۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
آب از سر سیستان و بلوچستان گذشته است
سهم مردمان سیستان و بلوچستان از آب سالم؛ هر ساعت نیم لیتر آب

آب از سر سیستان و بلوچستان گذشته است

امدادرسانی به ۳۹۰ روستای دیگر همچنان به وسیله بالگرد و قایق‌های امدادی انجام ‌می‌شود

در شرایطی که میانگین مصرف آب در شهرهایی همچون پایتخت ۲۵۰ لیتر می‌رسد، ۳ هزار روستایی سیستان روزانه تنها ۱۵ لیتر آب شرب دریافت ‌می‌کردند، حالا سیل آمد همین امکانات محدود در این شهر فقیر را با خود برد.

به گزارش خبرگزای بازار، دسترسی نداشتن به شبکه آبرسانی برای خیلی از سیستانی‌ها اتفاق تازه ای نیست. وزارت نیرو ‌می‌گوید که تنها ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان به شبکه آبرسانی دسترسی دارند. در شرایطی که سرانه مصرف آب در شهرهایی همچون پایتخت به مرز ۲۵۰ لیتر در شبانه روز هم ‌می‌رسد، ۳ هزار روستایی سیستانی، تنها ۱۵ لیتر آب شرب برای ۲۴ ساعت دریافت می‌کردند. حالا سیل آمد و هرآنچه که داشتند و نداشتند را با خود برد. مردمان این شهر سوخته از شرایط اسفناک سیل در کانون‌های بحرانی و روستاهای بلوچستان ‌می‌گویند:" سیل سیستان قابل مقایسه با خوزستان و گلستان و لرستان نیست. آنها حداقل راهی داشتند که از طریق آن خدمات دریافت کنند اما مردم این شهر از راه و جاده هم محروم هستند. "

رستم کریمی‌می‌مشاور فرماندار ویژه چابهار به خبرگزاری بازار ‌می‌گوید: با وجود گذشت ۶ روز از بارندگی همچنان از مجموع ۸۹۰ روستا که راه ارتباطی آنها قطع شده بود تنها ۵۰۰ روستا بازگشایی شدند و امدادرسانی به ۳۹۰ روستای دیگر همچنان به وسیله بالگرد و قایق‌های امدادی انجام ‌می‌شود. همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۸۷۷ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۱۲ روستا وصل شده است.

خسارت ۲.۸ هزار میلیارد تومانی سیلاب

کیفیت زندگی شهری در این استان سال‌هاست که وضع چندان قابل قبولی را نشان نمی‌دهد. آمارها نشان می‌دهد که ٤٣‌درصد شهرنشینان استان سیستان‌وبلوچستان را حاشیه‌نشینان شکل می‌دهند. صنعت هم حال و روز چندان خوشی ندارد. تنها دلخوشی سیستانی‌ها کشاورزی و دامپروی بود که آن هم از بین رفت. میزان برآورد اولیه ای از خسارت ۶۴۰ میلیارد تومانی در این بخش خبر ‌می‌دهد.

احمد موهبتی فرماندار چابهار همچنین اعلام کرده که بر اساس برآورد اولیه این سیل ۷۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش راه‌ها، ۲۳ میلیارد تومان به شبکه برق رسانی و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه آبرسانی استان خسارت وارد کرده است.

او همچنین گفته که در سیلاب اخیر بخش مسکن ۸۲۰ میلیارد تومان، ارتباطات یک میلیارد تومان، عشایری ۲۴ میلیارد تومان و مراکز بهداشتی درمانی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۰۸ میلیارد تومان به مراکز آموزشی، ۱۸ میلیارد تومان بخش منابع طبیعی، ۳۳۲ میلیارد تومان زیرساخت‌های شهری و ۱۱۳ میلیارد تومان به بخش شیلات خسارت وارد شده است.

شهر نداشته‌ها

این چهارمین بار است که سیستان‌وبلوچستانی‌ها در ٦‌سال اخیر زندگی و سرمایه‌شان را به دست غارتگر ‌سیل می‌سپارند. آنها یک‌بار در میانه تابستان‌سال ٩٢، در میانه و انتهای‌سال ٩٥ و همچنین در مردادماه‌سال ‌جاری دچار سیلاب شدند و کشاورزی این استان طی این سیل‌ها در مجموع بیش از ٢٠٠‌میلیارد تومان ‌ خسارت دید. فقر و بیکاری در این استان به قدری است که یکی از نمایندگان این استان در مجلس گفته بود: «مردم این استان به نداشته‌ها عادت کرده‌اند. یا یکی دیگر از نمایندگان این استان در مجلس گفته بود: مردم این استان کارخانه‌های بزرگ مثل ذوب‌آهن ندارند که غصه عقب افتادن حقوق بازنشستگانش را بخورند ولی در عوض جوانان آینده‌ساز این استان جهت برآوردن قوت لایموت از مرزها و زمانی که خانواده‌های آنها چشم به راه هستند با جنازه‌های سوخته بازمی‌گردند و در اثر گناه حمل چند لیتر سوخت ناشی از فشار بیکاری و فقر به این روز می‌افتند و این به خاطر آن است که بالاترین شاخص فقر و بیکاری در این استان است و متعجبم از آمارهایی که در این زمینه اعلام می‌شود.

کد خبر: ۲٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha