش‌های جشنواره «گنجینه مهر» را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: جشنواره هنری گنجینه مهر شامل چهار بخش است. در بخش اول، نقشی برای زندگی طراحی «آرایه» برای هویت‌بخشی به «محصولات کاربردی» شامل زیـورآلات، مجموعه ظروف و اشیا کاربردی (سفال، شیشه، فلز و چوب)، تسبیح و مهرو سجاده در بخش دوم در جست‌وجوی هویت طراحی برای هویت بخشی به «بسته‌بندی محصولات رضوی» همچنین گرافیک بسته‌بندی برای تمام محصولات شامل زیورآلات، ظروف کاربردی، تابلوهای تزئینی، حجم‌های تزئینی بخش سوم این جشنواره مختص محصولات هنری، تابلوهای تزیینی، حجم‌های تزئینی، اکسسوری و گیفت آرت و در بخش چهارم طرح و ایده همچنین ایده پردازی و طراحی اثر است.

مدیر اجرایی محورهای جشنواره گنجینه مهر را مهم دانست و بیان کرد: راه‌های بهره‌گیری از آثار هنری برای تجلی مفهوم زیارت ازجمله عواملی است که تلاش دارد هویت‌بخشی به اسباب زندگی با ابزار و زبان هنر و الهام از نمادهای رضوی و آنچه که در گنجینه حرم مطهر وجود دارد، را مطرح کند.

وی مفاهیم دینی را در جشنواره «گنجینه مهر» مورد تاکید قرارداد و افزود: آثاری که با سبک زندگی در ارتباط بوده و برای همگان قابل‌استفاده است، به‌واسطه جشنواره گنجینه مهر پشتیبانی شده و در بازاری که میزبان زائران فراوانی از نقاط مختلف کشوراست ارائه شود. استفاده از زبان فرهنگ و هنر موجب می‌شود که کیفیت زیارت نیز به صورت مستقیم ارتقاء پیدا کرده و برای افرادی که امکان حضور ندارند نیز شرایط لازم فراهم شود؛ چراکه زیارت صرفا محدود به چارچوب حرم مطهر نمی‌شود و کسی بتواند به کمک یک اثر هنری مفاهیم متعالی را در زندگی جاری کند رویکردی ارزنده دارد.

استادی تصریح کرد: هدف اصلی جشنواره گنجینه مهر تجاری‌سازی کالاها و ایده‌هایی که الهام از فرهنگ رضوی گرفته و مرتبط با زندگی مردم است. در این زمینه هم‌افزایی نهادها و وزارتخانه‌های متعدد همانند وزارت سمت و میراث فرهنگی نقشی مهم دارد این تفاهم‌نامه‌ها با محوریت تولید صنایع‌دستی به سمت المان سازی رضوی حرکت می‌کند تا جهشی جدی را در بازار تولید صنایع‌دستی طی کند.

تجاری‌سازی آثار هنری در جشنواره «گنجینه مهر»| بازار ۲۵ میلیونی زائران رضوی در اختیار هنرمندان

بازار ۲۵ میلیون نفری در اختیار هنرمندان رضوی

امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: حرم امام رضا «ع» بی‌مانندترین گنجینه هنر اسلامی و آثار فاخر هنرمندان را در خود جای داده است، از این رو موسسه آفرینش هنری آستان قدس تلاش دارد تا شرایطی را مهیا کند و دانشجویان که نیازمند الهام از آثار ارزشمند هستند را با ارائه اطلاعات از این آثار قدیمی بهره‌مند کند از سوی دیگر در حوزه نظریه‌پردازی هنر اسلامی حرکت‌های خوبی شکل نگرفته که پیش‌بینی می‌شود با تکیه بر آثار موجود در حرم رضوی الهاماتی خوبی برای هنرمندان از مفاهیم الهی و قدسی ایجاد شود. بدین ترتیب سطح کیفیت زیارت نیز ارتقا پیدا می‌کند. تجربه نشان داده است که هر جا با قالب هنر و نوآوری که برگرفته از المان‌های دینی است حرکت کردیم توانستیم رویکردی موفق را در پیش بگیریم.

وی تصریح کرد: دانشجویان همواره منبعی برای الهام‌پذیری نیاز دارند و این مهم توسط مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت گنجینه مهر مسیری برای جریانی جدید در هنر کاربردی بسته‌بندی خلق آثار صنایع‌دستی خواهد بود.

وی در پاسخ به بازار گفت: ۲۰ میلیون زائر محترم ایرانی و ۵ میلیون زائرخارجی حرم مطهر امام رضا(ع) که سالانه از سراسر جهان به مشهد مشرف می شوند بازار بسیار مناسبی برای تجاری سازی ایده ها و تولیدات هنرمندان خلاقی است که در چارچوب جشنواره برگزیده می شوند.

وی افزود: به عبارت بهتر جایزه برندگان جشنواره گنجینه مهر، بازار مداوم برای فروش آثار هنری آنان محسوب می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به پایگاه اینترنتی مراجعه و با توجه به شرایط ثبت‌نام کنند.

۱۴ سازمان و دانشگاه درگیر موضوع اقتصاد هنر هستند

در ادامه علیرضا شیخی دبیر جشنواره گنجینه مهردر پاسخ به سئوال دیگر بازار گفت: همه اقشار می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، ولی مخاطب اصلی این جشنواره تمام دانشجویان هنر خلاق و عملگرا هستند و در این راستا ۱۲ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و دو سازمان مشارکت دارند.

وی در خصوص نحوه شرکت در جشنواره گفت: هنرمندان می‌توانند جهت نام‌نویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی mehrfestiv.ir مراجعه کنند. البته اختتامیه بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن نمایشگاهی را برگزار و صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم تا بیایند و از ایده‌ها و آثار استفاده کنند.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha